Баротов Хумойин Шарифовичнинг
фан доктори (DSc) диссертация ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Жисмоний тарбия ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантиришнинг педагогик- психологик механизмлари», 19.00.06 – Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2024.4. DSc /P223.
Илмий маслаҳатчи: Шаумаров Ғайрат Бахрамович, психология фанлар доктори, академик.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Бухоро давлат университети
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Ўзбекистон миллий педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Қодиров Камолиддин Ботирович, психология фанлари доктори (ДСc), профессор; Жабборов Азим Мелиқулович психология фанлари доктори, профессор; Ғафуров Азизбек Умаржонович психология фанлари доктори(ДСc), досент.
Етакчи ташкилот: Самарқанд давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: жисмоний тарбия ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантиришнинг педагогик- психологик механизмларини аниқлаш ва уни илмий-услубий жиҳатдан такомиллаштириш бўйича амалий тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
жисмоний тарбия ўқитувчилари касбий компетентлигида психологик компетенсияларни фаолият самарадорлигининг асосий омили сифатида намоён бўлиши шахслараро муносабатда касбий билим ва малакаларни шаклланиши уларда эмоционал-руҳий ҳолатни енгишга йўналганликни, ўзини-ўзи ривожлангантириш хусусиятларига устуворлик берилиши сабабли касбий компетентлик билан боғлиқ психологик муммоларни олдини олиш кўникмасини таркиб топтиришнинг муҳим жиҳати эканлиги далилланган;
касбий фаолият жараёнида жамоада ишлаш кўникмаларини ривожланганлиги, келишувчанлик, самимийлик, очиқлик, рефлекция механизмларини таъсири натижасида жисмоний тарбия ўқитувчиларида «ўзини-ўзи идора қилиш», «ўз-ўзига ишонч», «ўзини-ўзи қабул қилиш » омилларини кучайтириш зарурлиги сабабли касбий, психологик компетенсияларни ривожлантириш мумкинлиги исботланган;
аутопсихологик ва касбий компетентлик даражаларининг ўзаро муносабатлари, эмпатиянинг рационал имкониятлари орқали эмоционал билимдонлик, эмпатия мезонларининг устуворлигини таъминлашлари натижасида жисмоний тарбия ўқитувчиларида янги тажрибаларга хайрихохлик, ўзга инсонларни адекват қабул қила олиш, мулоқатчанлик кўникмаларининг шаклланганлиги фаолият давомийлигига боғлиқ эканлиги исботланган;
Жисмоний тарбия ўқитувчиларида эмпатия интиутив имкониятларининг ривожланганлиги улардаги касбий компетентлик динамикасинининг намоён этилишини таъминлашда ижобий таъсир этши мумкинлиги исботланган;
«Жисмоний тарбия ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантириш дастури» жисмоний тарбия ўқитувчиларининг ҳиссий, хулқий, когнитив қобилиятларини ривожлантиришга йўналтирилганлиги сабабли коммуникатив, рефлексив, социал-психологик механизмлар интеграцияси такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Жисмоний тарбия ўқитувчиларида касбий компетентликни ривожлантиришнинг педагогик- психологик механизмлари бўйича олиб борилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
жисмоний тарбия ўқитувчилари касбий компетентлигида психологик компетенсияларни фаолият самарадорлигининг асосий омили сифатида намоён бўлиши шахслараро муносабатда касбий билим ва малакаларни шаклланиши уларда эмоционал-руҳий ҳолатни енгишга йўналганликни, ўзини-ўзи ривожлангантириш хусусиятларига устуворлик берилиши сабабли касбий компетентлик билан боғлиқ психологик муммоларни олдини олиш кўникмасини таркиб топтиришнинг муҳим жиҳати эканлиги далилланганлиги ҳақидаги илмий хулосалар Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024- йил 10- октябрдаги 229-сонли буйруғи асосида «Онтогенез психологияси. Диференсиал психология» модулига киритилган (Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 8 октябрдаги ПМ-229а-сонли маълумотномаси). Натижада, жисмоний тарбия ўқитувчиларида касбий компетентлик омилларини ривожлантиришга эришилган;
касбий фаолият жараёнида жамоада ишлаш кўникмаларини ривожланганлиги, келишувчанлик, самимийлик, очиқлик, рефлекция механизмларини таъсири натижасида жисмоний тарбия ўқитувчиларида «ўзини-ўзи идора қилиш», «ўз-ўзига ишонч», «ўзини-ўзи қабул қилиш» омилларини кучайтириш зарурлиги сабабли касбий, психологик компетенсияларни ривожлантириш мумкинлиги билан боғлиқ илмий натижалар бўйича чиқарилган хулосалар ва тавсиялар Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 10 октябрдаги 1-сонли буйруғи асосида «Онтогенез психологияси», «Диференсиал психология» модулига киритилган (Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 8 октябрдаги ПМ-229а-сонли маълумотномаси). Натижада жисмоний тарбия ўқитувчиларини психологик жиҳатдан тайёргарлигини такомиллаштириш бўйича кўникмаларини оширишга эришилган;
аутопсихологик ва касбий компетентлик даражаларининг ўзаро муносабатлари, эмпатиянинг рационал канали орқали эмоционал билимдонлик, эмпатия мезонларининг устуворлигини таъминлашлари натижасида жисмоний тарбия ўқитувчиларида янги тажрибаларга очиқлик, ўзга инсонларни адекват қабул қила олиш, мулоқатчанлик кўникмаларининг шаклланганлиги фаолият давомийлигига боғлиқ эканлиги исботланганлиги билан боғлиқ илмий янгилик натижалари Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 10 октябрдаги 1-сонли буйруғи асосида «Касб психологияси» модулига киритилган (Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 8 октябрдаги ПМ-229а-сонли маълумотномаси). Натижада жисмоний тарбия ўқитувчиларида фаолият жараёнига нисбатан ижобий муносабатни ривожлантириш имкони оширилган;
эмпатиянинг интиутив каналининг ривожланганлиги жисмоний тарбия ўқитувчилари касбий компетентлиги динамикасини белгилаш уларнинг фаолият самарадорлигига ижобий таъсир этши мумкинлиги исботланганлигига оид маълумотлар Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 10 октябрдаги 1-сонли буйруғи асосида «Онтогенез психологияси. Диференсиал психология» модулига киритилган (Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 8 октябрдаги ПМ-229а-сонли маълумотномаси). Натижада жисмоний тарбия фанларини ўқитишни самарадорлигини таъминлашга эришилган;
«Жисмоний тарбия ўқитувчиларида касбий компетентлигини психологик омиллар орқали таъминлаш модели» жисмоний тарбия ўқитувчиларининг ҳиссий, хулқий, когнитив қобилиятларини ривожлантиришга йўналтирилганлиги сабабли коммуникатив, рефлексив, социал-психологик механизмларни интеграциялаш асосида олинган илмий маълумотлар Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 10 октябрдаги 1-сонли буйруғи асосида «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» модулига киритилган (Психология ўқув-илмий марказининг 2024 йил 8 октябрдаги ПМ-229а-сонли маълумотномаси). Натижада жисмоний тарбия ўқитувчиларининг педагогик-психологик тайёргарлигини олдиндан баҳолаш имконияти кенгайтирилган.