Пулатова Гулноза Муродиловнанинг 
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Кичик  мактаб ёшидаги  ўқувчиларда  билингвизмнинг  психологик хусусиятлари », 19.00.06–Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.4.PhD/P650.
Илмий раҳбар: Муллабаева Нозима Маҳмуджановна, психология фанлари доктори (DSc), доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Фарғона давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Камилова Нодира Гайратовна, психология фанлари доктори, профессор; Милиева Муаттар Ғаффоровна, психология фанлари бўйича  фалсафа доктори (PhD).
Етакчи ташкилот: Бухоро давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: кичик мактаб ёшидаги  ўқувчиларда  билингвизмнинг  психологик хусусиятларини ўрганиш ҳамда икки тиллиликнинг билиш жараёнини ривожланишига таъсири бўйича илмий-амалий тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг психологик хусусиятларига кўра элементларни фарқлай олиш, предметга нисбатан такрорланмас сўзларни кўплаб ишлатиш, бир хил бўғинлардан бошланувчи ёки тугалланувчи сўзларни топиш, бир хил тасвирдагиларни ҳар хил шаклга айлантира олиш кўникмаларини намоён бўлишидаги дифференциал фарқларга асосланиб вербал ассоциация лингвистик сензитивлик орқали ижодийликни фаоллаштирувчи детерминант эканлиги аниқланган. 
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг ифодаланиши иродавий сифатларни вазифага сафарбар қилиш орқали диққат кучини ошириш, бир вақтнинг ўзида катта ҳажмдаги матнни идрок қила олиш кўникмаларини ривожланиши билан боғлиқлигига кўра тил ўрганишга нисбатан сензитивликнинг кўргазмали-образли хотира асосида лингвистик қобилиятларда намоён бўлишига идентив эканлиги далилланган.
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларнинг шахслараро муносабатларига билингвизмнинг таъсирига кўра бола томонидан ота-она жуфтлигини идрок қилиниши новербал сигналларни англаш, тушуниш, бобо-бувиларга қадриятларга мувофиқ муносабатда бўлиш эса сўз бойлигини ортишига олиб келганлиги туфайли вербал интеллектнинг ижтимоий детерминантлари авлодлар орасидаги синтоник мулоқот асосида очиб берилган.
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларнинг когнитив жараёнлари ва конструктив шахслараро муносабатларини ривожлантиришда монолингвал болаларнинг новербал интеллекти, ижодий тафаккурига ҳамда билингвал болаларнинг дўсти (дугонаси)га, ўқитувчига (ёки бошқа бир катта ёшдаги обрўли кишига)  нисбатан муносабатларига коррекцион таъсир кўрсатиш муҳимлигига кўра нутқ фаолиятининг гностик хусусиятларини коллаборатив компетенциялар орқали шаклланишини таъминлаш зарурлиги далилланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг психологик хусусиятлари юзасидан олиб борилган тадқиқот натижалари асосида:
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг психологик хусусиятларига кўра элементларни фарқлай олиш, предметга нисбатан такрорланмас сўзларни кўплаб ишлатиш, бир хил бўғинлардан бошланувчи ёки тугалланувчи сўзларни топиш, бир хил тасвирдагиларни ҳар хил шаклга айлантира олиш кўникмаларини намоён бўлишидаги дифференциал фарқларга асосланиб, вербал ассоциация лингвистик сензитивлик орқали ижодийликни фаоллаштирувчи детерминант эканлиги аниқланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 23-августдаги РМ-437 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 20-августдаги РМ-437а-сон маълумотномаси). Натижада, кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг психологик хусусиятлари аниқлаштирилган. 
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг ифодаланиши иродавий сифатларни вазифага сафарбар қилиш орқали диққат кучини ошириш, бир вақтнинг ўзида катта ҳажмдаги матнни идрок қила олиш кўникмаларини ривожланиши билан боғлиқлигига кўра тил ўрганишга нисбатан сензитивликнинг кўргазмали-образли хотира асосида лингвистик қобилиятларда намоён бўлишига идентив эканлиги далилланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 23-августдаги РМ-437 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 20-августдаги РМ-437а-сон маълумотномаси).  Натижада, кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларда билингвизмнинг ифодаланишидаги психологик хусусиятлар аниқлаштирилган. 
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларнинг шахслараро муносабатларига билингвизмнинг таъсирига кўра бола томонидан ота-она жуфтлигини идрок қилиниши новербал сигналларни англаш, тушуниш, бобо-бувиларга қадриятларга мувофиқ муносабатда бўлиш эса, сўз бойлигини ортишига олиб келганлиги туфайли вербал интеллектнинг ижтимоий детерминантлари авлодлар орасидаги синтоник мулоқот асосида очиб берилган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 23-августдаги РМ-437 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 20-августдаги РМ-437а-сон маълумотномаси).   Натижада кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларнинг шахслараро муносабатларига билингвизмнинг таъсирига кўра вербал интеллектнинг ижтимоий детерминантлари ёритиб берилган.  
кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларнинг когнитив жараёнлари ва конструктив шахслараро муносабатларини ривожлантиришда монолингвал болаларнинг новербал интеллекти, ижодий тафаккурига ҳамда билингвал болаларнинг дўсти (дугонаси)га, ўқитувчига (ёки бошқа бир катта ёшдаги обрўли кишига) нисбатан муносабатларига коррекцион таъсир кўрсатиш муҳимлигига кўра нутқ фаолиятининг гностик хусусиятларини коллаборатив компетенциялар орқали шаклланишини таъминлаш зарурлиги далилланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 23-августдаги РМ-437 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Рсихологийа оъқув-илмий марказининг 2025-йил 20-августдаги РМ-437а-сон маълумотномаси).   Натижада кичик мактаб ёшидаги ўқувчиларнинг когнитив жараёнлари ва конструктив шахслараро муносабатларини ривожлантиришга қаратилган дастур ишлаб чиқилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish