Уразова Наргиза Қурдашовнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Академик лицейларда адабиёт фанини ўқитиш методикасини такомиллаштириш”, 13.00.02-Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (оʻзбек адабиёти) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.2.PhD/Ped5200.
Илмий раҳбар: Жураева Гулноза Ахматовна, филология фанлари доктори (DSc), доцент.                                                                                                   
Диссертация бажарилган муассаса номи: Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университети, DSc.03/30.12.2019.Fil.19.01(бир марталик илмий кенгаш).
Расмий оппонентлар: Қодиров Валижон Абдурахмонович, педагогика фанлари доктори, доцент; Матчанов Сапа, педагогика фанлари доктори, профессор.  
Етакчи ташкилот: Самарқанд давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади академик лицейларда адабиёт ўқитиш методикасини такомиллаштиришга доир таклиф ва илмий-методик тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
академик лицейларда адабиётни ўқитишда ўқувчиларнинг назарий билим ва амалий кўникмаларини шахсга йўналтирилган тизимли тарзда ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари компетенсиявий ҳамда креатив ёндашувларнинг интегратив алоқаларини интеграл тузилмаларга қиёсий мослаштириш асосида аниқлаштирилган;
академик лицейларда адабиётни ўқитиш механизмини адабий-назарий тушунчаларга хос образлилик, бадиийлик категориялари ўқувчиларнинг мантиқий-танқидий тафаккури ва бадиий-эстетик компетенсияси ассоциатив контекстларнинг қиёсига кўра такомиллаштирилган;
академик лицейларнинг адабий таълим тизимида  адабиёт ўқитиш мазмуни (педогогик-психологик хусусиятлари, шакли, метод ва воситалари) креатив компонентлар (аксиологик, мотивацион, операционал, когнитир ва рефлексив)ни адабий билим, кўникмаларга ижодий ва амалий имплементация қилиш асосида такомиллаштирилган;
академик лицейларнинг адабиёт дарсларида ўқувчиларнинг ижтимоий-маданий, бадиий-эстетик компетенсияси ва интеллектуал салоҳиятини шакллантириш технологиялари шахснинг ижтимоий-маданий мавқеини ҳурмат қилиш, ўқувчиларни интелектуал ривожлантиришга йўналтирилган тизимнинг мантиқий тузилмаси ҳиссий эмоционал тайёрлашга мўлжалланган тамойилларни таълим жараёнига эмпатия муносабатида киритиш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Академик лицейларда адабиёт фанини  ўқитиш методикасини такомиллаштириш бўйича олинган илмий натижалар асосида:
академик лицейларда адабиётни ўқитишда ўқувчиларнинг назарий билим ва амалий кўникмаларини шахсга йўналтирилган тизимли тарзда ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари компетенсиявий ҳамда креатив ёндашувларнинг интегратив алоқаларини интеграл тузилмаларга қиёсий мослаштириш асосида аниқлаштирилганлигига ҳамда        академик лицейларда адабиётни ўқитиш механизмини адабий-назарий тушунчаларга хос образлилик, бадиийлик категориялари ўқувчиларнинг мантиқий-танқидий тафаккури ва бадиий-эстетик компетенсияси ассоциатив контекстларнинг қиёсига кўра такомиллаштирилганлигига доир методик тавсиялар ва илмий хулосалардан Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университетида 2020-2023-йилларда амалга оширилган АМ-Ф3-201908172 рақамли “Ўзбек тилининг таълимий корпусини яратиш” мавзусидаги амалий лойиҳада фойдаланилган (Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университетининг 2024-йил 26-февралдаги 04/1-495-сон маълумотномаси). Натижада, академик лицейларда адабиётга доир назарий билим ва амалий кўникмаларни шакллантириш усуллари, такомиллаштиришнинг мазмун, усул, воситаларини ишлаб чиқиш амалга оширилган;
академик лицейларнинг адабий таълим тизимида  адабиёт ўқитиш мазмуни (педогогик-психологик хусусиятлари, шакли, метод ва воситалари) креатив компонентлар (аксиологик, мотивацион, операционал, когнитир ва рефлексив)ни адабий билим, кўникмаларга ижодий ва амалий имплементация қилиш асосида такомиллаштирилганлигига доир илмий хулосалардан Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университетида 2020-2023-йилларда амалга оширилган АМ-Ф3-201908172 рақамли “Ўзбек тилининг таълимий корпусини яратиш” мавзусидаги амалий лойиҳада фойдаланилган (Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университетининг 2024-йил 26-февралдаги 04/1-495-сон маълумотномаси). Натижада, академик лицейларда адабиётга доир назарий билимлар мазмуни илмий жиҳатдан бойитилган;
академик лицейларнинг адабиёт дарсларида ўқувчиларнинг ижтимоий-маданий, бадиий-эстетик компетенсияси ва интеллектуал салоҳиятини шакллантириш технологиялари шахснинг ижтимоий-маданий мавқеини ҳурмат қилиш, ўқувчиларни интелектуал ривожлантиришга йўналтирилган тизимнинг мантиқий тузилмаси ҳиссий эмоционал тайёрлашга мўлжалланган тамойилларни таълим жараёнига эмпатия муносабатида киритиш асосида такомиллаштирилганлигига оид илмий-методик хулосалардан Ўзбекистон Миллий телерадиокомпанияси “Маданият ва маърифат” телеканали дастурини тайёрлашда  фойдаланган (Ўзбекистон Миллий телерадиокомпаниясининг 2023-йил 6-декабрдаги 01-02/247-сон маълумотномаси). Натижада, кўрсатув орқали академик лицейлардаги адабий таълим жараёнида бадиий асарлар мутолааси ва таҳлилига оид технологияларни такомиллаштиришга эришилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish