Гопиров Камолидин
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисосликлар шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Мактаб кимё дарслиги мазмунини СТЕАМ ёндашув асосида такомиллаштириш (7-синф дарслиги мисолида)”, 13.00.02 – таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (кимё).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2025.4.PhD/Ped11222.
Илмий раҳбар: Асқаров Иброҳим Рахмонович кимё фанлари доктори, профессор;
Диссертация бажарилган муассаса номи: Андижон давлат университети
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Андижон давлат университети ҳузуридаги DSc.03/29.10.2021.К/Т.60.05 рақамли илмий кенгаш асосидаги Бир марталик илмий кенгаш.
Расмий оппонентлар: Абдуллаев Шавкат Воҳидович кимё фанлари доктори, профессор, Дўмонов Бахром Мухторалиевич педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори, доцент
Етакчи ташкилот номи: Қўқон давлат педагогика университети
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади умумтаълим мактаблари 7-синф кимё дарслиги мазмунини СТЕАМ ёндашув элеметларини киритиш асосида такомиллаштиришдан иборат. 
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги қуйидагилардан иборат:
умумий ўрта таълим мактаблари ўқувчиларида «кимё» фанига оид экспериментал кўникмаларни ривожлантиришнинг методик ва дидактик таъминоти ўқувчилар креатив фикрлаш қобилияти ва назарий билимларини амалиёт билан боғлашга қаратилган СТЕАМ ёндашув элеметларини 7-синф “кимё” фани дарслиги мавзуларига киритиш асосида такомиллаштирилган; 
илк бор, ўқувчиларнинг кимё фанини ўзлаштириш кўрсаткичини ошириш усуллари экспериментал билим-кўникмаларини ижодий ва  мантиқий фикрлашга ундовчи психологик-педагогик виртуал инновацион ўқув компонентларини ҳар бир дарс мазмунига “Энгинееринг (қурилма яратиш) + Сcиенcе (реакция механизми) + Матҳ (миқдорий ҳисоб, пҲ таҳлили) + Арт (тақдимот дизайни)”  кетма-кетлигида киритиш асосида такомиллаштирилган;
илк бор, «кимё» фанидаги назарий-амалий билимлар мазмунини креатив тарзда соддалаштиришда визувал эвристик таълимий дастурий технологияларни кимёвий терминларга ўгирилган ўқув-дидактик инновацион компетенсияларга кўра ўқувчиларнинг мураккаб мавзуларни ўзлаштириш имконияти ортиши асосланган;
“кимё” фанига доир экспериментал кўникмаларни фанлараро ривожлантиришда, жумладан, географияга оид кўргазмали инновацион ўқув-дидактик моделларни кимёвий жараёнларнинг “атомдан макромолекулага” моделига модификацион интернал алоқадорлик шаклида айлантириш асосида такомиллаштирилган;
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Умумий ўрта таълим мактабларининг 7-синф “кимё”  фани дарслиги мазмунини СТЕАМ ёндашуви асосида такомиллаштириш бўйича олинган натижалар асосида:
умумий ўрта таълим мактаблари ўқувчиларида «кимё» фанига оид экспериментал кўникмаларни ривожлантиришнинг методик ва дидактик таъминоти ўқувчилар креатив фикрлаш қобилияти ва назарий билимларини амалиёт билан боғлашга қаратилган СТЕАМ ёндашув элеметларини 7-синф “кимё” фани дарслиги мавзуларига киритиш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар Ўзбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2023 йил 8 майдаги 120-сон буйруғи асосида чоп этилган умумий ўрта таълим мактаблари 7-синфи учун мўлжалланган “кимё” фани дарслиги мазмунини СТЕАМ ёндашув асосида ишлаб чиқишда фойдаланилган (Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2024 йил 26 ноябрдаги 03-333484-сон маълумотномаси). Таклиф ўқувчиларнинг мустақил ишлаш кўникмаларини ривожлантириш, фанлараро алоқалар асосида назарий билимларни кенгайти-ришни таъминлашга муайян даражада хизмат қилган;
илк бор, ўқувчиларнинг кимё фанини ўзлаштириш кўрсаткичини ошириш усуллари экспериментал билим-кўникмаларини ижодий ва  мантиқий фикрлашга ундовчи психологик-педагогик виртуал инновацион ўқув компонентларини ҳар бир дарс мазмунига “Энгинееринг (қурилма яратиш) + Сcиенcе (реакция механизми) + Матҳ (миқдорий ҳисоб, пҲ таҳлили) + Арт (тақдимот дизайни)”  кетма-кетлигида киритиш асосида такомиллаштириришга оид таклифлар Ўзбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2023 йил 8 майдаги 120-сон буйруғи асосида чоп этилган умумий ўрта таълим мактаблари мактаблари 7-синфи учун мўлжалланган «кимё» фани дарслиги мазмунига сингдирилган (Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2024 йил 26 ноябрдаги 03-333484-сон маълумотномаси). Таклиф умумий ўрта таълим мактаблари кимё ўқув курсида тадқиқотчилик кўникмаларини самарали ривожлантиришда лаборатория ишлари ва амалий машғулотларни такомиллаштиришга муайян даражада хизмат қилган;
илк бор, “кимё” фанидаги назарий-амалий билимлар мазмунини креатив тарзда соддалаштиришда визувал эвристик таълимий дастурий технологияларни кимёвий терминларга ўгирилган ўқув-дидактик инновацион компетенсияларга кўра ўқувчиларнинг мураккаб мавзуларни ўзлаштириш имконияти ортиши асосланган таклиф Ўзбекистон Республикаси Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2023 йил 8 майдаги 120-сон буйруғи асосида чоп этилган умумий ўрта таълим мактаблари мактаблари 7-синфи учун мўлжалланган «кимё» фани дарслиги мазмунига сингдирилган (Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2024 йил 26 ноябрдаги 03-333484-сон маълумотномаси). назарий - амалий билимлар мазмунига рақамли таълим технологиялар элеметлари ўқув-билиш фаолиятининг сифатини оширувчи дидактик таъминотини бойитишга муайян даражада хизмат қилган;
“кимё” фанига доир экспериментал кўникмаларни фанлараро ривожлантиришда, жумладан, географияга оид кўргазмали инновацион ўқув-дидактик моделларни кимёвий жараёнларнинг “атомдан макромолекулага” моделига модификацион интернал алоқадорлик шаклида айлантириш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими вазирлигининг 2017 йил 16 сентябрдаги 299-сон “2017-2018 ўқув йилида таълим сифати мониторинги тизимини янада такомиллаштириш тўғрисида”ги буйруғининг 3-бандини ишлаб чиқишда фойдаланилган (Мактабгача ва мактаб таълими вазирлигининг 2024 йил 26 ноябрдаги 03-333484-сон маълумотномаси). Таклиф ўқувчиларнинг мавзулар бўйича кимёвий билим, кўникма ва малакаларни ўзлаштирилишини назорат қилиш ва баҳолаш, самарали шаклланиши ва ривожланишини оширишга муайян даражада хизмат қилган. 

 

Yangiliklarga obuna bo‘lish