Muhamedov Asror Asadovichning
fan doktori (DSc) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “Yusuf Xos Hojib va Mishel Monten ijtimoiy-falsafiy merosining komparativistikasi”, 09.00.04 – Ijtimoiy falsafa (falsafa fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2023.3.DSc/Fal200.
Ilmiy maslahatchi: Egamberdiev Azizbek Abdumalikovich, falsafa fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Andijon davlat pedagogika instituti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: O‘zbekiston Milliy universiteti,  DSc.03/30.12.2019.F.01.05.
Rasmiy opponentlar:To‘ychiev Berdiqul Turaqulovich, falsafa fanlari doktori, professor; Ismoilov Muhammadixon, falsafa fanlari doktori, professor; Sharipov Abduxakim Ziyovuddinovich, falsafa fanlari doktori, professor.
Yetakchi tashkilot: Qarshi davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy-amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi Yusuf Xos Hojib va Mishel Monten ijtimoiy-falsafiy merosining uyg‘un va farqli jihatlarini uyg‘onish davri prizmasida tadqiq etishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
Sharq va G‘arb renessansining genezisida ikki muhim omil – markazlashgan davlat umumiy muloqot maydonining paydo bo‘lishi birinchi makonda aniq va tabiiy fanlarning rivojiga katta hissa qo‘shgan bo‘lsa, ikkinchi holatda gumanizm g‘oyasining rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatgani aniqlangan;
“Qutadg‘u bilig” va “Tajribalar” asari bir biridan ham makon, ham zamon nuqtayi nazaridan uzoqda yaratilishiga qaramasdan mualliflarning uyg‘onish davri namoyandalari ekani hamda davlat va jamiyat boshqaruvidagi amaliy tajribasi tufayli bu asarlardagi gumanistik g‘oyalar uyg‘un ekanligi isbotlangan;
Yusuf Xos Hojibning insonning ma’naviy rivojlanish konsepsiyasida davlat va jamiyatning ta’siri dominantligi asosida huquq va axloqning ustunligi namoyon bo‘lsa, Mishel Montenda esa oila va tarbiyaning ustuvorligi asosida shaxsning o‘zini o‘zi rivojlantirishiga katta e’tibor berilganligi ochib berilgan;
Yangi O‘zbekistonning ma’naviy taraqqiyotida Yusuf Xos Hojibning bilim konsepsiyasi, Mishel Montenning zamonaviy pedagogikaga asos bo‘lgan shaxsni rivojlantirish konsepsiyasidan foydalanish orqali yoshlarning dunyoqarashida bilim orqali shaxsiy rivojlanish motivlarini kuchaytirish imkoniyatlari ochib berilgan;
Yusuf Hos Hojibning idealistik jamiyat haqidagi qarashlari bilan Mishel Montenning skeptizmi uyg‘unlashuvi yoshlar ongidagi ijtimoiy borliqni tushunishdagi qarama-qarshiliklarni bartaraf etishi aniqlangan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi.
Abu Nasr Forobiy ma’naviy-axloqiy ta’limotining Sharq va G‘arb madaniy Yusuf Xos Hojib va Mishel Monten ijtimoiy-falsafiy merosining komparavistikasi natijasida olingan natijalardan:
Sharq va G‘arb renessansining genezisida ikki muhim omil – markazlashgan davlat umumiy muloqot maydonining paydo bo‘lishi birinchi makonda aniq va tabiiy fanlarning rivojiga katta hissa qo‘shgan bo‘lsa, ikkinchi holatda gumanizm g‘oyasining rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatganiga oid nazariy xulosalar, metodologik tavsiyalar hamda amaliy takliflardan O‘zbekiston Respublikasi Oliy majlis senatining mudofaa va xavfsizlik masalalari qo‘mitasi faoliyatida foydalanilgan (O‘zbekiston Respublikasi Oliy majlis senatining mudofaa va xavfsizlik masalalari qo‘mitasining 2024-yil 12-avgustdagi 27-son ma’lumotnomasi). Natijada qo‘mitaning qonunlarni takomillashtirishda, saylovchilar bilan uchrashuvlarda hamda nazorat-tahlil amaliyotida foydalanishi natijasida qo‘mita faoliyatining natijadorligi ortgan;
“Qutadg‘u bilig” va “Tajribalar” asari bir biridan ham makon, ham zamon nuqtayi nazaridan uzoqda yaratilishiga qaramasdan mualliflarning uyg‘onish davri namoyandalari ekani hamda davlat va jamiyat boshqaruvidagi amaliy tajribasi  tufayli bu asarlardagi gumanistik g‘oyalar uyg‘un ekanligiga oid ilmiy yangilik, nazariy xulosalardan Respublika ma’naviyat va ma’rifat markazi huzuridagi ijtimoiy-ma’naviya tadqiqotlar instituti faoliyatida foydalanilgan (Respublika ma’naviyat va ma’rifat markazi huzuridagi ijtimoiy-ma’naviya tadqiqotlar institutining 2024-yil 21-avgustdagi 10/53-son ma’lumotnomasi). Natijada dissertatsiyada ilgari surilgan takliflar, tavsiya va xulosalar Yusuf Xos Hojib va Mishel Monten ijtimoiy-falsafiy merosining komparativistikasini ilmiy-nazariy jihatdan asoslab berishga xizmat qilgan;
Yusuf Xos Hojibning insonning ma’naviy rivojlanish konsepsiyasida davlat va jamiyatning ta’siri dominantligi asosida huquq va axloqning ustunligi namoyon bo‘lsa, Mishel Montenda esa oila va tarbiyaning ustuvorligi asosida shaxsning o‘zini o‘zi rivojlantirishga katta e’tibor berilganligi xususidagi xulosalar, metodologik tavsiyalar hamda amaliy takliflardan O‘zbekiston milliy teleradiokompaniyasi “O‘zbekiston teleradiokanali” davlat muassasasi faoliyatida foydalanilgan (O‘zbekiston milliy teleradiokompaniyasi “O‘zbekiston teleradiokanali” davlat muassasasining 2024-yil 16-sentyabrdagi 02-28-1016-son ma’lumotnomasi). Natijada teleradiokompaniya tomonidan tayorlangan ko‘rsatuvlarda Uchinchi Renessans poydevorini yaratishda qanday g‘oyalar va qarashlarni ma’naviy rivojlanishda asos qilib olinishi muhim ahamiyatga ega ekanligiga oid ilmiy xulosalardan ma’lumot sifatida foydalanilgan;
Yangi O‘zbekistonning ma’naviy taraqqiyotida Yusuf Xos Hojibning bilim konsepsiyasi, Mishel Montenning zamonaviy pedagogikaga asos bo‘lgan shaxsni rivojlantirish konsepsiyasidan foydalanish orqali yoshlarning dunyoqarashida bilim orqali shaxsiy rivojlanish motivlarini kuchaytirish imkoniyatlari xususidagi amaliy tavsiyalardan O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim fan va innovatsiyalar Vazirligi Andijon davlat pedagogika universiteti “Yangi avlod darsliklariga metodik yordam” nomli ilmiy loyiha faoliyatida foydalanilgan (O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim fan va innovatsiyalar Vazirligi Andijon davlat pedagogika universiteti “Yangi avlod darsliklariga metodik yordam” nomli ilmiy loyihaning 2024-yil 25-iyundagi 01-329-son buyrug‘i). Natijada ilmiy loyiha asosida tayorlanayotgan Yangi avlod darsliklarini yaratishda Yusuf Xos Hojibning bilim konsepsiyasi, Mishel Montenning ta’limsohasiga oid qarashlari metodologik asos bo‘lib xizmat qilgan.
Sharq va G‘arb renessansining genezisida ikki muhim omil – markazlashgan davlat umumiy muloqot maydonining paydo bo‘lishi birinchi makonda aniq va tabiiy fanlarning rivojiga katta hissa qo‘shgan bo‘lsa, ikkinchi holatda gumanizm g‘oyasining rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatgani aniqlanganligi,  “Qutadg‘u bilig” va “Tajribalar” asari bir biridan ham makon, ham zamon nuqtayi nazaridan uzoqda yaratilishiga qaramasdan mualliflarning uyg‘onish davri namoyandalari ekani hamda davlat va jamiyat boshqaruvidagi amaliy tajribasi tufayli bu asarlardagi gumanistik g‘oyalar uyg‘un ekanligi isbotlanganganligi, Yusuf Xos Hojibning insonning ma’naviy rivojlanish konsepsiyasida davlat va jamiyatning ta’siri dominantligi asosida huquq va axloqning ustunligi namoyon bo‘lsa, Mishel Montenda esa oila va tarbiyaning ustuvorligi asosida shaxsning o‘zini o‘zi rivojlantirishiga katta e’tibor berilganligi ochib berilganligi, Yangi O‘zbekistonning ma’naviy taraqqiyotida Yusuf Xos Hojibning bilim konsepsiyasi, Mishel Montenning zamonaviy pedagogikaga asos bo‘lgan shaxsni rivojlantirish konsepsiyasidan foydalanish orqali yoshlarning dunyoqarashida bilim orqali shaxsiy rivojlanish motivlarini kuchaytirish imkoniyatlari ochib berilganligi, Yusuf Hos Hojibning idealistik jamiyat haqidagi qarashlari bilan Mishel Montenning skeptizmi uyg‘unlashuvi yoshlar ongidagi ijtimoiy borliqni tushunishdagi qarama-qarshiliklarni bartaraf etishi aniqlanganligiga oid taklif va tavsiyalardan O‘zbekiston Respublikasi Yoshlar ishlari agentligi targ‘ibot ishlarida keng foydalanilgan (O‘zbekiston Respublikasi Yoshlar ishlari agentligi 2024 yil 18 oktyabrdagin 156-son dalolatnomasi). Natijada yoshlarni boy ma’naviy merosni, Sharq va G‘arb Renessansi allomalarining asarlarini o‘rganishga oid taklif va tavsiyalar targ‘ibot ishlarida asos bo‘lib xizmat qilgan.

Yangiliklarga obuna bo‘lish