Хушбоқов Ботир Хушбоқовичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш” 13.00.02 - Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2024.3.PhD/Ped8034.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат иқтисодиёт университети.
Илмий раҳбар: Абдуллаева Барно Сайфутдиновна, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Расмий оппонентлар: Шодиева Матлуба Жўраевна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор; Кенжаева Муҳайё Абдумуродовна, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Андижон давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришнинг педагогик имкониятлари креатив компетентлиликнинг ижтимоий – педагогик заруриятини асослаш, педагогик ижод, дидактик ижодкорлик ҳамда педагогик креатив фаолият мазмунини қиёсий тавсифлаш, педагогик креатив фаолиятнинг шаклланиш ва ривожланиш босқичларининг интегратив яхлитлигини таъминлашнинг ташкилий структураси асосида аниқлаштирилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш жараёни аниқ вазифаларни ечишнинг ностандарт усулларини ва ўз нуқтайи назарини исбот қилиш учун исбот-далиллар излаш; танқидий фикрлашнинг ривожланганлиги; ички мувозанатнинг мавжудлиги ва ижодий қарорларни қабул қилиш; ностандарт вазиятларни яратиш; ўқитишнинг муаммоли методини қўллаш, ўз фаолиятини рефлекция қилишга ўргатиш асосида такомиллаштирилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш модели креатив компетенсияларни ривожлантириш алгоритми босқичлари интегративлигини таъминлашга устуворлик бериш ҳамда босқичларини функсионал интеграциялаш, Проблем-Басед Леарнинг (ПБЛ), WебҚуест, Cасе-студй технологиялари ҳамда “Креатив педагог” электрон таълимий платформасидан фойдаланишнинг рационал механизмлари асосида такомиллаштирилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш самарадорлиги мотивацион-когнитив, когнитив-креатив, жараёнли-интегратив мезонлари индикаторларини аниқлаштириш, ижодий фикрлаш кўникмаларини ривожлантириш, ижодий фаолиятга позитив муносабатни жадал шакллантириш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришга оид олинган илмий натижалари асосида:
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришнинг педагогик имкониятларини креатив компетентлиликнинг ижтимоий – педагогик заруриятини асослаш, педагогик ижод, дидактик ижодкорлик ҳамда педагогик креатив фаолият мазмунини қиёсий тавсифлаш, педагогик креатив фаолиятнинг шаклланиш ва ривожланиш босқичларининг интегратив яхлитлигини таъминлашнинг ташкилий структураси асосида аниқлаштиришга оид тавсиялар “Умумий педагогика” номли дарслиги мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 25-сентябрдаги 11-05-5461/04 рақамли нашр рухсатномаси). Натижада бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштиришнинг имкониятлари кенгайтирилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш жараёнини аниқ вазифаларни ечишнинг ностандарт усулларини ва ўз нуқтайи назарини исбот қилиш учун исбот-далиллар излаш; танқидий фикрлашнинг ривожланганлиги; ички мувозанатнинг мавжудлиги ва ижодий қарорларни қабул қилиш; ностандарт вазиятларни яратиш; ўқитишнинг муаммоли методини қўллаш; ўз фаолиятини рефлекция қилишга ўргатиш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Умумий педагогика” номли дарслиги мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 25-сентябрдаги 11-05-5461/04 рақамли нашр рухсатномаси). Натижада, бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш жараёнини такомиллаштиришга шароит яратилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш моделини креатив компетенсияларни ривожлантириш алгоритми босқичлари интегративлигини таъминлашга устуворлик бериш ҳамда босқичларини функсионал интеграциялаш, Проблем-Басед Леарнинг (ПБЛ), WебҚуест, Cасе-студй технологиялари ҳамда “Креатив педагог” электрон таълимий платформасидан фойдаланишнинг адаптив механизмлари асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Она тили ўқитиш методикаси” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 25-сентябрдаги 11-05-5461/04 рақамли нашр рухсатномаси). Натижада бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш модели такомиллаштирилган;
бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш самарадорлигини мотивацион-когнитив, когнитив-креатив, жараёнли-интегратив мезонлари индикаторларини аниқлаштириш, ижодий фикрлаш кўникмаларини ривожлантириш, ижодий фаолиятга позитив муносабатни шакллантириш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Она тили ўқитиш методикаси” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 25-сентябрдаги 11-05-5461/04 рақамли нашр рухсатномаси). Натижада бўлажак бошланғич синф ўқитувчиларининг креатив компетенсиясини ривожлантириш методикасини такомиллаштириш самарадорлиги оширилган.