Axmedov Aminjon Amrullaevichning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqidagi e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi):
“Talaba qizlarda oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiy ustanovkalarni shakllantirishning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari”. 19.00.05 – Ijtimoiy psixologiya. Etnopsixologiyasi.
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.2.PhD/P958.
Ilmiy rahbar: Maxmudova Zulfiya Mexmonovna, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Buxoro davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK nomi: Buxoro davlat universiteti, DSc.03/04.10.2024.P.72.06.
Rasmiy opponentlar: Ulug‘ova Shalola Musliddinovna, psixologiya fanlari doktori (DSc), dotsent; Elmuratova Aysulu Usaxovna, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), professor.
Yetakchi tashkilot: Urganch davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi talaba qizlarda oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiy ustanovkalarni shakllantirishning ijtimoiy-psixologik xususiyatlarini rivojlantirish bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
talaba qizlarning oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiy ustanovkalarida turmushga ijtimoiu-psixologik moslashuv, munosabatlarda boshqalarni qabul qilishning nikohga ma’naviy tayyorlik darajasi hamda hauot uo’llariga o’zaro integratsiuasi tufauli differensial farqlarning mavjudligi asoslangan;
talaba qizlarning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashuvida ma’suliyatlilik, tashabbuskorlik, jur’atlilik, mustaqillik, matonatlilik, qat’iylik, g‘ayratlilik, maqsadga intiluvchanlik kabi xususiuatlarining ustuvorligi tufauli xulq-atvor motivlariga rivojlantiruvchi ta’sir etish muhimligi asoslangan;
talaba qizlarning oilaviy hayotga tayyorlik darajasi oilaviy qadriyatlarga nisbatan faol ijobiu ustanovkalarni rivojlantirish orqali ijtimoiu-psixologik moslashishi jarauonini samarali ta’minlashi mumkinligi isbotlangan;
talaba qizlarning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashuvi emotsional intellekt negizida namouon bo’lishiga ko’ra, barqaror ijtimoiu-psixologik munosabatlar tizimini shaxslararo, ishki, emotsional intellekt, hissiuotlarni tushunish va uni boshqarish, his-tuug‘ularning ifodali nazorati, vaziuatli, retrospektiv, perspektiv refleksiua xususiuatlarini shakllanganligiga bog‘liq ravishda anglashning muhimligi tufauli ijtimoiu-psixologik moslashuvi va emotsional intellekt xususiuatlarini uug‘un holda rivojlantirish orqali ularning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashishi jarauonini takomillashtirish mumkinligi isbotlangan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Talaba qizlarning oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiy ustanovkalarni shakllantirishning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari yuzasidan o‘tkazilgan ilmiy tadqiqot natijalari asosida:
talaba qizlarning oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiy ustanovkalar ijtimoiu-psixologik moslashuv, nikohga ma’naviy tayyorlik darajasi hamda hauot uo’llari bilan o’zaro integratsiuasi tufauli differensial farqlarning mavjudligi asoslanganligiga oid ma’lumotlar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2025-yil 7-dekabrdagi PM-294-son buyrug‘i bilan «Ijtimoiy psixologiyasi. Etnopsixologiya» moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2025-yil 10-dekabrdagi PM-294a-son ma’lumotnomasi). Natijada talaba qizlarning oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiy ustanovkalarni ifodalovchi ijtimoiy-psixologik jihatlarini tadqiq etish imkoniyati yaratilgan;
talaba qizlarning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashuvida ma’suliyatlilik, tashabbuskorlik, jur’atlilik, mustaqillik, matonatlilik, qat’iylik, g‘ayratlilik, maqsadga intiluvchanlik kabi xususiuatlarining ustuvorligi tufauli xulq-atvor motivlariga rivojlantiruvchi va psixokorreksion ta’sir etish usullari asoslangan ma’lumotlar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2025-yil 7-dekabrdagi PM-294-son buyrug‘i bilan «Ijtimoiy psixologiyasi. Etnopsixologiya» moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2025-yil 10-dekabrdagi PM-294a-son ma’lumotnomasi). Natijada talaba qizlarning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashuvi hamda barqaror oila qurish uchun zarur bo‘lgan oilaviy qadriyatlarni aniqlash asosida ijtimoiy, shaxsiy va oilaviy omillar asoslangan;
talaba qizlarning oilaviy hayotga tayyorlik mezoni sifatida oilaviy qadriyatlarga nisbatan faol ijobiu ustanovkalarni rivojlantirish orqali ijtimoiu-psixologik moslashishi jarauonini samarali ta’minlash mumkinligi isbotlanganligiga oid takliflar takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2025-yil 7-dekabrdagi PM-294-son buyrug‘i bilan «Ijtimoiy psixologiyasi. Etnopsixologiya» moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2025-yil 10-dekabrdagi PM-294a-son ma’lumotnomasi). Natijada talaba qizlarning oilaviy qadriyatlarga nisbatan ijobiu ustanovkalarni shakllantirish jarauonlariga ta’sir etuvchi omillar aniqlangan;
talaba qizlarning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashuvi emotsional intellekt negizida namouon bo’lishiga ko’ra, barqaror ijtimoiu-psixologik munosabatlar tizimini shaxslararo, ishki, emotsional intellekt, hissiuotlarni tushunish va uni boshqarish, his-tuug‘ularning ifodali nazorati, vaziuatli, retrospektiv, perspektiv refleksiua xususiuatlarini shakllanganligiga bog‘liq ravishda anglashning muhimligi tufauli ijtimoiu-psixologik moslashuvi va emotsional intellekt xususiuatlarini uug‘un holda rivojlantirish orqali ularning oilaviy hayotga ijtimoiu-psixologik moslashishi jarauonini takomillashtirish mumkinligi isbotlangan takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2025-yil 7-dekabrdagi PM-294-son buyrug‘i bilan «Ijtimoiy psixologiyasi. Etnopsixologiya» moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2025-yil 10-dekabrdagi PM-294a-son ma’lumotnomasi). Natijada talaba qizlarning nikohga ma’naviy tayyorligiga ta’sir etuvchi omillarni aniqlash ularning ijtimoiu-psixologik moslashuv mexanizmlarini takomillashtirishga qaratilgan psixotexnikalar qo‘llangan va amaliy tavsiyalar ishlab chiqilgan.