Ражабов Отамурод Райимберди ўғлининг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон
I.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Талаба-ёшларда ахборот-психологик хавфсизлик тушунчаларини шакллантиришнинг ижтимоий психологик хусусиятлари», 19.00.05 – Ижтимоий психология. Этнопсихология (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.4.PhD/P1083.
Илмий раҳбар: Шарапова Сабоҳат Джаббаровна, психология фанлар доктори, доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Гулистон давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Ҳайитов Ойбек Эшбоевич, психология фанлари доктори, профессор; Исмоилова Нуржаҳон Зуҳриддиновна, психология фанлари доктори, доцент.
Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: талаба-йошларда ахборот-психологик хавфсизлик тушунчаларини шакллантиришнинг ижтимоий психологик хусусийатларини ўрганиш орқали ахборотларнинг йошлар дунйоқарашига салбий таъсирларини бартараф қилиш бўйича тавсийалар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ахборот-психологик маданийатни ривожлантириш модели таълим жарайонида талабаларнинг хавфсизлиги, ахборот ва психологик хавфсизлик маданиятининг моҳийати ва тузилишини очиб беришда тизимли, функсионал-фаоллик ва маданий йондашувларга асосланиб, психосемантик йондашувга мувофиқ талаба-йошларни ахборот психологик хавфсизлик маданийатини баҳолаш механизмларини киритиш асосида такомиллаштирилган.
талаба-йошларнинг ахборот ва психологик хавфсизлиги маданиятини ривожлантириш модели мақсадли, контентга асосланган, технологик ва баҳолаш ва уни амалга оширишда контекстли таълим муаммоларини ҳал қилиш, тескари алоқа ва рефлексив фаолийат принципини автономийа билан уйғунлаштириш муҳимлиги туфайли таълимнинг жамоавий ва гуруҳий шаклларини қўллаш асосида оптималлаштирилган.
талаба-ёшларда ахборот психологик хавфсизлик тушунчаларини шакллантиришда атрофдагиларга ижобий муносабат, автономлик, атроф-муҳитни идрок қилиш, шахсий ўсишнинг таълим муҳитида шахс хусусиятларига интеграл намоён бўлиши муҳимлиги туфайли шахснинг ўзини-ўзи қабул қилиш даражасини ривожланиши устувор омил эканлиги далилланган.
талаба-ёшларнинг ахборот- психологик хавфсизлигини шакллантиришда ахборотни қабул қилишда, ўзига ва ўз кучига таянишга ҳамда натижалар учун жавобгар бўлишга тайёрлик даражасини ижтимоий кўникмаларга интеграл намоён бўлишига асосланиб, ташаббускорлик, ахборотларни қайта ишлашни талаб қиладиган фаолиятни авфзал кўриш, ўзгаришларга тайёрлик устувор омил эканлиги далилланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши:
Талаба-йошларда ахборот-психологик хавфсизлик тушунчаларини шакллантиришнинг ижтимоий психологик хусусийатларини ўрганиш бўйича амалга оширилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
ахборот-психологик маданийатни ривожлантириш модели таълим жарайонида талабаларнинг хавфсизлиги, ахборот ва психологик хавфсизлик маданиятининг моҳийати ва тузилишини очиб беришда тизимли, функсионал-фаоллик ва маданий йондашувларга асосланиб, психосемантик йондашувга мувофиқ талаба-йошларни ахборот психологик хавфсизлик маданийатини баҳолаш механизмларини киритиш асосида такомиллаштирилган таклифлар Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 7-октябрдаги 221-сон буйруғи асосида «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 8-октябрдаги 221-а сон маълумотномаси). Натижада ахборот-психологик маданийатни ривожлантириш модели такомиллаштирилган.
талаба-йошларнинг ахборот ва психологик хавфсизлиги маданиятини ривожлантириш модели мақсадли, контентга асосланган, технологик ва баҳолаш ва уни амалга оширишда контекстли таълим муаммоларини ҳал қилиш, тескари алоқа ва рефлексив фаолийат принципини автономийа билан уйғунлаштириш муҳимлиги туфайли таълимнинг жамоавий ва гуруҳий шаклларини қўллаш асосида оптималлаштирилган таклифлар Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 7-октябрдаги 221-сон буйруғи асосида «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 8-октябрдаги 221-а сон маълумотномаси). Натижада, талаба-йошларда ахборот-психологик хавфсизлик маданиятини ривожлантириш моделининг таркибий қисмлари оптималлаштирилган.
талаба-ёшларда ахборот психологик хавфсизлик тушунчаларини шакллантиришда атрофдагиларга ижобий муносабат, автономлик, атроф-муҳитни идрок қилиш, шахсий ўсишнинг таълим муҳитида шахс хусусиятларига интеграл намоён бўлиши муҳимлиги туфайли шахснинг ўзини-ўзи қабул қилиш даражасини ривожланиши устувор омил эканлиги далилланган таклифлар Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 7-октябрдаги 221-сон буйруғи асосида «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 8-октябрдаги 221-а сон маълумотномаси). Натижада талаба-йошларда ахборот-психологик хавфсизлик тушунчаларини шакллантиришда устувор омиллар аниқлаштирилган.
талаба-ёшларнинг ахборот- психологик хавфсизлигини шакллантиришда ахборотни қабул қилишда, ўзига ва ўз кучига таянишга ҳамда натижалар учун жавобгар бўлишга тайёрлик даражасини ижтимоий кўникмаларга интеграл намоён бўлишига асосланиб, ташаббускорлик, ахборотларни қайта ишлашни талаб қиладиган фаолиятни авфзал кўриш, ўзгаришларга тайёрлик устувор омил эканлиги далилланган таклифлар Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 7-октябрдаги 221-сон буйруғи асосида «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Низомий номидаги Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психологийа ўқув-илмий марказининг 2024-йил 8-октябрдаги 221-а сон маълумотномаси). Натижада, талаба-ёшларнинг ахборот- психологик хавфсизлигини шакллантиришда ижтимоий-психологик хусусиятларнинг ўрни очиб берилган.