Jo‘raev Qo‘ldoshjon Ismatullo o‘g‘lining
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqidagi e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatini rivojlantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlari”. 19.00.06 - Yosh va pedagogik psixologiya. Rivojlanish psixologiyasi.
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2023.4.PhD/P748.
Ilmiy rahbar: Ganjiev Feruz Furqatovich, psixologiya fanlari doktori (DSc), dotsent.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Buxoro davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK nomi: Buxoro davlat universiteti huzuridagi ilmiy darajalar beruvchi DSc.03/04.10.2024.P.72.06.
Rasmiy opponentlar: G‘afurov Azizbek Umarjonovich, psixologiya fanlari doktori (DSc), dotsent; Sayitova Umida Hikmatillo qizi, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD).
Yetakchi tashkilot: Samarqand davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatini rivojlantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlarini tadqiq qilish va tavsiyalar ishlab shiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
talabalardagi shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida muloqotchanlik, mantiqiy fikrlash, optimizmning o‘zaro munosabatlarda ifodalanish darajasiga ko‘ra, differensial farqlarning mavjudligi isbotlangan;
talabalarning kommunikativ qobiliyati shaxslararo munosabatlarda yon berishning empatiyaning ratsional, intuitiv kanaliga integrativ namoyon bo‘lishi hissiy ustanovkalarni kuchaytirganligi tufayli empatiya hissiga identiv rivojlanishi asoslangan;
talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida o‘zaro munosabatlarda boshqalarni qabul qilishning nizolarni konstruktiv hal qilish ko‘nikmasini shakllanishiga ta’siri tufayli, ijtimoiy moslashuvchanlikning muhim omil ekanligi dalillangan;
talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatinining rivojlanishida psixologik aloqa o‘rnata olish, suxbatdoshni qiziqtirish, fikrlarni dalillash, verbal va noverbal usullardan uyg‘un foydalanish, nizolarni konstruktiv hal qilish, monipulyasiyadan qochish ko‘nikmalarini o‘zaro munosabatlarda namoyon bo‘lishiga asoslanib, konativ jihatlarni usutuvor xarakterga ega ekanligi dalillangan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatini rivojlantirishning pedagogik-psixologik xususiyatlarini o‘rganishga doir olib borilgan ilmiy-tadqiqot ishlari natijalari asosida:
talabalardagi shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida muloqotshanlik, mantiqiy fikrlash, optimizmning o’zaro munosabatlarda ifodalanish darajasiga ko’ra, differensial farqlarning mavjudligi isbotlanganiga oid takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 7-oktabrdagi PM-236-son buyrug‘i bilan “Muloqot psixologiyasi” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o’quv-ilmiy markazining 2024-yil 8-oktabr PM-236a-son ma’lumotnomasi). Natijada talabalardagi shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida muloqotchanlik, mantiqiy fikrlash, optimizmning o‘zaro munosabatlarda foydalanish darajasiga ko‘ra, differensial farqlarning mavjudligi aniqlangan va tahlil qilingan;
talabalarning kommunikativ qobiliyati shaxslararo munosabatlarda yon berishning empatiyaning ratsional, intuitiv kanaliga integrativ namoyon bo‘lishi hissiy ustanovkalarni kuchaytirganligi tufayli empatiya hissiga identiv rivojlanishi asoslanganligiga oid takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 7-oktyabrdagi PM-236-son buyrug‘i bilan “Ijtimoiy psixologiya” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 8-oktyabr PM-236a-son ma’lumotnomasi). Natijada talabalarning kommunikativ qobiliyati shaxslararo munosabatlarda yon berishning empatiyaning ratsional, intuitiv kanaliga integrativ namoyon bo‘lishi hissiy ustanovkalarni kuchaytirganligi tufayli empatiya hissiga identiv rivojlanishi aniqlashtirilgan;
talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida o‘zaro munosabatlarda boshqalarni qabul qilishning nizolarni konstruktiv hal qilish ko‘nikmasini shakllanishiga ta’siri tufayli, ijtimoiy moslashuvchanlikning muhim omil ekanligi dalillanganiga oid takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 7-oktyabrdagi PM-236-son buyrug‘i bilan “Ijtimoiy psixologiya” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 8-oktyabr PM-236a-son ma’lumotnomasi). Natijada talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida o‘zaro munosabatlarda boshqalarni qabul qilishning nizolarni konstruktiv hal qilish ko‘nikmasini shakllanishiga ta’siri tufayli, ijtimoiy moslashuvchanlikning muhim omil ekanligi aniqlangan;
talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida psixologik aloqa o‘rnata olish, suhbatdoshni qiziqtirish, fikrlarni dalillash, verbal va noverbal usullaridan uyg‘un foydalanish, nizolarni konstruktiv hal qilish, manipulyasiyadan qochish ko‘nikmalarini o‘zaro munosabatlarda namoyon bo‘lishiga asoslanib, koativ jihatlarni ustuvor xarakterga ega ekanligi dalillanganligiga oid takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 7-oktyabrdagi PM-236-son buyrug‘i bilan “Muloqot psixologiyasi” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti qoshidagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 8-oktyabr PM-236a-son ma’lumotnomasi). Natijada talabalarda shaxslararo muloqot madaniyatining rivojlanishida psixologik aloqa o‘rnata olish, suhbatdoshni qiziqtirish, fikrlarni dalillash, verbal va noverbal usullaridan uyg‘un foydalanish, nizolarni konstruktiv hal qilish, manipulyasiyadan qochish ko‘nikmalarini o‘zaro munosabatlarda namoyon bo‘lishiga asoslanib, konativ jihatlarni ustuvor xarakterga ega ekanligi ochib berilgan.