Zikriyaev Faxriddin Ma’mur o‘g‘lining
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon
I.Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): “OTM talabalarini kreativ yondashuvlar asosida ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirish metodikasi”, 13.00.02 – Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (pedagogika fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2024.4.PhD/Ped8517.
Ilmiy rahbar: pedagogika fanlari doktori, professor Raximov Baxtiyor Xudoyberdievich.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Guliston davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa nomi, IK raqami: Guliston davlat universiteti, PhD.03/27.02.2020.Fil.91.02.
Rasmiy opponentlar: Qurbonova Maftuna Faxriddinovna, pedagogika fanlari doktori; Annaeva Nazokat Rajabbaevna, pedagogika fanlari doktori.
Yetakchi tashkilot: Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi OTM talabalarini kreativ yondashuvlar asosida ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirish metodikasini takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
talabalarning kreativ qobiliyatini rivojlantirishda shaxsga yo‘naltirilgan ta’limning nazariy, pedagogik-psixologik va metodik omillari nostandart tafakkur tarzini shakllantiruvchi “Assesment”, “Open Space” kabi ijodiy ishlar vositasida talaba individual ta’lim traektoriyasini belgilash asosida aniqlashtirilgan;
kreativ tafakkurni shakllantiradigan metodlarni tanlashda qo‘llaniladigan ravonlik, nostandartlik, moslashuvchanlik kabi mezonlar real ta’limiy sharoit barqarorligini ta’minlashga yo‘naltirilgan kognitiv, shaxsiy, madaniy va kompetensiyaviy yondashuvga asoslangan pedagogikaning zamonaviy paradigmalari orqali takomillashtirilgan;
OTM fanlarini masofaviy o‘qitish jarayonida talabalar kreativ kompetentligini rivojlantirishning interfaol ta’limga asoslangan tizimi imkoniyatlarini kengaytirishga yo‘naltirilgan ilmiy-metodik taklif va tavsiyalar tandem, debat kabi evristik usullarni muqobil qo‘llash hamda o‘qituvchi va talabaning hamkorlik integrasiyasini shakllantirish asosida ishlab chiqilgan;
OTM fanlarini mustaqil ta’lim asosida o‘qitishda OTM talabalarini kreativ yondashuvlar asosida ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirishning texnologiya, mexanizm, metod, pedagogik jarayon va natija komponentlaridan iborat modeli takomillashtirilgan.
IV.Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. OTM talabalarini kreativ yondashuvlar asosida ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirishning metodikasini takomillashtirish bo‘yicha olingan ilmiy taklif va amaliy tavsiyalar asosida:
talabalaming kreativ qobiliyatini rivojlantirishda shaxsga uo’naltirilgan ta’limning nazariy, pedagogik-psixologik va metodik omillari nostandart tafakkur tarzini shakllantiruvchi “Assesment”, “Open Space” kabi ijodiy ishlar vositasida talaba individual ta’lim traektoriyasini belgilash asosida aniqlashtirishga oid tavsiyalar “GAT texnologiyasi asosida Sirdaryo viloyatini turistik salohiyatini ko‘tarish uchun informatsion geolokatsiyasini yaratish” nomli loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 11-05-6432/04-son dalolatnomasi, Guliston davlat universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 01-04-13/39-74-son ma’lumotnomasi) Natijada talabalaming kreativ qobiliyatini rivojlantirishning didaktik tizimi takomillashtirilgan.
kreativ tafakkurni shakllantiradigan metodlarni tanlashda qo‘laniladigan ravonlik, nostandartlik, moslashuvchanlik kabi mezonlar real ta’limiy sharoit barqarorligini ta’minlashga yo‘naltirilgan kognitiv, shaxsiy, madaniy va kompetensiyaviy yondashuvga asoslangan pedagogikaning zamonaviy paradigmalari orqali takomillashtirishga oid takliflar "GAT texnologiyasi asosida Sirdaryo viloyatini turistik salohiyatini ko‘tarish uchun informatsion geolokatsiyasini yaratish" nomli loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 11-05-6432/04-son dalolatnomasi, Guliston davlat universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 01-04-13/39-74-son ma’lumotnomasi). Natijada kreativ tafakkurni shakllantiradigan metodlarni tanlashda qo‘laniladigan ravonlik, nostandartlik, moslashuvchanlik kabi mezonlar real ta’limiy sharoit barqarorligini ta’minlash imkoni kengaytirilgan.
OTM fanlarini mustaqil ta’lim asosida o‘qitishda OTM talabalarini kreativ yondashuvlar asosida ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirishning texnologiya, mexanizm, metod, pedagogik jarayon va natija komponentlaridan iborat modeli asosida takomillashtirishga oid takliflardan A-OT-2021-143-raqamli “Mahalliy bug‘doy donlarini biologik xususiyatlarini texnologik rejimga va ishlab chiqarilayotgan unga ta’sirini kreativ yondashuvlar asosida o‘rganish” nomli loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 11-05-6432/04-son dalolatnomasi, Guliston davlat universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 01-04-13/39-75-son ma’lumotnomasi). Natijada ilmiy tadqiqot ishlariga yo‘naltirishning texnologiya, mexanizm, metod, pedagogik jarayonini rivojlantirish samaradorligi oshgan.
OTM fanlarini masofaviy o‘qitish jarayonida talabalar kreativ kompetentligini rivojlantirishning interfaol ta’limga asoslangan tizimi imkoniyatlarini kengaytirishga yo‘naltirilgan ilmiy-metodik taklif va tavsiyalar tandem, debat kabi evristik usullami muqobil qo‘llash hamda o‘qituvchi va talabaning hamkorlik integratsiyasini shakllantirish asosida ishlab chiqilgan tasiyalar A-OT-2021-143-raqamli “Mahalliy bug‘doy donlarini biologik xususiyatlarini texnologik rejimga va ishlab chiqarilayotgan unga ta’sirini kreativ yondashuvlar asosida o‘rganish” nomli loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan. (Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 11-05-6432/04-son dalolatnomasi, Guliston davlat universitetining 2024-yil 9-noyabrdagi 01-04-13/39-75-son ma’lumotnomasi). Natijada kreativ kompetentligini rivojlantirishning interfaol ta’limga asoslangan tizimi imkoniyatlarini kengaytirishga sharoit yaratilgan.