Ibragimova Gulzoda Nabievnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida
e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Talabalarni o‘yinli texnologiyalar asosida innovatsion faoliyatga tayyorlash metodikasini takomillashtirish”, 13.00.02–“ Taʼlim va tarbiya nazariyasi va metodikasi” (texnika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.1.PhD /Ped7048
Ilmiy rahbarning F.I.Sh., ilmiy darajasi va unvoni: pedagogika fanlari doktori, professor, Himmataliev Do‘stnazar Omonovich.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: “Toshkent irrigatsiya va qishloq xo‘jaligini mexanizatsiyalash muhandislari instituti” Milliy tadqiqot universiteti
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK raqami: “Toshkent irrigatsiya va qishloq xo‘jaligini mexanizatsiyalash muhandislari instituti” Milliy tadqiqot universiteti, DSc.03/30.12.2019.T.10.01
Rasmiy opponentlar: Muqumova Dilrabo Inotovna, pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent; Karimov Shoir Axrorovich, texnika fanlari nomzodi, professor.
Yetakchi tashkilot: Toshkent davlat agrar universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi: o‘yinli texnologiyalar asosida bo‘lajak mutaxassislarni innovatsion faoliyatga tayyorlash metodikasini takomillashtirishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
o‘quv jarayoniga Gamification (o‘yinlashtirish), Maker Education (yaratuvchan ta’lim) tamoyillari va talabalarni muhandislik o‘yinli texnologiyalar (o‘yinli texnologiyalar, onlayn platformalar, simulyasion o‘yinlar) asosida ularning innovatsion faoliyatga tayyorlash tizimi ishlab chiqilgan;
talabalarni o‘yinli texnologiyalar asosida innovatsion faoliyatini muvaffaqiyatli takomillashtirishni ta’minlovchi pedagogik - texnik shart-sharoitlar aniqlangan va ilmiy asoslangan, shu jumladan: ilmiy-innovatsion tadqiqot ishlarini amaliyotga joriy qilish sxemasi va “pedagogik harakat ruletkasi” ishlab chiqilgan;
o‘quv materialini o‘yinli texnologiyalar yordamida mustaqil o‘zlashtirish, kredit-modul tizimi uchun mos keladigan refleksiv-gamifikatsion tahlil, real kontekst va muammoli-o‘yinli modellashtirish tamoyillari asosida talabalarni innovatsion faoliyatga tayyorlash metodikasi takomillashtirilgan hamda tuzulmaviy kasbiy kompetensiyalarini takomillashtirishga qaratilgan metodik model ishlab chiqilgan;
muhandislik faoliyatiga tayyorlash darajalarini baholash uchun reproduktiv, produktiv va kreativ kompetensiya bosqichlarini qamrab oluvchi optimallashtirilgan baholash mezonlari “Samaradorlik indeksi” asosida kompleks pedagogik topshiriqlar va test sinovlari orqali sinovdan o‘tkazilib, baholash jarayoni aniqlik, shaffoflik va obektivlik tamoyillari asosida optimallashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi: Talabalarni ta’lim texnologiyalari asosida innovatsion faoliyatga tayyorlash metodikasini takomillashtirish bo‘yicha olingan ilmiy natijalari asosida:
innovatsion faoliyatga layoqatini shakllantirish uchun ilmiy-innovatsion tadqiqot ishlarini amaliyotga joriy qilishga doir taklif va tavsiyalar “Talabalarni o‘yinli texnologiyalar asosida innovatsion faoliyatga tayyorlash metodikasini takomillashtirish (Standartlashtirish va o‘zaroalmashuvchanlik fani misolida)” mavzusidagi maxsus kurs dasturi va “Standartlashtirish va o‘zaroalmashuvchanlik fanidan amaliy va laboratoriyalar” nomli o‘quv qo‘llanma, “Metrologiya, standartlashtirish va sertifikatlash” fanidan uslubiy qo‘llanma mazmuniga singdirilgan (O‘zbekiston respublikasi oliy ta’lim fan va innovatsiyalar vazirligi, oliy ta’limni rivojlantirish tadqiqotlari markazi 2025-yil 8-iyuldagi 02/01-01-265- son ma’lumotnomasi). Natijada ushbu maxsus kurs dasturi, o‘quv qo‘llanma va uslubiy qo‘llanmalar doirasida ishlab chiqilgan ta’lim texnologiyalari texnika oliy ta’lim muassasalarida innovatsion o‘qitish jarayonlari samaradorligini oshirishga xizmat qilgan;
ta’lim innovatsiyasi maqsadi, mazmuni, texnologoyasi va natijalarini o‘zaro to‘ldiruvchi tartib asosida loyihalshtirish hamda talabalarni o‘quv bilish faoliyatidan kasbiy-yo‘naltirilgan faoliyatga bosqichma-bosqich o‘tish metodik modeli “Toshkent irrigatsiya qishloq xo‘jaligini mexanizatsiyalash muhandislari institute” Milliy tadqiqot universiteti, Namangan muhandislik-texnologiya instituti hamda Jizzax politexnika institutlarida tajriba sinovidan o‘tkazilgan (O‘zbekiston respublikasi oliy ta’lim fan va innovatsiyalar vazirligi, oliy ta’limni rivojlantirish tadqiqotlari markazi 2025-yil 8-iyuldagi 02/01-01-265- son ma’lumotnomasi). Mazkur model talabalarning innovatsion faoliyatini rivojlantirishga xizmat qilgan;
umumkasbiy fanlaridan yaratilgan o‘quv qo‘llanma va darsliklar, maxsus kurs dasturi hamda amaliy laboratoriyalar va topshiriqlarni bajarishga qaratilgan elektron dasturlar orqali talabalarning innovatsion faoliyatga layoqatini shakllantirish uchun ilmiy-innovatsion tadqiqot ishlarini amaliyotga joriy qilish sxemasi ishlab chiqilgan va “Standartlashtirish va o‘zaroalmashuvchanlik” nomli elektron darslik hamda elektron dasturi mazmuniga singdirilgan (O‘zbekiston respublikasi oliy ta’lim fan va innovatsiyalar vazirligi, oliy ta’limni rivojlantirish tadqiqotlari markazi 2025-yil 8-iyuldagi 02/01-01-265- son ma’lumotnomasi). Natijada elektron darslik hamda elektron dasturi mazmuni, o‘qitish metodikasi va pedagogik tajriba-sinov ishlarining sifat darajasini oshirishga xizmat qilgan;