Sharipova Barno Salimovnaning 
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar. Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): «Bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlash metodikasi», 13.00.02 – Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (pedagogika fanlari (biologiya)).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2025.1.PhD/Ped8946.
Ilmiy rahbar: Shermuhammadov Bahodirjon Shermuhammadovich, pedagogika fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Farg‘ona davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK raqami: Farg‘ona davlat universiteti huzuridagi PhD.03/30.06.2021.B.05.06 raqamli ilmiy kengash asosidagi bir martalik ilmiy kengash.
Rasmiy opponentlar: Shermatov Malikjon Raxmatjonovich, biologiya fanlari doktori, dotsent; Abidova Oyjamol Tashbaevna, pedagogika fanlari nomzodi, dotsent.
Yetakchi tashkilot: Andijon davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik. 
II. Tadqiqotning maqsadi: bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlashga doir taklif va tavsiyalarni ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
bo‘lajak biologiua o‘qituvshilarini o‘quvshilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tauuorlash jarayonining mazmuni, mohiyati va pedagogik shart-sharoitlari aniq belgilanib, o‘quv jarayonini biologik ta’lim va axloqiu tarbiya integratsiyasiga yo‘naltirish, bioetik dunuoqarash, bioetik mas’uliyatni rivojlantirish kabi didaktik xususiyatlar o‘quv faoliyati va didaktik resurslar tahlili yordamida aniqlashtirilgan;
bo‘lajak biologiya o‘qituvshilarida bioetik bilimlarni rivojlantirishning metodik tizimi va didaktik imkoniyatlari bioetik madaniyatni rivojlantirishga oid ilmiy konsepsiyalarga tayanib takomillashtirilgan hamda “Bioetika” fanining biologik axloqiy mas’uliyatni rivoshlantirishga doir ratsional ta’sir mexanizmlarini o‘qitishning tayyorlov, rejalashtirish, amalga oshirish va baholash bosqichlari yaxlit tizim sifatida aniqlashtirilgan;
bo‘lajak biologiua o‘qituvshilarini o‘quvshilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tauuorlash tizimini integrativ uondashuv asosda tashkil etish orqali bioetik bilimlarni va qadriuatlarni shaklantirishga uo‘naltirilgan integratsion ta’sir ko‘rsatishning kognitiv, baholash, refleksiua, tanlov, interiorizatsiua, bioetik fazilatlarni faoliuatda namouon etish, mustahkamlash va korreksiua bosqishlari metodik resurslar tahlili orqali aniqlashtirilgan;
bo‘lajak biologiua o‘qituvshilarini o‘quvshilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tauuorlashning konstruktiv-ratsional uslub va vositalari hamda texnik-texnologik, metodik asoslarini uaratish orqali bioetik faoliuat, biosfera muvozanatini saqlashning axloqiu mas’uliuatini anglashga qaratilgan ta’lim modeli va texnologiuasi ishlab shiqilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlash metodikasi bo‘yicha olingan tadqiqot natijalari asosida:
bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlashning axboriy-kognitiv, shaxsiy-qadriyatga yo‘naltirilgan, hissiy-emotsional, faoliyatli-ijodiy komponentlari hamda diagnostik apparatini kasbiy-pedagogik mahorat, biologik bilim va axloqiy tarbiyalanganlik, biomas’uliyat, bioetik dunyoqarashni rivojlanganlik darajasini aniqlash tizimi orqali takomillashtirishga doir tavsiyalardan O‘zbekiston Milliy universitetida bajarilgan FZ-2020010829 sonli “Talaba yoshlar ilmiy faoliyatida amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishning innovatsion mexanizmlari” mavzusidagi amaliy loyihada belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 29-iyuldagi 11-05-3875/04-son ma’lumotnomasi). Natijalarning joriy qilinishi bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlashning metodik asoslari va imkoniyatlarini aniqlash samaradorligini oshirgan; 
bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini bioetik bilimlarni rivojlantirish tizimini takomillashtirish asosida reproduktiv texnologiyalar (klonlash, evtanaziya, invitro urug‘lantirish, transplantatsiya, klinik sinov, gen injenerligi) dan foydalanish, deontologik etikaning inson qadr-qimmati, sha’ni, vijdon kabi ratsional ta’sir mexanizmlariga doir usul va vaositalarni aniqlashtirishga doir tavsiyalardan O‘zbekiston Milliy universitetida bajarilgan FZ-2020010829 sonli “Talaba yoshlar ilmiy faoliyatida amaliy ko‘nikmalarni shakllantirishning innovatsion mexanizmlari” mavzusidagi amaliy loyihada belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 29-iyuldagi 11-05-3875/04-son ma’lumotnomasi). Natijada, bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlashning metodik asoslari va imkoniyatlarini aniqlashga erishilgan;
bo‘lajak biologiua o‘qituvshilarini o‘quvshilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tauuorlash tizimini integrativ uondashuv asosda tashkil etish orqali bioetik bilimlarni va qadriuatlarni shaklantirishga uo‘naltirilgan integratsion ta’sir ko‘rsatishning kognitiv, baholash, refleksiua, tanlov, interiorizatsiua, bioetik fazilatlarni faoliuatda namouon etish, mustahkamlash va korreksiua bosqishlari metodik resurslar tahlili orqali aniqlashtirilganligiga oir tavsiyalardan O‘zbekiston Milliy universitetida bajarilgan PZ-20170929789 raqamli “O‘zbekistonda oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonida ilg‘or pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanishni takomillashtirish mexanizmlarini ishlab chiqish” mavzusidagi amaliy loyihada belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda bajarishda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 29-iyuldagi 11-05-3875/04-son ma’lumotnomasi). Natijada, bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlashda tabiiy fanlar va ijtimoiy-gumanitar fanlar (Etika)ning hamkorligidan oqilona foydalanishga sharoit yaratilgan;
bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni shakllantirishga tayyorlashning konstruktiv-ratsional uslub va vositalari hamda texnik-texnologik, metodik asoslarini yaratish orqali bioetik faoliyat, biosfera muvozanatini saqlashning axloqiy mas’uliyatini anglashga qaratilgan ta’lim modeli va texnologiyasni ishlab chiqishga doir yangiliklardan O‘zbekiston Milliy universitetida bajarilgan PZ-20170929789 raqamli “O‘zbekistonda oliy ta’lim muassasalarining o‘quv jarayonida ilg‘or pedagogik va zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanishni takomillashtirish mexanizmlarini ishlab chiqish” mavzusidagi amaliy loyihada belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda bajarishda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 29-iyuldagi 11-05-3875/04-son ma’lumotnomasi). Natijada, bo‘lajak biologiya o‘qituvchilarini o‘quvchilarda bioetik bilimlarni rivojlantirish imkoni kengaytirilgan.

Yangiliklarga obuna bo‘lish