Umarov Azizbek Vahobovichning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilimiy daraja beradigan fan tarmog‘i nomi): “Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fani asosida talabalarning mediakompotentligini rivojlantirish metodikasi”, 13.00.02 – Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (falsafa) (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.2.PhD/Ped3660.
Ilmiy rahbar: Artikova Muhayyo Botiralievna, pedagogika fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilayotgan muassasa nomi: Andijon mashinasozlik instituti.
IK faoliyat ko‘rstayotgan muassasa nomi, IK raqami: Andijon davlat pedagogika instituti, PhD.03/05.05.2023.Ped.166.01.
Rasmiy opponentlar: Egamberdiev Azizbek Abdumalikovich, falsafa fanlari doktori, professor; Xanbabaev Xakimjon Ikramovich, pedagogika fanlari doktori, professor.
Yetakchi tashkilot: Namangan davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi “Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fanini o‘qitishning pedagogik zarurati, mavjud metodik ta’minoti, o‘qitish sifati va samaradorligini oshirishga qaratilgan didaktik imkoniyatlarni takomillashtirishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
“Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fanining mazmuni va o‘qitishning metodik jihatlari media vositalarni kasbiy faoliyat tavsifiga asosan  yo‘naltirish hamda didaktik resurslar bilan axborot xavfsizligini ta’minlash, ijtimoiy mas’uliyat va ijodiy qobiliyatning rivojlanishdagi mental xususiyatlarini adaptiv qo‘llash asosida aniqlashtirilgan;
talabalar mediakompetentligini rivojlantirishning bosqichlari va amaliy mexanizmlari axborot madaniyatini rivojlantirishning innovatsion, metodik, individual yo‘nalishlarini mediabilimdonlik, mediaiste’molchilik hamda  mediakreativlikning implementatsion  xususiyatlari bilan ratsional dualizatsiya muhitiga joriy etish asosida takomillashtirilgan;
talabalarda kasbiy-pedagogik faoliyatga doir axborot madaniyatni tarkib toptirishning metodik ta’minoti media-didaktik kompetensiyani rivojlantirishga qaratilgan faoliyat mazmunini o‘quv jarayoni va ma’naviy-ma’rifiy faoliyatga integratsiyalashgan ilmiy-ijtimoiy media loyihalarni funksional didaktika qoidalariga ko‘ra implemintatsiya qilish asosida takomillashtirilgan;
“Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fanini o‘qitishning innovatsion usullari mediata’limning ilmiy, pedagogik, didaktik hamda kontekstual xususiyatlari bilan mediakompetensiyani rivojlantirishning amaliy texnologiyalarini  adaptiv qo‘llash hamda kompetensiyaviy talablarga ustuvorlik berish asosida takomillashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fani asosida talabalarning mediakompotentligini rivojlantirish metodikasi mavzusida olib borilgan ilmiy tadqiqot natijalari asosida:
medianing kaѕbiu hamda ѕhaxѕiu rivoјlaniѕhdagi mental xuѕuѕiuatlarini adartiv qo’llaѕh aѕoѕida aniqlaѕhtirilgan “Mediaѕavodxonlik va axborot madaniuati” fanining  mazmuni, redagogik oliu ta’lim ushun zarurati hamda xuѕuѕiuatlariga doir ma’lumotlar O’zbekiѕton Reѕrublikaѕi Yoѕhlar iѕhlari agentligi tomonidan  yoshlar ittifoqi faoliyatini takomillashtirishga doir taklif va mulohazalardan foudalanilgan (O’zbekiѕton Reѕrublikaѕi Yoshlar iѕhlari agentligining 2024-uil 14-avguѕtdagi 1-01-21-4283-ѕon ma’lumotnomaѕi). Natiјada Yoshlar media madaniuatini rivoјlantiriѕhning mazmuni, mohiuati va tamouillarini aniqlaѕhtiriѕh imkoni oѕhirilgan;
media savodxonlik va axborot madaniyatining rivojlanish ko‘rsatkichlari, media savodxonlik va axborot madaniyatni rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari refleksiv usullarni ratsional dualizatsiya muhitiga joriy etish asosida takomillashtirilgan “Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fani mazmunini rivojlantirishning bosqichlari, kasbiy-pedagogik faoliyat va shaxsiy rivojlanish bilan uzviylik jihatlariga doir taklif va mulohazalardan Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi tomonidan ishlab chiqilgan yo‘l xaritasini ishlab chiqishda foydalanilgan (Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi huzuridagi Ijtimoiy-ma’naviy tadqiqotlar institutining 2024-yil 12-avgustdagi 342-son ma’lumotnomasi). Natijada talaba-yoshlarning mediasavodxonlik va axborot madaniyatini rivojlantirishning bosqichlari, kasbiy-pedagogik va shaxsiy faoliyat uzviyligini ta’minlash hamda samaradorligini oshirishga erishilgan;   
oliy ta’lim muassasalarida media madaniyatni rivojlantirishning texnik-tashkiliy jihatlari, o‘quv jarayoni va ma’naviy-ma’rifiy faoliyatga singdirilgan texnologiyalar va metodlar funksional didaktika qoidalariga ko‘ra implemintatsiya qilish asosida takomillashtirilgan “Mediasavodxonlik va axborot madaniyati” fani vositasida bo‘lajak o‘qituvchilarning media savodxonlik va axborot madaniyatni rivojlantirishning amaliy mexanizmlariga doir taklif va mulohazalar “Media savodxonlik va axborot madaniyati” fanidan tayyorlangan darslikni ishlab chiqishda foydalanilgan (O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2024-yil 25-iyundagi 218-son ma’lumotnomasi). Natijada darslik mazmuni ilmiy jihatdan boyigan;
medianing kontekstual tahlili, axborot madaniyatini rivojlantirishning amaliy texnologiyalari hamda rivojlantirish ko‘rsatkichlarini adaptiv qo‘llash hamda kompetensiyaviy talablariga ustuvorlik berish asosida samaradorligini oshirishga doir tavsiyalar pedagogik oliy ta’lim muassasasi talabalariga majburiy fan sifatida o‘qitiladigan “Media savodxonlik va axborot madaniyati” fanidan tayyorlangan darslik mazmuniga singdirilgan (O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2024-yil 25-iyundagi 218-son ma’lumotnomasi). Natijada darslik mazmuni ilmiy jihatdan boyigan.

Yangiliklarga obuna bo‘lish