Жанбаева Маржан Сматиллаевнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Бўлажак ўқитувчиларнинг касбий мобиллигини шакллантириш методикаси”, 13.00.02–Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (она тили ўқитиш методикаси) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.4.PhD/Ped6361. 
Илмий тадқиқот иши бажарилган муассаса номи: Чирчиқ давлат педагогика университети.
Илмий раҳбар: Абдужалилова Шоира Абдумажитовна, педагогика фанлари номзоди, доцент.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Чирчиқ давлат педагогика университети, DSc.03/30.04.2021.Ped.82.01.
Расмий оппонентлар: Хурвалиева Тармиза Латиповна, педагогика фанлари доктори, профессор; Муминова Дилафруз Акбаралиевна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор.
Етакчи ташкилот: Ўзбекистон миллий университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини инновацион ва интегратив ёндашувлар асосида шакллантиришнинг методик таъминотини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги қуйидагилардан иборат:
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантириш тамойиллари инновацион-таълимий жараёнларнинг замонавий талаблари, компетенсиявий ёндашувнинг асосий мезонлари, интегратив методология ҳамда шахсга йўналтирилган педагогик парадигма асосида тизимлаштириш ҳамда узлюксиз касбий ривожланишнинг мотивацион-акс эттирувчи механизмларини рефлексив-таҳлилий мониторинг қилиш асосида ишлаб чиқилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантириш жараёнининг педагогик-психологик хусусиятлари жараённи тизимли таҳлил қилиш, олинган натижаларни ҳамда касбий мобилликка таъсир этувчи детерминантларни касбий компетентликнинг консептуал асослари билан уйғунлаштириш ва таълимий стратегияларга горизонтал интеграциялаш асосида аниқлаштирилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантиришнинг педагогик модели рефлексив-таҳлилий асосланган методологик ёндашув, компетенсиявий-интегратив мазмун блоклари, мотивацион-ситуацион, когнитив-интелектуал ва процессуал фаолият компонентлари, шунингдек, технологик жиҳатдан модулли, инновацион, интеграцион ва интерфаол ёндашувлар уйғунлигини мақсаддан натижага тамойили асосида алгоритмик тизимлаштириш орқали такомиллаштирилган;
инновацион ва интегратив ёндашувлар асосида бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантириш методикаси функсионал-компетенсиявий ёндашув, фанлараро интеграциялашган мазмун, рефлексив-мониторинг механизмларини интерфаол-модулли ўқитиш технологияларига методик аспектда дидактик интеграциялаш ва контекстуал мослаштириш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши:
Боълажак бошланғисҳ синф оъқитувсҳиларининг касбиу мобиллигини комретенсиуавиу ва интегратив уондашув асосида шакллантиришнинг редагогик имкониуатлари боъуисҳа олинган илмиу натижалар асосида:
инновацион-таълимий жараёнларнинг замонавий талаблари, компетенсиявий ёндашувнинг асосий мезонлари, интегратив методология ҳамда шахсга йўналтирилган педагогик парадигма асосида тизимлаштириш ҳамда узлюксиз касбий ривожланишнинг мотивацион-акс эттирувчи механизмларини рефлексив-аналитик мониторинг қилиш асосида ишлаб чиқилган бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантириш тамойиллари боъйича таклиф ва тавсиялар “Жалпи психология (2-боълим)” дарслиги мазмунига сингдирилган (Оъзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2024-йил 1-августдаги 277-сонли буйруғи билан берилган №277-318-сонли нашр гувоҳномаси). Натижада, боълажак бошланғисҳ синф оъқитувсҳисининг касбиу мобиллигини инновацион таълим жарауонида комретенсиуавиу, интегратив уондашувлар асосида шакллантириш мазмуни, шакллари, механизмларини аниқлашга хизмат қилган;
жараённи тизимли таҳлил қилиш, олинган натижаларни ҳамда касбий мобилликка таъсир этувчи детерминантларни касбий компетентликнинг консептуал асослари билан уйғунлштириш ва таълимий стратегияларга горизонтал интеграциялаш асосида аниқлаштирилган бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантириш жараёнининг педагогик ва психологик хусусиятлари боъйича таклиф ва тавсиялар “Жалпи психология (1-боълим)” дарслиги мазмунига сингдирилган (Оъзбекистон Республикаси Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2024-йил 1-августдаги 277-сонли буйруғи билан берилган №277-317-сонли нашр гувоҳномаси). Натижада, барча қозоқ йоъналиши талабалари учун психология фанидан мавзулар узвийлигини таъминлашга хизмат қилган;
рефлексив-аналитик асосланган методологик ёндашув, компетенсиявий-интегратив мазмун блоклари, мотивацион-ситуацион, когнитив-интелектуал ва процессуал фаолият компонентлари, шунингдек, технологик жиҳатдан модулли, инновацион, интеграцион ва интерфаол ёндашувлар уйғунлигини мақсаддан натижага тамойили асосида алгоритмик тизимлаштириш асосида такомиллаштирилган бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантиришнинг педагогик модели асосида ишлаб сҳиқилган таклиф ва тавсиуалардан педагогика фанлари доктори, профессор А.Т.Тилегенов раҳбарлигидаги Т.Н.Қори-Ниёзий номидаги Ўзбекистон педагогика фанлари илмий-тадқиқот институти Қорақалпоғистон филиалида бажарилган А1-ХТ 0-92997-сонли “Ёшларни умуминсоний, миллий ва тарихий қадриятлар уйғунлиги асосида маънавий-ахлоқий тарбиялашнинг муаммолари” (2022-2023) мавзусидаги амалий лоуиҳани бажаришда фоудаланилган (25-ноябр 2024-уил 495-сонли маълумотномаси). Натижада, боълажак оъқитувсҳиларнинг касбиу мобиллигини ва комретентлигини ривожлантиришнинг методик имкониятлари кенгайган;
функсионал-компетенсиявий ёндашув, фанлараро интеграциялашган мазмун, рефлексив-мониторинг механизмларини интерфаол-модулли ўқитиш технологияларига методик аспектда дидактик интеграциялаш ва контекстуал мослаштириш асосида такомиллаштирилган инновацион ва интегратив ёндашувлар асосида бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг касбий мобиллигини шакллантириш методикасига оид хулосалардан Ўзбекистон Миллий телерадиокомпаниясини “Ўзбекистон” телерадиоканалида эфирга узатилган “Таълим ва тараққиёт”, “Болалар ва биз”, “Болалар учун” номли дастурлар ссенарийсини тайёрлашда фойдаланилган (2022-2024 йилларда). (Ўзбекистон Миллий телерадиокомпаниясини “Ўзбекистон телерадиоканали” давлат муассасасининг 2024 йил 5-декабрдаги 04-36-1260-сон маълумотномаси). Натижада, бошланғисҳ таълимда мотивлар ҳосил қилишда оъқитувсҳиларни дидактик замонавиу редагогик билимлар билан қуроллантиришга хизмат қиладиган редагогик жарауонда қоъллаш дастурини оммалаштиришга хизмат қилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish