Abdulloev Komiljon Fayzulloevichning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Tadbirkorlik faoliyatidagi shaxslararo munosabatlarning ijtimoiy-psixologik xususiyatlari” 19.00.05 – Ijtimoiy psixologiya. Etnopsixologiya.
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2023.3.PhD/P668.
Ilmiy rahbar: Ulug‘ova Shalola Musliddinovna, psixologiya fanlari doktori (DSc), dotsent.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Buxoro davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK nomi: Buxoro davlat universiteti, DSc.03/04.10.2024.P.72.06.
Rasmiy opponentlar: Ganjiev Feruz Furqatovich, psixologiya fanlari doktori (DSc), dotsent, Bafaev Muxiddin Muxammatovich, psixologiya fanlari bo‘yicha falsafa fanlari doktori (PhD), dotsent.
Yetakchi tashkilot: Samarqand davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi: tadbirkorlik faoliyatidagi shaxslararo munosabatlarning ijtimoiy-psixologik xususiyatlarini aniqlash bo‘yicha amaliy tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
tadbirkorlarning “subekt-subekt” munosabatlarida o‘zaro ishonchning darajaviy ifodalanishi kommunikativ-passivlikni va o‘zaro nomutanosiblikni engishga hamda muloqotdagi konformizmga, o‘z mavqeini oshirishga bo‘lgan intilishning faoliyatda ustuvorligi tufayli sotsial-kommunikativ kompetentlikka identiv namoyon bo‘lishi dalillangan;
tadbirkorlardagi shaxslararo munosabatlarda sotsial-kommunikativ kompetentlikning namoyon bo‘lishida muloqotdagi kommunikativ passivlik, faol suhbatdan qoshish holatlarini ishki iroda kushiga muvofiq engishga, noaniq holatlarni o‘zaro uyg‘unlashtirishga intilish verbal va noverbal nutqdagi paralingvistik, ekstrolingvistik harakatlarni idrok qilishni kuchayishiga olib kelganligi tufayli ijtimoiy intellektning “muloqot ishtirokchisining hissiyoti, fikri va niyatlarini tushunish” va “noverbal muloqot harakatlarini tushunish” komponentlari ustuvor xarakterga ega ekanligi asoslangan;
talbirkorlarning shaxslararo munosabatlarida tadbirkor va xaridorning o‘zaro muloqotidagi emotsional o‘zini boshqarishning darajaviy ifodalanishi kommunikativ frustratsiya hamda nomutanosiblikni engib o‘tishga ta’sir etganligiga asoslanib muloqotda o‘zini o‘zi nazorat qilish muhim ijtimoiy-psixologik omil ekanligi dalillangan;
tadbirkorlik faoliyatidagi shaxslararo munosabatlarning konstruktivligi tadbirkorlarda iqtisodiy hodisalarga nisbatan mushohadalilik, “tadbirkor-bozor sharoitidagi raqobat-iste’molchi” tizimidagi vaziyatni adekvat tahlil qilish ko‘nikmasining kommunikativlikka uyg‘un namoyon bo‘lishiga asoslanib shaxs ijtimoiy-psixologik kompetentligini ijtimoiy intellekt ta’sirida shakllanganligiga bog‘liq ekanligi isbotlangan.
IV. Tadqiqot natijalarning joriy qilinganligi. Tadbirkorlik faoliyatidagi shaxslararo munosabatlarning ijtimoiy-psixologik xususiyatlarini o‘rganishga doir olib borilgan ilmiy-tadqiqot ishlari natijalari asosida:
tadbirkorlarning “subekt-subekt” munosabatlarida o‘zaro ishonchning darajaviy ifodalanishi kommunikativ-passivlikni va o‘zaro nomutanosiblikni engishga hamda muloqotdagi konformizmga, o‘z mavqeini oshirishga bo‘lgan intilishning faoliyatda ustuvorligi tufayli sotsial-kommunikativ kompetentlikka identiv namoyon bo‘lishi dalillanganligiga oid takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 9-noyabrdagi PM-243-son buyrug‘i bilan “Ijtimoiy psixologiya” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-243a-son ma’lumotnomasi). Natijada tadbirkorlarning “subekt-subekt” munosabatlarida o‘zaro ishonchning darajaviy ifodalanishi sotsial-kommunikativ kompetentlikka identiv namoyon bo‘lishi asoslangan;
tadbirkorlardagi shaxslararo munosabatlarda sotsial-kommunikativ kompetentlikning namoyon bo‘lishida muloqotdagi kommunikativ passivlik, faol suhbatdan qoshish holatlarini ichki iroda kuchiga muvofiq engishga, noaniq holatlarni o‘zaro uyg‘unlashtirishga intilish verbal va noverbal nutqdagi paralingvistik, ekstrolingvistik harakatlarni idrok qilishni kuchayishiga olib kelganligi tufayli ijtimoiy intellektning “muloqot ishtirokchisining hissiyoti, fikri va niyatlarini tushunish” va “noverbal muloqot harakatlarini tushunish” komponentlari ustuvor xarakterga ega ekanligi asoslanganligiga oid ma’lumotlar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 9-noyabrdagi PM-243-son buyrug‘i bilan “Muloqot psixologiyasi” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-243a-son ma’lumotnomasi). Natijada tadbirkorlardagi shaxslararo munosabatlarda sotsial-kommunikativ kompetentlikning namoyon bo‘lishida ijtimoiy intellektning “muloqot ishtirokchisining hissiyoti, fikri va niyatlarini tushunish” va noverbal muloqot harakatlarini tushunish” komponentlari ustuvor xarakterga ega ekanligi ochib berilgan;
tadbirkorlarning shaxslararo munosabatlarida tadbirkor va xaridorning o‘zaro muloqotidagi emotsional o‘zini boshqarishning darajaviy ifodalanishi kommunikativ frustratsiya hamda nomutanosiblikni engib o‘tishga ta’sir etganligiga asoslanib muloqotda o‘zini o‘zi nazorat qilish muhim ijtimoiy-psixologik omil ekanligi dalillanganligiga oid ma’lumotlar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 9-noyabrdagi PM-243-son buyrug‘i bilan “Ijtimoiy psixologiya” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-243a-son ma’lumotnomasi). Natijada tadbirkorlarning shaxslararo munosabatlarida tadbirkor va xaridorning o‘zaro muloqotidagi emotsional o‘zini boshqarishning darajaviy ifodalanishi kommunikativ frustratsiya hamda nomutanosiblikni engib o‘tishga ta’sir etganligiga asoslanib muloqotda o‘zini o‘zi nazorat qilish muhim ijtimoiy-psixologik omil ekanligi dalillangan;
tadbirkorlik faoliyatidagi shaxslararo munosabatlarning konstruktivligi tadbirkorlarda iqtisodiy hodisalarga nisbatan mushohadalilik, “tadbirkor-bozor sharoitidagi raqobat-iste’molchi” tizimidagi vaziyatni adekvat tahlil qilish ko‘nikmasining kommunikativlikka uyg‘un namoyon bo‘lishiga asoslanib shaxs ijtimoiy-psixologik kompetentligini ijtimoiy intellekt ta’sirida shakllanganligiga bog‘liq ekanligi isbotlanganligiga oid takliflar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2024-yil 9-noyabrdagi PM-243-son buyrug‘i bilan “Muloqot psixologiyasi” moduliga kiritilgan (Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy Markazining 2024-yil 13-noyabrdagi PM-243a-son ma’lumotnomasi). Natijada tadbirkorlik faoliyatidagi shaxslararo munosabatlarning konstruktivligini shakllanishiga ta’sir etuvchi omillar aniqlashtirilgan.