Рашидова Нодира Ҳабибуллаевнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Талабаларнинг инглиз тилида лексик компетенсиясини ривожлантириш технологияси (педиатрия йўналиши мисолида)” 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (инглиз тили) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2022.1.PhD/Ped1818.
Илмий раҳбар: Мисиров Соҳибжон Абдупаттаевич, педагогика фанлари номзоди, доцент.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Наманган давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи: Исҳоқхон Ибрат номидаги Наманган давлат чет тиллари институти, PhD.03/05.05.2023.Fil.163.01.
Расмий оппонентлар: Жуманазаров Умид Умрзақович, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор; Пазилжанова Зулфия Сабиржановна, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Гулистон давлат университети    
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади педиатрия йўналиши талабаларининг инглиз тилида соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантириш методикаси ва технологияларини такомиллаштириш бўйича таклиф ҳамда тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III.Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
тиббиёт олий таълим муассасалари педиатрия йўналиши талабаларининг инглиз тилида касбий-соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантириш мезонлари интегратив-фасилитасион таълим стратегияларини қўллаш, моделлаштириш ва лойиҳалаштиришга доир ўқув материалларига консентризм тамойилларини киритиш асосида такомиллаштирилган;
талабаларнинг инглиз тилида касбий-соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантиришда юзага келадиган тилга оид ва тиллараро маъновий (семантиc), вазифавий (фунcтионал) ва шаклий (формал) қийинчиликларни олдини олишнинг методик тузилмаси коммуникатив ва компетенсиявий ёндашувларнинг идентивлигига устуворлик бериш асосида такомиллаштирилган;
бўлажак педиатр шифокорларнинг касбий-соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантиришнинг лингвистик (тил ва нутқий) ва лингводидактик (мақсад, мазмун ва метод) тамойиллари инглиз тили лексикасини статик даражаси продуктивлигига эришиш алгоритми танлаш, тақсимлаш, таснифлаш ва тақдимот босқичларининг методик типологиясини лингвометодик ёндашув билан қайта алоқага киришув даражаси барқарорлигини белгилаш орқали аниқланган;
талабаларнинг инглиз тилида соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантириш моделининг амалий компоненти тақдимот, машқ ва нутқда қўллаш каби босқичларнинг арттерапия, ҳаракатли, дидактик, ролли, имитацион ўйин технологиялари билан интернал интеграциясини таъминлаш асосида такомиллаштирилган.
IV.Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. “Педиатрия йўналиши талабаларининг инглиз тилида лексик компетенсиясини ривожлантириш технологиясига доир тадқиқот натижалари асосида:
тиббиёт олий таълим муассасалари педиатрия йўналиши талабаларининг инглиз тилида касбий-соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантириш мезонлари интегратив-фасилитасион таълим стратегияларини қўллаш, моделлаштириш ва лойиҳалаштиришга доир ўқув материалларига консентризм тамойилларини киритиш асосида такомиллаштиришга оид хулосаларидан Наманган муҳандислик қурилиш институти қошидаги академик лицейда  2020-2022- йилларда амалга оширилган С-УЗ800-21-ГР-3101-рақамли “Аccесс миcросcоларшип Энглиш Програм (Кичик Аксес илмий-тадқиқотга оид инглиз тили дастурлари)” мавзусидаги амалий лойиҳаси доирасида фойдаланилган (Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университетининг 2023-йил 9-декабрдаги 02-07-5355/04-сон далолатномаси). Натижада, талабаларнинг соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантиришга қаратилган машқлар мажмуи ва методик тавсиялари таълим сифатини оширишга хизмат қилган;
талабаларнинг инглиз тилида касбий-соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантиришда юзага келадиган тилга оид ва тиллараро маъновий (семантиc), вазифавий (фунcтионал) ва шаклий (формал) қийинчиликларни олдини олишнинг методик тузилмаси коммуникатив ва компетенсиявий ёндашувларнинг идентивлигига устуворлик бериш асосида такомиллаштиришга оид хулосаларидан Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамаси ҳузуридаги хорижий тилларни ўрганишни оммалаштириш агентлиги ва М.Губкина номидаги Россия нефт ва газ университетининг Тошкент филиали билан ҳамкорликда ўтказилган “ЭСП ароунд тҳе Глобе: Теачинд анд Ресеарч (Дунё бўйлаб касбга йўналтирилган инглиз тили: ўқитиш ва тадқиқот)” мавзусидаги халқаро илмий анжумани доирасида оммалаштирилган (Хорижий тилларни ўрганишни оммалаштириш агентлигининг 2022-йил 16-июлдаги А-01-469-сон маълумотномаси). Натижада, педиатерия йўналиши талабаларининг соҳавий лексик сўз бойлигини ривожлантириш методикасининг такомиллашувига эришилган;
бўлажак педиатр шифокорларнинг касбий-соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантиришнинг лингвистик (тил ва нутқий) ва лингводидактик (мақсад, мазмун ва метод) тамойиллари инглиз тили лексикасини статик даражаси продуктивлигига эришиш алгоритми танлаш, тақсимлаш, таснифлаш ва тақдимот босқичларининг методик типологиясини лингвометодик ёндашув билан қайта алоқага киришув даражаси барқарорлигини белгилаш орқали такомиллаштиришга оид хулосаларидан Ўзбекистон Миллий телерадиокомпанияси “Ўзбекистон” телерадиоканали ДМ “Маданий-маърифий ва бадиий эшиттиришлар муҳарриятининг эфирга узатилган “Таълим ва тараққиёт”, “Ўзбекистон ёшлари” ва “Болалар ва биз” номли дастурларининг 2022-йил март ва июн ойларидаги ссенарийларини тайёрлашда фойдаланилган (Ўзбекистон Миллий телерадиокомпанияси “Ўзбекистон” телерадиоканали ДМнинг 2022-йил 23-июлдаги 04-36-991-сон маълумотномаси). Натижада, педиатрия йўналишлари талабаларининг инглиз тилини ўрганиш жараёнида соҳавий лексик компетенсиясининг ривожланишига эришилган;
талабаларнинг инглиз тилида соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантириш моделининг амалий компоненти тақдимот, машқ ва нутқда қўллаш каби босқичларнинг арттерапия, ҳаракатли, дидактик, ролли, имитацион ўйин технологиялари билан интернал интеграциясини таъминлаш асосида такомиллаштиришга доир амалий таклифлардан “Леарнинг Энглиш (Тиббиётда хорижий тил (инглиз тили)” тиббиёт олий таълим муассасаларининг педиария йўналишлари уучун яратилган дарслигини тайёрлашда фойдаланилган (Олий таълим, фан ва инновациялар вазирининг 2024-йил 25-июндаги 218-сонли буйруғи). Натижада, инглиз тили дарсларида талабаларнинг соҳавий лексик компетенсиясини ривожлантиришга доир методика оммалаштирилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish