Sayt test rejimida ishlamoqda

Саидов Бахтиёр Одиловичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон


И. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Юқори синф ўқувчиларида ватанпарварликни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик муаммолари», 19.00.05 – Ижтимоий психология. Етнопсихология (психология фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: Б2022.4.ПҳД/П442.
Илмий раҳбар: Шоумаров Ғайрат Бахромович, психология фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, ПҳД.03/30.12.2021.П.26.02.
Расмий оппонентлар: Қодиров Умарали Дўстқобулович, психология фанлари доктори, профессор; Aбдусаматов Хасанбой Усмонжон ўғли, психология фанлари доктори (ДСc), катта илмий ходим.
Йетакчи ташкилот: Жиззах давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
ИИ. Тадқиқотнинг мақсади юқори синф ўқувчиларида ватанпарварликни шакллантириш ва унинг ижтимоий-психологик муаммоларини тадқиқ етиш асосида илмий-амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
ИИИ. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
юқори синф ўқувчиларида олий ҳислар шаклланишига бевосита таъсир қилувчи ижтимоий установкалар шахснинг когнитив, конатив, емоционал аттитюдлари воситасида гуруҳга идентификацияланиш функцияси билан интегратив намоён бўлиши туфайли ватанпарварликнинг рефлексив даражада ривожланишини таъминлаши далилланган;
юқори синф ўқувчиларидаги ахлоқий ҳисларнинг қадриятлар тизимида интегратив ривожланиши шахс легитим индивидуализмининг етник хусусиятларга трансформациялашувини таъминлаши сабабли миллий идентификацияни кучайтириши ҳамда ватанпарварлик туйғуси шаклланишида йетакчи ижтимоий омил сифатида ифодаланиши асосланган;
Ватан ҳақидаги ижтимоий тасаввурлар шаклланишида шахс миллий ўз-ўзига берадиган баҳоси иродавий компонентининг екзистенсиал даражада намоён бўлиши туфайли ватанпарварликнинг “конформлик” типи ривожланиши билан боғлиқ психологик омиллар устувор характерни ифодалаган референтометрик таъсирга ега еканлиги далилланган;
ёшларни ватанпарварлик руҳида тарбиялаш интеграл модели шахс қадриятлар тизимидаги етник алтруизм шахснинг ўзини-ўзи интернал трансформациялаши сабабли тизимли-фаолиятли ёндашувга мувофиқ адаптив, мотивацион мезонларни киритиш асосида такомиллаштирилган.
ИВ. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Юқори синф ўқувчиларида ватанпарварликни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик муаммоларини ўрганишга доир олиб борилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
юқори синф ўқувчиларида олий ҳислар шаклланишига бевосита таъсир қилувчи ижтимоий установкалар шахснинг когнитив, конатив, емоционал аттитюдлари воситасида гуруҳга идентификацияланиш функцияси билан интегратив намоён бўлиши туфайли ватанпарварликнинг рефлексив даражада ривожланишини таъминлаши далилланганлигига доир натижалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-февралдаги ПМ-08-М-сонли буйруғи билан «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2023-йил 4-февралдаги ПМ-08-сон маълумотномаси). Натижада, мактаб таълими соҳаси учун тайёрланадиган психолог ва педагогларда бўлиши лозим касбий ва шахсий сифатларни шакллантириш бўйича ишларни ташкил етишнинг намунавий режаси ишлаб чиқилган;
юқори синф ўқувчиларидаги ахлоқий ҳисларнинг қадриятлар тизимида интегратив ривожланиши шахс легитим индивидуализмининг етник хусусиятларга трансформациялашувини таъминлаши сабабли миллий идентификацияни кучайтириши ҳамда ватанпарварлик туйғуси шаклланишида йетакчи ижтимоий омил сифатида ифодаланиши асосланганлигига доир натижалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-февралдаги ПМ-08-М-сонли буйруғи билан «Онтогенез психология ва дифференсиал психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2023-йил 4-февралдаги ПМ-08-сон маълумотномаси). Натижада, Марказнинг илмий-амалий таъминоти кучайтирилиб, таълим соҳаси учун тайёрланадиган психологларнинг касбий аҳамиятли таянч компетенсияларини шакллантириш ҳамда касбий тайёргарлик даражасини ошириш соҳасида сифат жиҳатдан ўсишга еришилган;
Ватан ҳақидаги ижтимоий тасаввурлар шаклланишида шахс миллий ўз-ўзига берадиган баҳоси иродавий компонентининг екзистенсиал даражада намоён бўлиши туфайли ватанпарварликнинг “конформлик” типи ривожланиши билан боғлиқ психологик омиллар устувор характерни ифодалаган референтометрик таъсирга ега еканлиги далилланганлигига доир натижалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-февралдаги ПМ-08-М-сонли буйруғи билан «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2023-йил 4-февралдаги ПМ-08-сон маълумотномаси). Натижада, мактаб таълими тизими психолог ва педагогларида юқори синф ўқувчилари билан ўтказиладиган машғулотлар ёрдамида ватанпарварликнинг “конформлик” типини ривожлантириш билан боғлиқ кўникмаларни егаллаш, рационал билим ва тасаввурларни шакллантириш жараёни такомиллаштирилган;
ёшларни ватанпарварлик руҳида тарбиялаш интеграл модели шахс қадриятлар тизимидаги етник алтруизм шахснинг ўзини-ўзи интернал трансформациялаши сабабли тизимли-фаолиятли ёндашувга мувофиқ адаптив, мотивацион мезонларни киритиш асосида такомиллаштирилганлигига доир натижалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 11-февралдаги ПМ-08-М-сонли буйруғи билан «Етнопсихология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2023-йил 4-февралдаги ПМ-08-сон маълумотномаси). Натижада мактаб таълими тизими учун тайёрланаётган психолог ва педагоглар фаолиятида шахс йўналганлигининг диагностикасига оид илмий, ўқув-методик таъминоти кучайтирилган, бу ўз навбатида ватанпарварликнинг шахс психологик тузилмасидаги ўрни, аҳамияти тўғрисида бўлғуси мутахассислардаги билим ва тасаввурларни ривожлантиришга, ёшлар тарбиясининг таъсирчан механизмларини ишлаб чиқишга хизмат қилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish