Уралов Сирожиддин Ахмадалиевичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи):
“Профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш талими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантириш” 13.00.05–“Касб-ҳунар таълими назарияси ва методикаси” (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.2.PhD/Ped4257
Илмий раҳбар: Худайбердиев Зайниддин Явкачевич - иқтисод фанлари доктори, профессор
Диссертация бажарилган муассаса номи: Профессионал таълимни ривожлантириш институти
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи: Профессионал таълимни ривожлантириш институти, DSc.05/29.12.2023.Ped.48.01 рақамли Илмий кенгаш
Расмий оппонентлар: Ғаффоров Феруз Хасанович, педагогика фанлари доктори (DSc), доцент; Тўрақулов Олим Холбўтаевич, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор.
Етакчи ташкилот: Жиззах политехника институти.
Диссертация йўналиши: амалий ва назарий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: Профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлилигини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
профессионал таълим тизимида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантиришнинг дидактик шарт-шароитлари касбий фаолиятли ахборот таълим муҳитини яратиш, ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлиги таркибий компонентларини (махсус-технологик, шахсий-мотивацион, ташкилий, методик, рақамли, ижтимоий-психологик) аниқлаш асосида такомиллаштирилган;
ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантиришнинг ахборотли, ривожланувчи, инновацион функсияларни бажарувчи модели акмеологик, мураккаблаштириш, ижтимоий, фасилитация, креативлик тамойиллари ҳамда профессионал таълим муассаси шароитида ишлаб чиқариш таълими устасининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантириш жараёнининг ташкилий ва методик таъминоти асосида такомиллаштирилган;
профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантириш методикаси Лойиҳа, Флиппед Cлассроом, Зоне оф Прохимал Девелопмент ҳамда “Мастерс метҳод” методлар жамланмаси асосида такомиллаштирилган;
профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг масофавий платформа ёрдамида ўқитиш тизими индивидуал, фаолиятга йўналтирилган, тизимли-фаолиятли, компетентли ёндашувлар асосида ишлаб чиқилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши:
Профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантириш бўйича ўтказилган тадқиқотлар натижалари асосида:
профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини ривожлантиришга оид дидактик имкониятлари ҳамда консептуал методик тизимига асосланган ташкилий-тузилмавий моделининг ривожлантирувчи босқичлари компонентларига уйғунлаштириш асосида ривожланганлигига оид хулосалардан “Ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлилигини ривожлантириш” номли ўқув қўлланмаси (Олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 29-сентябрдаги 438-сон буйруғи, 120355-рақамли нашр гувоҳномаси), “Ишлаб чиқариш таълими усталарининг махсус-технологик компетентлилигини ривожлантириш” (Профессионал таълимни ривожлантириш институтининг 2022-йил 23-сентябрдаги 12-сонли илмий-педагогик кенгаши) ва “Профессинал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлилигини такомиллаштириш” (Профессионал таълимни ривожлантириш институтининг 2023-йил 26-майдаги 5-сонли илмий-педагогик кенгаши) номли услубий қўлланмаларида фойдаланилган. Натижада профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлигини самарали ривожлантиришга эришилган;
профессионал таълим муассасасида ишлаб чиқариш таълими усталарининг касбий-педагогик компетентлиги таркибига кирувчи махсус-технологик, шахсий-мотивацион, ташкилий, методик, рақамли ва ижтимоий – психологик компетенсияларини ривожлантиришга қаратилган “Мастерс метҳод” методлар жамланмасини қўллаш асосида касбий-педагогик компетентлигини ривожлантиришнинг методик таъминоти такомиллаштирилганлиги ҳамда касбий-педагогик компетентлиги ривожланганлигини аниқлашнинг когнитив, мотивацион, фаолиятли ва рефлексив мезони каби хулосалардан касбий-педагогик компетентли ишлаб чиқариш таълими устаси шаклланишига эришилган.