Sayt test rejimida ishlamoqda

Ражапов Шавкат Зарипбаевичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида

I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш технологиялари”, 13.00.03 - Махсус педагогика (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2023.4.PhD/Ped6705.
Илмий раҳбар: Мамаражабова Зулфия Нарбаевна, педагогика фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Расмий оппонентлар: Ҳакимова Муҳаббат Файзиевна, педагогика фанлари доктори, профессор, Арсланова Мадина Мансуровна, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD).
Етакчи ташкилот: Қўқон давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш имкониятлари биологик эҳтиёжлар, жисмоний тарбия коррексияси ва соғлом турмуш тарзини интегратив уйғунлаштириш ҳамда мақсадли-консептуал ва ташкилий-натижавий компонентларнинг интегратив яхлитлигини барқарор таъминлаш асосида такомиллаштирилган;
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш модели жисмоний тарбиянинг иерархик узлюксизлиги, компенсатор ва нутқ мулоқотининг шаклланиши, ёш хусусиятларини ҳисобга олиш ҳамда ўқитишнинг шахсга йўналганлиги, технологиклик, адекватлик, оптималлик, ўзгарувчанлик тамойилларининг мусиқий ритм ва манзарали-фигурали композициялар билан дидактик мазмунга кўра изчил уйғунлаштириш асосида такомиллаштирилган;
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш самарадорлиги формокоррексион ритмопластика, танага йўналтирилган психотехника, психогимнастика, арт-фантазия технологияларидан эффектив фойдаланиш ҳамда антропометрик кўрсаткичларнинг консентрик уйғунлигини дидактик мақсадга мос рационал фойдаланиш асосида такомиллаштирилган;
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш модели ҳаракат фаоллиги антропометрик кўрсаткичларини аниқлаш ҳамда жисмоний тайёргарлик даражаларини вариациялаш мезонларини лойиҳавий тизимлаштириш ва моторика ҳаракатлари натижадорлигини изчил таъминлаш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш бўйича олиб борилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш имкониятлари биологик эҳтиёжлар, жисмоний тарбия коррексияси ва соғлом турмуш тарзини интегратив уйғунлаштириш ҳамда мақсадли-консептуал ва ташкилий-натижавий компонентларнинг интегратив яхлитлигини барқарор таъминлаш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Сурдопедагогика” ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйруғи асосида берилган 68-564 сон нашр рухсатномаси). Натижада бўлажак мутахассисларни эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларни жисмоний фаолиятини ривожлантириш билан боғлиқ касбий фаолиятга самарали тайёрлаш жараёнини такомиллаштириш имкони кенгайтирилган;
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш модели жисмоний тарбиянинг иерархик узлюксизлиги, компенсатор ва нутқ мулоқотининг шаклланиши, ёш хусусиятларини ҳисобга олиш ҳамда ўқитишнинг шахсга йўналганлиги, технологиклик, адекватлик, оптималлик, ўзгарувчанлик тамойилларининг мусиқий ритм ва манзарали-фигурали композициялар билан дидактик мазмунга кўра изчил уйғунлаштириш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Сурдопедагогика” ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйруғи асосида берилган 68-564 сон нашр рухсатномаси). Натижада эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш имкониятлари кенгайтирилган;
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш самарадорлиги формокоррексион ритмопластика, танага йўналтирилган психотехника, психогимнастика, арт-фантазия технологияларидан эффектив фойдаланиш ҳамда антропометрик кўрсаткичларнинг консентрик уйғунлигини дидактик мақсадга мос рационал фойдаланиш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Сурдопедагогика” ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйруғи асосида берилган 68-564 сон нашр рухсатномаси). Натижада адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантиришга шароит яратилган;
адаптив жисмоний тарбия жараёнида эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш модели ҳаракат фаоллиги антропометрик кўрсаткичларини таҳлилий аниқлаш ҳамда жисмоний тайёргарлик даражаларини вариациялаш мезонларини лойиҳавий тизимлаштириш ва моторика ҳаракатлари натижадорлигини изчил таъминлаш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Сурдопедагогика” ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйруғи асосида берилган 68-564 сон нашр рухсатномаси). Натижада эшитишда нуқсони бўлган ўқувчиларнинг жисмоний сифатларини ривожлантириш самарадорлиги ошган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish