Қаюмов Бахтиёр Зокиржон оғлининг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Ўсмирларда креативлик ривожланишининг психологик хусусиятлари», 19.00.06 – Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.1.PhD/P474.
Илмий раҳбар: Нишанова Замира Таскараевна, психология фанлар доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Наманган давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Абдурасулов Рустам Абдураимович, психология фанлари доктори, профессор; Шарафудинова Хадича Гулямутдиновна, психология фанлари номзоди, доцент.
Етакчи ташкилот: Бухоро давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади ўсмирларда креативлик ривожланишининг психологик хусусиятларини очиб бериш ва амалий тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ўсмирлардаги креативликнинг ривожланишида фикрлашдаги тезкорлик, оргиналлик, предмет ва тушунчаларни абстрактлаштириш, ахборотларни қайта ишлашдаги синчковликнинг образли ва предметли тафаккурга интегратив намоён бўлишига асосланиб ёшга оид психологик хусусиятларни мавжудлиги далилланган.
ўсмирларнинг фикрлаши ҳамда мия ярим шарлари доминантлиги орасидаги боғланишларга кўра ўнг ярим шарлари фаол бўлган ўқувчиларда образли тафаккур ҳамда креативликнинг интенсив намоён бўлиши туфайли физиологик компонентнинг устувор ҳарактерга эга эканлиги асосланган;
ўсмирлардаги креативликни ривожлантиришда экстровертлар, реакция темпи кучли бўлганларда фикрлашнинг тезлиги, абстракт тафаккур, фаолликнинг қарашлардаги оргиналликка интегратив намоён бўлишига асосланиб, шахс индивидуал хусусиятларига устуворлик бериш муҳимлиги далилланган;
ўсмирларда креативлик ривожлантириш модели шахсда визуализасиялаш, ностандарт фикрлаш, ижодий тафаккурни фаолиятга нисбатан ички мотивасия негизида намоён бўлиши туфайли, голотерепия, нейрокоррексия технологияларини интегратив қўллаш механизмлари асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Ўсмирларда креативлик ривожланишиниг рсихологик хусусиятлари тадқиқ етиш натижалари асосида:
ўсмирлардаги креативликнинг ривожланишида фикрлашдаги тезкорлик, оргиналлик, предмет ва тушунчаларни абстрактлаштириш, ахборотларни қайта ишлашдаги синчковликнинг образли ва предметли тафаккурга интегратив намоён бўлишига асосланиб ёшга оид психологик хусусиятларни мавжудлиги далилланган таклифлар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-сентябрдаги РМ-210 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» ва «Психокоррексия» модулларига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 30-сентябрдаги РМ-210 а-сон маълумотномаси). Натижада ўсмирларда креативлик ривожланишиниг ёшга оид хусусиятини тадқиқ этиш имконияти яратилган;
ўсмирларнинг фикрлаши ҳамда мия ярим шарлари доминантлиги орасидаги боғланишларга кўра ўнг ярим шарлари фаол бўлган ўқувчиларда образли тафаккур ҳамда креативликнинг интенсив намоён бўлиши туфайли физиологик компонентнинг устувор ҳарактерга эга эканлиги асосланган маълумотлар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-сентябрдаги РМ-210 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» ва «Психокоррексия» модулларига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 30-сентябрдаги РМ-210 а-сон маълумотномаси). Натижада ўсмирларда креативликни намоён бўлишининг физиологик компоненти очиб берилган;
ўсмирлардаги креативликни ривожлантиришда экстровертлар, реакция темпи кучли бўлганларда фикрлашнинг тезлиги, абстракт тафаккур, фаолликнинг қарашлардаги оргиналликка интегратив намоён бўлишига асосланиб, шахс индивидуал хусусиятларига устуворлик бериш муҳимлиги далилланган таклифлар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-сентябрдаги РМ-210 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» ва «Психокоррексия» модулларига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 30-сентябрдаги РМ-210 а-сон маълумотномаси). Натижада ўсмирларда креативлик ривожланишига таъсир этувчи психологик омиллар ва уларнинг хусусиятлари аниқлаштирилган;
ўсмирларда креативлик ривожлантириш модели шахсда визуализасиялаш, ностандарт фикрлаш, ижодий тафаккурни фаолиятга нисбатан ички мотивасия негизида намоён бўлиши туфайли, голотерепия, нейрокоррексия технологияларини интегратив қўллаш механизмлари асосида такомиллаштирилган таклифлар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-сентябрдаги РМ-210 сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси. Дифференциал психология» ва «Психокоррексия» модулларига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий Марказининг 2024-йил 30-сентябрдаги РМ-210 а-сон маълумотномаси). Натижада ўсмирларда креативликни ривожлантиришга мўлжалланган психологик тренинглар ишлаб чиқилган.