Абдураимов Икромжон Равшанбековичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Интегратив ёндашув асосида тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожлантириш методикасини такомиллаштириш”, 13.00.02- Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (тарих) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.2.PhD/Ped7775.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон милий педагогика университети.
Илмий раҳбар: Абдуллаев Диёржон Нодиржон ўғли, тарих фанлари доктори, доцент
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSc.03/30.01. 2020. Ped.26.01.
Расмий оппонентлар: Шодиева Матлуба Жўраевна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор; Бобоёров Шухрат Сувонқулович, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади интегратив ёндашув асосида тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш методикаси такомиллаштириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш методикасини фаоллаштиришнинг дидактик имкониятлари замонавий даврнинг бифуркациён мураккаб характери, жамиятнинг эмерджентлиги ва ўзаро боғлиқлиги, ночизиқлилик беқарорликнинг ортиб боришини идрок этиш ҳамда методик ривожланиш кўрсаткичлари даражаси когнитив, индивидуал, ижодий компонентларининг мазмунли яхлитлигини таъминлашга динамик устуворлик бериш асосида аниқланган;
тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш жараёни дарсларни лойиҳалаштиришнинг моделли тафаккур компетентликлигини босқичма-босқич ошириш, бирламчи манбалар билан ишлаш кўникмасини ошириш ҳамда ўрганилаётган муаммога обектив муносабат акс эттириш ва дедуктив принциплардан рационал фойдаланиш асосида такомиллаштирилган;
интегратив ёндашув асосида тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш методикаси ижтимоий гуманитар фанларни обектив диалектик тушуниш чегаралари доирасини англаш, таянч билимлар янги парадигмасига мослигини адекват таъминлаш ҳамда мураккаб ҳодиса ва жараёнларни реал ҳаётда фойдаланиш самарадорлигини ошириш асосида такомиллаштирилган;
тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш самарадорлиги мустақил ижодий фаолият элементларини шакллантиришга қаратилган баҳолаш мезон ва индикаторларини қиёсий даражалаш, ўзини-ўзи англаш ҳамда муаммоли вазиятни яратишга йўналтирилган мунозара маданияти, диалог олиб бориш қобилиятини босқичма-босқич ривожлантиришга устуворлик асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Интегратив ёндашув асосида тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожлантириш методикасини такомиллаштириш бўйича илмий натижалар асосида:
тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш методикасини фаоллаштиришнинг дидактик имкониятлари замонавий даврнинг бифуркациён мураккаб характери, жамиятнинг эмерджентлиги ва ўзаро боғлиқлиги, ночизиқлилик беқарорликнинг ортиб боришини идрок этиш ҳамда методик ривожланиш кўрсаткичлари даражаси когнитив, индивидуал, ижодий компонентларининг мазмунли яхлитлигини таъминлашга динамик устуворлик бериш асосида аниқлаштиришга оид таклифлар “Узлюксиз касбий ривожлантириш” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025-йил 20-февралдаги 11-05-1120/04 рақамли длолатномаси). Натижада тарих фани ўқитувчиларининг касбий ривожлантиришининг методик такомиллаштиришнинг назарий-методологик асосларини таҳлил қилиш самарадорлиги ошган;
тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш жараёни дарсларни лойиҳалаштиришнинг моделли тафаккур компетентликлигини босқичма-босқич ошириш, бирламчи манбалар билан ишлаш кўникмасини ошириш ҳамда ўрганилаётган муаммога обектив муносабат акс эттириш ва дедуктив принциплардан рационал фойдаланиш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Узлюксиз касбий ривожлантириш” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025-йил 20-февралдаги 11-05-1120/04 рақамли длолатномаси). Натижада тарих фани ўқитувчиларини узлюксиз касбий ривожлантиришининг методик таъминотини яратишга зарур шарт-шароитлар яратилган;
интегратив ёндашув асосида тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш методикаси ижтимоий гуманитар фанларни обектив диалектик тушуниш чегаралари доирасини англаш, таянч билимлар янги парадигмасига мослигини адекват таъминлаш ҳамда мураккаб ҳодиса ва жараёнларни реал ҳаётда фойдаланиш самарадорлигини ошириш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Узлюксиз касбий ривожлантириш” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025-йил 20-февралдаги 11-05-1120/04 рақамли длолатномаси). Натижада тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожлантириш методикасини такомиллаштириш мазмуни бойитилган;
тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожланиш самарадорлиги мустақил ижодий фаолият элементларини шакллантиришга қаратилган баҳолаш мезон ва индикаторларини қиёсий даражалаш, ўзини-ўзи англаш ҳамда муаммоли вазиятни яратишга йўналтирилган мунозара маданияти, диалог олиб бориш қобилиятини босқичма-босқич ривожлантиришга устуворлик асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Узлюксиз касбий ривожлантириш” номли дарслик мазмунига сингдирилган (“Узлюксиз касбий ривожлантириш” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2025-йил 20-февралдаги 11-05-1120/04 рақамли длолатномаси). Натижада тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожлантириш методикасини такомиллаштириш мазмуни бойитилган). Натижада тарих фани ўқитувчиларининг узлюксиз касбий ривожлантириш самарадорлиги ошган.