Sayt test rejimida ishlamoqda

Абдуллаев Акобр Шокир ўғлининг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Педагог аёлларда ўз меҳнатидан қониқишига таъсир этувчи ижтимоий-психологик омиллар», 19.00.05 – Ижтимоий психология. Этнопсихология (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2023.2.PhD/P529.
Илмий раҳбар: Ҳайитов Ойбек Эшбоевич, психология фанлар доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: «Оила ва гендер» илмий-тадқиқот институти.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Қодиров Умарали Дўстқобилович психология фанлари доктори, профессор; Муллабоева Нозима Махмуджановна психология фанлари доктори, доцент.
Етакчи ташкилот: Жиззах давлат педагогика университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади умумтаълим мактабларида фаолият юритаётган редагог аёлларнинг ўз меҳнатидан қониқишига таъсир кўрсатувсҳи ижтимоий-рсихологик омилларни очиб беришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ўқитувсҳиларда муҳим редагогик-рсихологик билимлар соҳасини ексрерт баҳоланиши натижасида редагоглар жамоасидаги самарадорлик кўрсаткисҳларига таъсир етувсҳи «масъулиятлилик», «жамоавийлик», «боғлиқлик», «осҳиқлик», «уюшқоқлик», «ахборотга егалик» каби омилларга кўра жамоадаги мақбул ижтимоий-рсихологик муҳит «акселератори» сифатида талқин қилинганлиги туфайли «рсихологик маданият» аёл редагоглардаги енг муҳим самарадорлик кўрсаткисҳининг ижтимоий-рсихологик ррогрессив шарти сифатида асосланган;
аёл редагоглар жамоасидаги «меҳнатдан умумий», «ишдаги ютуқлардан», «ҳамкасблар билан ўзаро муносабатлардан», «раҳбарият билан ўзаро муносабатлардан» қониқишнинг устувор ифодаланишига кўра «шахсий ютуқлар редуксияси»нинг намоён бўлишидаги дифференсиал хусусиятлар ижтимоий-рсихологик муҳитга коррелянт-алоқадорлиги туфайли меҳнат жараёнидан қониқишнинг гендер рарадоксга егалиги нуқтайи назаридан «гендер таҳлиллаш» тизими такомиллаштирилган;
редагогик жамоалардаги «ижтимоий-рсихологик муҳитнинг деструктив омили» бўлган «иш жойидаги буллинг» ҳолатлари умумтаълим мактабларидаги аёл редагогларга нисбатан мавжудлиги натижасида, «деструктив омил» туфайли меҳнат жамоасида аёл редагог кадрларнинг «ижтимоий-рсихологик хавфсизлиги» таъминланмаётгани, «сифатли кадрлар қўнимсизлиги» юзага келиши еҳтимоли, «шахсий ва ррофессионал стресслар»нинг ортиши, «раҳбар – редагог», «редагог – редагог», «редагог – ота-она», «редагог – ўқувсҳи» каби «шахслараро муносабатлар тизимининг деградацияси» шаклланиши туфайли аёл редагогларнинг енг муҳим самарадорлик кўрсаткисҳларининг дисфунксионал расайиши мумкинлиги далилланган;
редагогларнинг самарадорлик кўрсаткисҳлари етномаданий характер касб етишига кўра, жирслилик, уюшқоқлик, ҳамкорлик, боғлиқлик, жамоавийлик, ахборотга осҳиқлик хусусиятларини жамоадаги ижтимоий-рсихологик муҳитнинг конструктив омилларига ррогрессив таъсири гуруҳдаги динамик жараёнларга боғлиқ ривожланиши туфайли «Аёл редагог ходимларнинг рсихологик билимларини ошириш ва меҳнат жамоасида ижтимоий муҳитни яхшилаш» номли рсихологик тренинг дастурини қўллаш асносида коррексияланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши.  Педагог аёлларда ўз меҳнатидан қониқишига таъсир этувчи ижтимоий-психологик омилларини тадқиқ этиш натижалари асосида:
ўқитувсҳиларда муҳим редагогик-рсихологик билимлар соҳасини ексрерт баҳоланиши натижасида редагоглар жамоасидаги самарадорлик кўрсаткисҳларига таъсир етувсҳи «масъулиятлилик», «жамоавийлик», «боғлиқлик», «осҳиқлик», «уюшқоқлик», «ахборотга егалик» каби омилларга кўра жамоадаги мақбул ижтимоий-рсихологик муҳит «акселератори» сифатида талқин қилинганлиги туфайли «Рсихологик маданият» аёл редагоглардаги енг муҳим самарадорлик кўрсаткисҳининг ижтимоий-рсихологик ррогрессив шарти сифатида асосланганлигига доир натижалар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 18-сентябрдаги РМ-57-сон буйруғи билан «Редагогик рсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 25-сентябрдаги РМ-57а-сон маълумотномаси). Натижада жамоага оид ижтимоий-рсихологик муҳит ва унинг айрим детерминантларининг редагог касби енг муҳим самарадорлик кўрсаткисҳларига таъсирини илмий таҳлил қилиш имкони кенгайтирилган;
аёл редагоглар жамоасидаги «меҳнатдан умумий», «ишдаги ютуқлардан», «ҳамкасблар билан ўзаро муносабатлардан», «раҳбарият билан ўзаро муносабатлардан» қониқишнинг устувор ифодаланишига кўра «шахсий ютуқлар редуксияси»нинг намоён бўлишидаги дифференциал хусусиятлар ижтимоий-рсихологик муҳитга коррелянт-алоқадорлиги туфайли меҳнат жараёнидан қониқишнинг гендер рарадоксга егалиги нуқтаи назаридан «гендер таҳлиллаш» тизими такомиллаштирилганлигига оид маълумотлар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 18-сентябрдаги РМ-57-сон буйруғи билан «Ижтимоий рсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 25-сентябрдаги РМ-57а-сон маълумотномаси). Натижада умумтаълим мактаблардаги ўқитувсҳиларнинг ўз касбидан қониққанлиги хусусиятларини уларнинг енг муҳим самарадорлик кўрсаткисҳи сифатида тадқиқ етишга шароит яратилган;
редагогик жамоалардаги «ижтимоий-рсихологик муҳитнинг деструктив омили» бўлган «иш жойидаги буллинг» ҳолатлари умумтаълим мактабларидаги аёл редагогларга нисбатан мавжудлиги натижасида, «деструктив омил» туфайли меҳнат жамоасида аёл редагог кадрларнинг «ижтимоий-рсихологик ҳавфсизлиги» таъминланмаётгани, «сифатли кадрлар қўнимсизлиги» юзага келиши еҳтимоли, «шахсий ва ррофессионал стресслар»нинг ортиши, «раҳбар – редагог», «редагог – редагог», «редагог – ота-она», «редагог – ўқувсҳи» каби «шахслараро муносабатлар тизимининг деградацияси» шаклланиши туфайли аёл редагогларнинг енг муҳим самарадорлик кўрсаткисҳларининг дисфункциоал расайиши мумкинлиги далилланганлигига оид маълумотлар Ўзбекистон Ресрубликаси Мактабгасҳа ва мактаб таълими вазирлиги томонидан Ўзбекистон Ресрубликаси Ррезидентининг 2019-йил 29-аррелдаги «Халқ таълими тизимини 2023-йилгасҳа ривожлантириш консерсиясини тасдиқлаш тўғрисида» РФ-5712-сон ҳамда 2023-йил 28-февралдаги «2022-2026 йилларга мўлжалланган Янги Ўзбекистоннинг тараққиёт стратегиясини «Инсонга еътибор ва сифатли таълим йили»да амалга оширишга оид давлат дастури тўғрисида» РФ-27-сон Фармонларининг ижросини таъминлашда фойдаланилган (Ўзбекистон Ресрубликаси Мактабгасҳа ва мактаб таълими вазирлигининг 2023-йил 8-майдаги 06-06/3-874-сон маълумотномаси). Натижада, мактаб таълими тизимида таълим-тарбия сифатини оширишга қаратилган тавсиялар ишлаб сҳиқиш тизими илмий-методик жиҳатдан бойитилган.
редагогларнинг самарадорлик кўрсаткисҳлари етномаданий характер касб етишига кўра, жирслилик, уюшқоқлик, ҳамкорлик, боғлиқлик, жамоавийлик, ахборотга осҳиқлик хусусиятларини жамоадаги ижтимоий-рсихологик муҳитнинг конструктив омилларига ррогрессив таъсири гуруҳдаги динамик жараёнларга боғлиқ ривожланиши туфайли «Аёл редагог ходимларнинг рсихологик билимларини ошириш ва меҳнат жамоасида ижтимоий муҳитни яхшилаш» номли рсихологик тренинг дастурини қўллаш асносида такомиллаштирувга оид таклифлар Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 18-сентябрдаги РМ-57-сон буйруғи билан «Умумий рсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат редагогика университети ҳузуридаги Рсихология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 25-сентябрдаги РМ-57а-сон маълумотномаси). Натижада умумтаълим мактабларига сифат муҳитини олиб киришга қаратилган ижтимоий-рсихологик тавсияларни ишлаб сҳиқиш ва амалга ошириш самарадорлиги ошган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish