Халимов Мохир Каримовичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларнинг фазовий тасаввурини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш”, 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2025.1.PhD/Ped191.
Илмий раҳбар: Муслимов Нарзулла Алиханович, педагогика фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Оʻзбекистон миллий педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Оʻзбекистон миллий педагогика университети, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Расмий оппонентлар: Карлибаева Гулжаҳон Эрмекбаевна, педагогика фанлар доктори, профессор; Зарипов Лочин Рустамович, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор.
Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади. Модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларнинг фазовий тасаввурини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги: модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари тасвирнинг фазовий образини визуал-график материаллар, ақлий, фазовий конфигурацияни ифодалаш ҳамда буюм ортогонал проексиялари, тасвирларни алмаштириш, техник узатмаларни лойиҳалашга йўналтирилган ҳиссий сифатлар ва ўзини-ўзи бошқариш салоҳиятига уйғунлигини таъминлаш асосида аниқланган;
модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантириш модели кўп функсионалли инновацион фаолият турларига устуворлик бериш, шахсий ва касбий сифатларни босқичма-босқич шакллантириш, билимларни реал меҳнат фаолиятида қўллаш ҳамда технологик таълимнинг умумий моҳиятидан модулли билим ва кўникмаларни ўзлаштиришнинг ташкилий ва мослашувчан шаклларини модулли таълимга мослашувчанлиги такомиллаштирилган;
модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантиришнинг методикаси идрок, визуализация, ментал, муфассал муносабатлар ва ориентация методларини хаёлан уч ўлчамли фазовий тасаввурини таълим мазмунига мослашувчанлигини адекват таъминлаш, чизмали топшириқлар, чигал мантиқий занжир методларини қўллаш, геометрик ясашлар ҳамда геометрик масалаларни конструксиялаш ва техник фикрлаш қобилиятини босқичма-босқич шакллантириш асосида такомиллаштирилган;
модулли-компетентли ёндашув асосида таълим жараёнида талабаларнинг фазовий тасаввурини ривожлантириш самарадорлиги иш берувчининг талаблари, халқаро стандартларга мослиги доирасида графикавий-конструкторлик маҳсулотини эркин, тезкор ярата олиш қобилиятини намоён этишда фаоллик кўрсатиш ҳамда педагогик жараённи режалаштиришни амалга оширишнинг ички бир бутун ва ташқи яхлит динамикасини имкониятларидан фойдаланш асосида такомиллаштирилган.
IV.Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш бўйича ўтказилган тадқиқот натижалари асосида:
модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантиришнинг дидактик имкониятлари тасвирнинг фазовий образини визуал-график материаллар, ақлий, фазовий конфигурацияни ифодалаш ҳамда буюм ортогонал проексиялари, тасвирларни алмаштириш, техник узатмаларни лойиҳалашга йўналтирилган ҳиссий сифатлар ва ўзини-ўзи бошқариш салоҳиятига уйғунлигини таъминлаш асосида аниқлашга оид таклифлар “Муҳандислик ва компютер графикаси” номли оʻқув қоʻлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 2-октябрдаги 11-05-6308/04 рақамли маълумотномаси). Натижада технологик таълим йўналиши талабаларининг мантиқий фикрлаши ва фазовий тасаввурларини кенгайтириш имконияти яратилган;
модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантириш модели кўп функсионалли инновацион фаолият турларига устуворлик бериш, шахсий ва касбий сифатларни босқичма-босқич шакллантириш, билимларни реал меҳнат фаолиятида қўллаш ҳамда технологик таълимнинг умумий моҳиятидан модулли билим ва кўникмаларни ўзлаштиришнинг ташкилий ва мослашувчан шаклларини модулли таълимга мослашувчанлиги такоми ллаштиришга оид таклифлар “Муҳандислик ва компютер графикаси” номли оʻқув қоʻлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 2-октябрдаги 11-05-6308/04 рақамли маълумотномаси). Натижада модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантиришга эришилган;
модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантиришнинг методикаси идрок, визуализация, ментал, муфассал муносабатлар ва ориентация методларини хаёлан уч ўлчамли фазовий тасаввурини таълим мазмунига мослашувчанлигини адекват таъминлаш, чизмали топшириқлар, чигал мантиқий занжир методларини қўллаш, геометрик ясашлар ҳамда геометрик масалаларни конструксиялаш ва техник фикрлаш қобилиятини босқичма-босқич шакллантириш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Муҳандислик ва компютер графикаси” номли оʻқув қоʻлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 2-октябрдаги 11-05-6308/04 рақамли маълумотномаси). Натижада модулли-компетентли ёндашув асосида талабаларни фазовий тасаввурини ривожлантириш самарадорлиги ошган;
модулли-компетентли ёндашув асосида таълим жараёнида талабаларнинг фазовий тасаввурини ривожлантириш самарадорлиги иш берувчининг талаблари, халқаро стандартларга мослиги доирасида графикавий-конструкторлик маҳсулотини эркин, тезкор ярата олиш қобилиятини намоён этишда фаоллик кўрсатиш ҳамда педагогик жараённи режалаштиришни амалга оширишнинг ички бир бутун ва ташқи яхлит динамикасини имкониятларидан фойдаланш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Муҳандислик ва компютер графикаси” номли оʻқув қоʻлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 2-октябрдаги 11-05-6308/04 рақамли маълумотномаси). Натижада технологик таълим йўналиши талабаларининг мантиқий фикрлаши ва фазовий тасаввурларини кенгайтириш самарадорлиги ошган.