Sayt test rejimida ishlamoqda

Яхяева Умида Шарифовнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Бошланғич синф ўқувчилари креатив тафаккурини ривожлантиришнинг педагогик-психологик омиллари”, 19.00.06 – Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.3.PhD/P672.
Илмий раҳбар: Каршиева Дилафруз Суюновна, психология фанлари доктори (ДСc), профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Бухоро давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК номи: Бухоро давлат университети, PhD.03/30.12.2019.Psi.72.06.
Расмий оппонентлар: Баротов Шариф Рамазонович, психология фанлари доктори профессор; Қодиров Обид Сафарович, психология фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади ўқувчилар креатив тафаккурини ривожлантиришнинг педагогик-психологик омилларини очиб бериш орқали амалий тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бошланғич синф ўқувчилари креатив тафаккурининг ривожланиши, фикрлашининг равонлиги, тасаввур даражаси, қизиқувчанлиги, предметларни умумий жиҳатларига кўра номлаш хусусиятларининг шахс сифатлари негизида устувор ривожланиши туфайли ижодийликнинг ёшга оид дифференциал фарқларга боғлиқ эканлиги исботланган;
ўқувчиларда когнитив-интеллектуал фаоллик намоён бўлиши фикрлашнинг конвергент тафаккур таъсирида семантик қобилиятга интегратив ривожланиш туфайли креатив тафаккурни ривожлантиришда муҳим педагогик-психологик омил эканлиги далилланган;
бошланғич синф ўқувчиларида креатив тафаккурнинг ривожланиши ностандарт вазиятда ечим топиш қобилиятига ҳиссий сезгирликни сингдириш орқали “қизиқувчан”, “атроф-муҳитни тушуниш зарурияти мавжуд”, “гўзалликка эстетик эҳтиёж сезадиган”, “симметрия”, “тартиб ва соддалик” каби сифатларнинг ижобий ўзгариши туфайли семантик ва спонтон мослашувчанликнинг ривожланишига тўғри пропорсионал эканлиги асосланган;
бошланғич синф ўқувчиларида креатив тафаккурни ривожлантириш учун индивидуал-креатив хусусиятлардан қизиқувчанлик, проектив фикрлаш, таваккаличиликка мойиллик, хаёл жараёнларидаги дифференциал фарқлар туфайли ижодий тасаввурларнинг ривожланишига дидактик усуллар орқали интегратив таъсир этиш муҳимлиги асосланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Бошланғич синф ўқувчилари креатив тафаккурини ривожлантиришнинг педагогик-психологик омилларини тадқиқ этиш асосида:
бошланғич синф ўқувчилари креатив тафаккурининг ривожланиши, фикрлашининг равонлиги, тасаввур даражаси, қизиқувчанлиги, предметларни умумий жиҳатларига кўра номлаш хусусиятларининг шахс сифатлари негизида устувор ривожланиши туфайли ижодийликнинг ёшга оид дифференциал фарқларга боғлиқ эканлиги исботланганлигига оид маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 4-сентябрдаги ПМ-66-сон буйруғига биноан “Онтогенез психологияси. Дифференциал психология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-сентябрдаги ПМ-66-а-сон маълумотномаси). Натижада ўқувчиларнинг креатив тафаккур хусусиятларини очиб бериш имконияти яратилган;
ўқувчиларда когнитив-интеллектуал фаолликнинг намоён бўлиши фикрлашнинг конвергент тафаккур таъсирида семантик қобилиятга интегратив ривожланиши туфайли креатив тафаккурни ривожлантиришда муҳим педагогик-психологик омил эканлиги далилланганлигига оид хулосалар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 4-сентябрдаги ПМ–66-сон буйруғига биноан “Педагогик психология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-сентябрдаги ПМ–66-а-сон маълумотномаси). Натижада ўқувчиларда креатив тафаккур хусусиятларини ривожланишига таъсир қилувчи омилларни аниқлаштирилган;
бошланғич синф ўқувчиларида креатив тафаккурни ривожланиши ностандарт вазиятда ечим топиш қобилиятига ҳиссий сезгирликни сингдириш орқали “қизиқувчан”, “атроф-муҳитни тушуниш зарурияти мавжуд”, “гўзалликка эстетик эҳтиёж сезадиган”, “симметрия”, “тартиб ва соддалик” каби сифатларни ижобий ўзгариши туфайли семантик ва спонтон мослашувчанликнинг ривожланишига тўғри пропорсионал эканлиги асосланганлигига оид маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2023-йил 4-сентябрдаги ПМ–66-сон буйруғига биноан “Консултатив психология ва психокоррексия” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-сентябрдаги ПМ–66-а-сон маълумотномаси). Натижада ўқувчиларда креатив тафаккурни ривожлантиришга қаратилган психологик тренинг дастурларни ишлаб чиқилган;
бошланғич синф ўқувчиларида креатив тафаккурни ривожлантириш учун индивидуал-креатив хусусиятлардан қизиқувчанлик, проектив фикрлаш, таваккаличиликка мойиллик, хаёл жараёнларидаги дифференциал фарқлар туфайли ижодий тасаввурларни ривожланишига дидактик усуллар орқали интегратив таъсир этиш муҳимлигига доир тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 4-сентябрдаги ПМ–66-сон буйруғига биноан “Консултатив психология ва психокоррексия” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-сентябрдаги ПМ–66-а-сон маълумотномаси). Натижада креатив тафаккурни ўзига хос жиҳатларини, яъни ўқувчилар мослашувчанлиги, ўзига хослиги, фикрлашнинг равонлиги каби қобилиятларини ривожлантириш бўйича амалий тавсиялар ишлаб чиқилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish