Абдилахатов Зафар Абдугапировичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Бўлажак жисмоний тарбия ўқитувчисининг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик-психологик хусусиятлари », 19.00.06 – Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси.
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2024.2.PhD/P887.
Илмий раҳбар: Якубова Гузал Асатуллаевна, психология фанлар доктори (DSc),доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон миллий педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Абдурасулов Рустам Абдураимович психология фанлари доктори, профессор; Жўраев Воҳиджон Мухаммадиевич, психология фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD).
Етакчи ташкилот: Андижон давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: бўлажак жисмоний тарбия ўқитувчисининг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик-психологик хусусиятларини аниқлаш ҳамда амалий тавсийалар ишлаб сҳиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантирувчи омиллар талабаларнинг касбга бўлган муносабатида шахсий, мотивасион, коммуникатив компетентлигини ўзаро уйғун намоён бўлишига асосланиб ўқув жараёнига боғлиқ дифференциал таъсирга эга эканлиги аниқланган;
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришда ўқув жараёнидаги шахсий компетентлик талабанинг ўзига ишонч ва ўзини қабул қилиш билан мотивасион компетентлик эса ўзини идора қилиш билан уйғун намоён бўлиши муҳимлиги туфайли шахснинг ўзига бўлган муносабати устувор психологик мезон эканлиги асосланган;
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларининг касбий компетентлиги талабалардаги эмоционал билимдонлик, ўз эмоцияларини бошқариш, ўзини-ўзи мотивасиялаштириш, эмпатия, ўзга инсонларнинг кешинмаларини тушуниш кўникмалари шахсий ва коммуникатив компетенсияларни шаклланишига олиб келишига асосланиб, эмосионал интеллект даражасига боғлиқ ривожланиши исботланган;
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришда талабанинг ўзига бўлган муносабати ва эмосионал интеллектнинг интеграл компонентларини шахс профессионал позисияни намоён бўлишини кучайишини таъминлашига асосланиб шахсий ва мотивасион компетентликни шаклланишига эришиш муҳимлиги далилланган
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантиришнинг педагогик-психологик хусусиятларини ўрганишга доир олиб борилган илмий-тадқиқот ишлари натижалари асосида:
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантирувчи омиллар талабаларнинг касбга бўлган муносабатида шахсий, мотивасион, коммуникатив компетентлигини ўзаро уйғун намоён бўлишига асосланиб ўқув жараёнига боғлиқ дифференциал таъсирга эга эканлиги аниқланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025- йил 10-мартдаги ПМ-326 а-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. дифференциал психология” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети и ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025-йил 5-мартдаги ПМ-326 -сонли маълумотномаси). Натижада бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантирувчи омилларни аниқлаштириш имконияти яратилган.
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришда ўқув жараёнидаги шахсий компетентлик талабанинг ўзига ишонч ва ўзини қабул қилиш билан мотивасион компетентлик эса ўзини идора қилиш билан уйғун намоён бўлиши муҳимлиги туфайли шахснинг ўзига бўлган муносабати устувор психологик мезон эканлиги асосланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025- йил 10-мартдаги ПМ-326 а-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. дифференциал психология” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025-йил 5-мартдаги ПМ-326 -сонли маълумотномаси). Натижада бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчилари фаолийатида намойон бўлувсҳи касбий компетентлик ҳамда шахснинг ўз-ўзига мунисабати ўртасида ўзаро корреллйацион боғлиқликнинг ўзига хос томонлари очиб берилган.
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларининг касбий компетентлиги талабалардаги эмоционал билимдонлик, ўз эмоцияларини бошқариш, ўзини-ўзи мотивасиялаштириш, эмпатия, ўзга инсонларнинг кешинмаларини тушуниш кўникмалари шахсий ва коммуникатив компетенсияларни шаклланишига олиб келишига асосланиб, эмосионал интеллект даражасига боғлиқ ривожланиши исботланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025- йил 10-мартдаги ПМ-326 а-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. дифференциал психология” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025-йил 5-мартдаги ПМ-326 -сонли маълумотномаси). Натижада бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларидаги касбий компетентликнинг мезонларини ривожланишига хизмат қилувсҳи эмоционал интеллект билан боғлиқ компонентлар осҳиб берилган.
бўлажак жисмоний тарбия фани ўқитувчиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришда талабанинг ўзига бўлган муносабати ва эмосионал интеллектнинг интеграл компонентларини шахс профессионал позисияни намоён бўлишини кучайишини таъминлашига асосланиб шахсий ва мотивасион компетентликни шаклланишига эришиш муҳимлиги далилланган таклифлар Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025- йил 10-мартдаги ПМ-326 а-сон буйруғи билан “Онтогенез психологияси. дифференциал психология” модулига киритилган (Ўзбекистон миллий педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2025-йил 5-мартдаги ПМ-326 -сонли маълумотномаси). Натижада бўлажак жисмоний тарбияфани ўқитувчиларида касбий компетентликнинг омилларини ривожлантиришга мўлжалланган психологик тренинг дастурларини ишлаб чиқилган.