Axmedova Dilnoza Eshnazar qizining
falsafa doktori (PhD) dissertatsiya himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): “Kredit-modul tizimida talabalarning mustaqil ta’limini tashkil etishning nazariy asoslari”, 13.00.01 – Pedagogika nazariyasi. Pedagogik ta’limotlar tarixi (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2022.2PhD/Ped3323.
Ilmiy rahbar: Adizov Baxtiyor Rahmonovich, pedagogika fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Navoiy davlat pedagogika instituti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK raqami: Oliy ta’lim tizimi kadrlarini qayta tayyorlash va malakasini oshirish instituti, PhD.03/30.09.2023. Ped.173.01.
Rasmiy opponentlar: Zaripov Lochin Rustamovich, pedagogika fanlari doktori, professor; Shoymardonov Tuymurod Turdalievich, pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD), dotsent.
Yetakchi tashkilot: Sharof Rashidov nomidagi Samarqand davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi kredit-modul tizimida talabalar mustaqil ta’limini tashkil etishning nazariy asoslari hamda pedagogik shart-sharoitlarini takomillashtirishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
talabalar mustaqil ta’limini tashkil etishning pedagogik imkoniyatlari kognitiv faoliyat intensivligini ta’minlashga qaratilgan didaktik resurslarinining o‘quv faoliyati natijalariga ta’sir ko‘rsatuvchi determinantlar dinamikligiga vektorli ustuvorlik berish asosida aniqlashtirilgan;
talabalar mustaqil ta’limini tashkil etish mazmuni kasbiy rivojlanish strategiyasining hamkorlikda o‘qitish va individual harakat traektoriyasi bilan pedagog faoliyatining prolong, personifikatsion, bifurkatsion mohiyatining aksiologik jihatini attraksionligini ta’minlash orqali takomillashtirilgan;
talabalarning mustaqil ta’limini tashkil etish texnologiyasi dialogli, kasbiy vaziyatlarni modellashtirish, individual faoliyat va muloqot rejimini rag‘batlantirish, o‘quv mashg‘ulotlarida treninglar o‘tkazish, ishbop o‘yinlar, erkin esse kabi strategiyalarni kongruentlik tamoyiliga muvofiq amalga oshirish asosida takomillashtirilgan;
talabalarning mustaqil ta’limini tashkil etishning faol empatik tinglash va tushunish, muloqotda erkin o‘z-o‘zini namoyon etish, pozitiv munosabat bilan bog‘liq pedagogik shart-sharoitlari fasilitatsion pedagogik o‘zaro ta’sirning psixologik maqbulligini erkin tanlov mexanizmi bilan integratsiyalash orqali takomillashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. Kredit-modul tizimida talabalar mustaqil ta’limini tashkil etishning nazariy asoslari bo’yicha o’tkazilgan tadqiqot natijalari asosida:
talabalar mustaqil ta’limini tashkil etishning pedagogik imkoniyatlari kognitiv faoliyat intensivligini ta’minlashga qaratilgan didaktik resurslarinining o‘quv faoliyati natijalariga ta’sir ko‘rsatuvchi determinantlar dinamikligiga vektorli ustuvorlik berish asosida aniqlashtirish, talabalar mustaqil ta’limini tashkil etish mazmunini kasbiy rivojlanish strategiyasining hamkorlikda o‘qitish va individual harakat traektoriyasi bilan pedagog faoliyatining prolong, personifikatsion, bifurkatsion mohiyatining aksiologik jihatini attraksionligini ta’minlash orqali takomillashtirishga doir taklif va tavsiyalardan Pedagogika sohasi Davlat ta’lim standartini ishlab chiqishda foydalanilgan (Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2023-yil 24-noyabrdagi 02/01-01-164-son ma’lumotnomasi). Natijada, talabalar mustaqil ta’limini tashkil etishning nazariy-konseptual asoslarini takomillashtirishga xizmat qilgan;
talabalarning mustaqil ta’limini tashkil etish texnologiyasini dialogli, kasbiy vaziyatlarni modellashtirish, individual faoliyat va muloqot rejimini rag‘batlantirish, o‘quv mashg‘ulotlarida treninglar o‘tkazish, ishbop o‘yinlar, erkin esse kabi strategiyalarni kongruentlik tamoyiliga muvofiq amalga oshirish asosida takomillashtirishga doir amaliy taklif va tavsiyalardan barcha bakalavriat ta’lim yoʻnalashlari uchun “Umumiy pedagogika (Pedagogik mahorat)” nomli darslikni ishlab chiqishda foydalanilgan (Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2024-yil 29-may sanasidagi 194-son buyrug‘i, 194-313-raqamli nashr guvohnomasi). Natijada, bo‘lajak o‘qituvchilarda mustaqil faol o‘qish va o‘rganish kompetensiyasini rivojlantirishga xizmat qilgan;
talabalarning mustaqil ta’limini tashkil etishning faol empatik tinglash va tushunish, muloqotda erkin o‘z-o‘zini namoyon etish, pozitiv munosabat bilan bog‘liq pedagogik shart-sharoitlarini fasilitatsion pedagogik o‘zaro ta’sirning psixologik maqbulligini erkin tanlov mexanizmi bilan integratsiyalash orqali takomillashtirishga doir amaliy taklif va tavsiyalardan barcha bakalavriat ta’lim yoʻnalashlari uchun “Umumiy pedagogika (Pedagogik mahorat)” nomli darslikni ishlab chiqishda foydalanilgan (Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligining 2024-yil 29-may sanasidagi 194-son buyrug‘i, 194-313-raqamli nashr guvohnomasi). Natijada, bo‘lajak o‘qituvchilarni o‘quvchilarning mustaqil ishlarini tashkil etish mahoratini oshirishga xizmat qilgan.