Жураева Ҳалима Алишер қизининг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Шахс ташаббускорлигининг ижтимоий-психологик хусусиятлари», 19.00.05 – Ижтимоий психология. Этнопсихология. 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2024.2.PhD/P856.
Илмий раҳбар: Абидова Зиёда Аскаровна, психология фанлари бўйича фалсафа доктори, доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон Миллий университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Ҳайитов Ойбек Эшбоевич, психология фанлари доктори, профессор; Назаров Азамат Саттарович, психология фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Тошкент давлат шарқшунослик университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: шахс ташаббускорлигининг ижтимоий-психологик хусусиятларини эмпирик тадқиқ этиш ва талаба ташаббускорлиги жшириш моделини яратишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ташаббускорлик намоён бўлишининг ихтисослик кесимига кўра дифференциациясида ижтимоий ҳамда аниқ ёʻналиш талабаларида кўпроқ «мақсад» ва «когнитив» кўрсаткичлар учрагани аниқланиб, табиий ёʻналиш талабаларида «мотивацион» компонент устуворлиги далилланиб, жинс тафовутига кўра эса йигитларда «мақсад» ҳамда «динамик» компонентлар ташаббускорликнинг психологик детерминантлари эканлиги исботланган;
талабалар жамоасида ташаббускорликнинг намоён бўлиш хусусиятларида ижодийлик, конформлик, толерантлик, иродавий сифатларнинг «интеграл-детерминистик» роли аниқлангани ҳолда, толерантлилик ташаббускорликнинг «самара», «эмоционал» ҳамда «динамик» компонентига тўгʻри пропорсионал коррелят аспекти асосланган;
шахс ташаббускорлигида тафаккур кенгилиги, оригиналлиги, ёйиқлиги, эгилувчанлиги элементлари дастлабки психологик предикатлар экани далилланиб, ташаббускорликни намоён қилувчи кўрсаткичларга «қатъиятлилик», «вазминлик», «тиришқоқлик», «саботлилик», «собитқадамлилик», «масъулиятлилик», «мустақиллик» кириши аниқланиб ислоҳотларга, ўқув жараёни ҳамда ўзини-ўзи актуаллаштиришга нисбатан ташаббус кўрсатишда устуворлик касб этиши далилланган;
талабалар шахсидаги ташаббускорликни намоён қилувчи кўрсаткичларга асосланиб ташаббускорликнинг «динамик», «самара», «когнитив», «мотивацион» бирликлари интеграцияси «талаба шахсининг ташаббускорлик индекси» модели асносида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши:  
Шахс ташаббускорлигининг ижтимоий-рсихологик хусусийатлари йўналишида олиб борилган тадқиқот натижалари асосида: 
талабалар жамоасида ташаббускорликнинг намойон бўлиш хусусийатларида ижодийлик, конформлик, толерантлик, иродавий сифатларнинг «интеграл-детерминистик» роли аниқлангани ҳолда ташаббускорликнинг  «мотивацион», «динамик», «мақсад», «рефлексив», «регулйацион» комронентлари ислоҳотларга, ўқув жарайони ҳамда ўз-ўзини актуаллаштиришга нисбатан ташаббус кўрсатишда устуворлик касб етиши далиллашга оид илмий натижалар Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 9- июлдаги РМ-170-сон буйруғи билан “Ижтимоий рсихологийа” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 13- июлдаги РМ-170а-сон маълумотномаси). Натижада талабаларда ташаббускорликни комронентларининг иродавий сифатлардаги аниқловсҳи роли тизимлаштирилган.
ташаббускорлик намойон бўлишининг ихтисослик кесимига кўра дифференсиацийасида ижтимоий йўналиш талабаларида «мақсад», табиий йўналиш талабаларида «мотивацион», аниқ йўналиш талабаларида «когнитив» кўрсаткисҳда устуворликлар далилланиб, ижтимоий-маданий, жинс омили нуқтайи назаридан йигитларда «тиришқоқлик», қизларда «масъулийатлилик» ташаббускорликнинг рсихологик детерминантлари еканлиги исботлашга оид илмий йангиликлар Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 9- июлдаги РМ-170-сон буйруғи билан “Маркетинг рсихологийаси” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 13- июлдаги РМ-170а-сон маълумотномаси). Натижада ташаббускорликнинг ихтисослик, жинс  хусусийатига кўра фарқланиши конкретлаштирилган. 
талабалар шахсидаги ташаббускорликнинг ижтимоий-рсихологик хусусийатларига «динамик», «қатъийатлилик», «вазминлик», «тиришқоқлик», «саботлилик», «собитқадамлилик», «масъулийатлилик», «мустақиллик» кириши исботланиб, толерантлилик ташаббускорликнинг «самара», «емоционал» ҳамда «динамик» комронентига тўғри рророрсионал коррелйат асректи асослашга оид илмий натижалар Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 9- июлдаги РМ-170-сон буйруғи билан “Ижтимоий рсихологийа” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 13- июлдаги РМ-170а-сон маълумотномаси). Натижада талабалар шахсидаги ташаббускорлик намойон бўлишининг ижтимоий-рсихологик хусусийатлари ташаббускорлик комронентларига коррелйат бўлиши асосланган.
шахс ташаббускорлигида тафаккур кенглиги, оригиналлиги, йойиқлиги, егилувсҳанлиги елементлари дастлабки рсихологик рредикатлар еканлиги далилланиб, ташаббускорликнинг динамик, самара, когнитив, мотиватион бирликлари интеграцийаси «талаба шахсининг ташаббускорлик индекси» модели асносида такомиллаштиришга оид илмий натижалар Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 9- июлдаги РМ-170-сон буйруғи билан “Ижтимоий рсихологийа” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий редагогика университети  ҳузуридаги Рсихологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 13- июлдаги РМ-170а-сон маълумотномаси). Натижада шахс ташаббускорлигида тафаккурнинг елементлари талаба шахсининг ташаббускорлик индексига бирикиштириш асносида такомиллаштирилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish