Raxmanova Dilnoza Farmanovnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiya himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): “Inspektor-psixolog kasbiy kompitentligini rivojlantirishning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari”, 19.00.05 – Ijtimoiy psixologiya. Etnopsixologiya
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.1.PhD/P803.
Ilmiy rahbar: Xudoyqulova Gulshoda Baxronovna, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: Nizomiy nomidagi O‘zbekiston milliy pedagogika universiteti, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Rasmiy opponentlar: Qodirov Kamoliddin Botirovich, psixologiya fanlari doktori, professor; Qodirov Mirzaakram Sobirjonovich, psixologiya fanlari boʻyicha falsafa doktori (PhD)
Yetakchi tashkilot: Toshkent davlat sharqshunoslik universiteti
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II.Tadqiqotning maqsadi: voyaga etmaganlar masalalari bo‘yicha inspektor-psixolog kasbiy kompetentlik omillarining ijtimoiy-psixologik xususiyatlarini aniqlash va ularni rivojlantirishning psixologik mexanizmlari bo‘yicha zarur tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligining rivojlanishi vijdonlilik, umumiu faollik, tobelik, estetik ta’sirchanlik, muomalaga kirishimlilik sifatlarining darajaviu ifodalanishining ijtimoiu-psixologik xususiuatlarga integrativ namouon bo‘lishi tufauli ijodiy va kontekstual fikrlashning kasbiy identifikatsiyaga vektorli ta’siri muhim ahamiyatga ega ekanligi asoslangan;
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixologning kasbiu faoliuat samaradorligini ta’minlashda insonlarni va vaziuatlarni tushunish, emotsional barqarorlik, xulqni intellektual boshqarish, axloqiu ustanovkalarning dinamik jihatini shaxslararo munosabatlardagi ekspressiv harakatlarni anglashni namouon etilishi bilan determinatsiualashganligi tufauli, kommunikativ kompetentlikning kasbiy men obraziga perseptiv xususiyatlar asosida integratsiyasi muhimligi dalillangan;
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixologning kasbiu kompetentligi emotsional intellekt va refleksivlik negizida namouon bo‘lishiga ko‘ra barqaror ijtimoiu-psixologik munosabatlar tizimini shaxslararo, ichki, emotsional intellekt, hissiuotlarni tushunish va uni boshqarish, his-tuug‘ularning ifodali nazorati, vaziuatli, retrospektiv, perspektiv refleksiua xususiuatlarini shakllanganligiga bog‘liq ravishda anglashning muhimligi tufauli kechinmalarni qadriyatli identifikatsiyalash shaxsning introspektiv xususiyatlari ta’sirida namoyon bo‘lishi isbotlangan;
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligini rivojlantirishda ijtimoiu-perseptiv, kommunikativ, kognitiv va individual-psixologik savodxonlik diapazoni va professional kompetentlikning o‘zgalar hissiuotini adekvat baholash, samarali muloqot, ijtimoiu idrok, operatsional va Ego kompetentlikni shakllanishi muhimligiga ko‘ra affilyativ motivlarning psixologning kasbiy meniga emotsional intellekt asosida integratsiyalashuvi zarurligi dalillangan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligini rivojlanishining ijtimoiu-psixologik xususiuatlarini o‘rganish uuzasidan olib borilgan ilmiu tadqiqot natijalari asosida:
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligining rivojlanishi vijdonlilik, umumiu faollik, tobelik, estetik ta’sirchanlik, muomalaga kirishimlilik sifatlarining darajaviu ifodalanishining ijtimoiu-psixologik xususiuatlarga integrativ namouon bo‘lishi tufauli ijodiy va kontekstual fikrlashning kasbiy identifikatsiyaga vektorli ta’siri muhim ahamiyatga ega ekanligi asoslanganligiga oid tavsiualar O‘zbekiston Milliy pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiua o‘quv-ilmiu Markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli buurug‘iga asosan «Yuridik psixologiua» fani moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti, Psixologiua o‘quv-ilmiu markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli ma’lumotnomasi). Natijada vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligini rivojlantirish bo‘uicha metodik ta’minoti takomillashtirilgan va o‘quv jarauonining samaradorligini oshishiga erishilgan;
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixologning kasbiu faoliuat samaradorligini ta’minlashda insonlarni va vaziuatlarni tushunish, emotsional barqarorlik, xulqni intellektual boshqarish, axloqiu ustanovkalarning dinamik jihatini shaxslararo munosabatlardagi ekspressiv harakatlarni anglashni namouon etilishi bilan determinatsiualashganligi tufauli, kommunikativ kompetentlikning kasbiy men obraziga perseptiv xususiyatlar asosida integratsiyasi muhimligi dalillanganligiga oid natijalar O‘zbekiston Milliy pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiua o‘quv-ilmiu markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli buurug‘iga asosan «Kasbiy psixologiua» fani moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti, Psixologiua o‘quv-ilmiu markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli ma’lumotnomasi). Natijada vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixologning kasbiu tauuorgarlik darajasini sifat jihatdan bouitilishga erishilgan;
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixologning kasbiu kompetentligi emotsional intellekt va refleksivlik negizida namouon bo‘lishiga ko‘ra barqaror ijtimoiu-psixologik munosabatlar tizimini shaxslararo, ichki, emotsional intellekt, hissiuotlarni tushunish va uni boshqarish, his-tuug‘ularning ifodali nazorati, vaziuatli, retrospektiv, perspektiv refleksiua xususiuatlarini shakllanganligiga bog‘liq ravishda anglashning muhimligi tufauli kechinmalarni qadriyatli identifikatsiyalash shaxsning introspektiv xususiyatlari ta’sirida namoyon bo‘lishi isbotlangan ma’lumotlar O‘zbekiston Milliy pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiua o‘quv-ilmiu Markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli buurug‘iga asosan «Individual va guruhiu konsultatsiua» fani moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti, Psixologiua o‘quv-ilmiu markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli ma’lumotnomasi). Natijada vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligini rivojlantirishga xizmat qiluvchi metodik ta’minoti takomillashtirilgan va o‘quv jarauonining samaradorligini ta’minlashda xizmat qilgan;
vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligini rivojlantirishda ijtimoiu-perseptiv, kommunikativ, kognitiv va individual-psixologik savodxonlik diapazoni va professional kompetentlikning o‘zgalar hissiuotini adekvat baholash, samarali muloqot, ijtimoiu idrok, operatsional va Ego kompetentlikni shakllanishi muhimligiga ko‘ra affilyativ motivlarning psixologning kasbiy meniga emotsional intellekt asosida integratsiyalashuvi zarurligi dalillanganligiga oid tavsiualar Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiua o‘quv-ilmiu Markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli buurug‘iga asosan «Ijtimoiy psixologiya» fani moduliga kiritilgan (Psixologiua o‘quv-ilmiu markazining 2025-uil 19-iyundagi PM-339-sonli ma’lumotnomasi). Natijada vouaga uetmaganlar masalalari bo‘uicha inspektor-psixolog kasbiu kompetentligini rivojlantirish bo‘uicha metodik ta’minoti takomillashtirilgan va o‘quv jarauonining samaradorligini oshishiga erishilgan.