Gapurova Dilnoza Tadjibayevnaning 
falsafa doktori (PhD) dissertatsiya himoyasi haqida e’lon

I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): “Rivojlanishida murakkab nuqsoni bo`lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini bartaraf etish texnologiyalari”, 13.00.03-Maxsus pedagogika (pedagogika fanlari). 
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2019.2.PhD/Ped920.
Ilmiy rahbar: Muminova Lola Raximovna, pedagogika fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Toshkent davlat pedagogika universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: Toshkent davlat pedagogika universiteti, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Rasmiy opponentlar: Xakimova Muxabbat Fayziyevna, pedagogika fanlari doktori, professor; Hayitov Lazizbek Rustamjon o`g`li, pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD).
Yetakchi tashkilot: Jizzax davlat pedagogika universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi: rivojlanishida murakkab nuqsoni bo`lgan o‘quvchilardagi nutq kamchiliklarini bartaraf etish texnologiyalarini takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
rivojlanishida murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutq kamchiliklarini bartaraf etish imkoniyatlari korreksion-pedagogik faoliyatining pedagogik-psixologik xususiyatlarini ratsional foydalanishga qaratilgan shaxsga yo‘naltirilgan va individual yondashuvlar hamda nutqiy-xissiy buzilishlar bilan aqli zaiflik kombinatsiyasini o‘zida birlashtirgan buzilishlarni bosqichma-bosqich differensiallash asosida takomillashtirilgan;
murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutq kamchiliklarini bartaraf etish jarayoni logopedik-korreksion rivojlantirish darajalarini baholash, fonetik eshitishning tovush analizi va sintezi, hamda faol xissiy idrok etish ko‘nikmalarining umumiy va farqlanishini aniqlash asosida takomillashtirilgan; 
rivojlanishida murakkab nuqsoni bo`lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini bartaraf etish texnologiyalari faol muloqot vaziyatlarini yaratish, sub’ekt-ob’ekt munosabatlarini oddiydan murakkabga qarab rivojlantirish, xissiy idrok etish yordamida bajarilgan ko‘nikmalarini bosqichma-bosqich shakklantirish asosida takomillashtirilgan;
rivojlanishida murakkab nuqsoni bo`lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini bartaraf etish mezonlari murakkab ko‘rishda va aqli zaiflar rivojlanishini qiyosiy taqqoslash, nutqini tartibga solish va ijro etuvchi funksiyalarini piktogrammalar, so‘zli kartalar vositalaridan foydalanish hamda ijtimoiy hayotga moslashtirish imkoniyatlarini yaratish dinamikligini ta’minlash asosida takomillashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. rivojlanishida murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutq kamchiliklarini bartaraf etish texnologiyalari bo‘yicha olingan natijalar asosida:
rivojlanishida murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutq kamchiliklarini bartaraf etish imkoniyatlari korreksion-pedagogik faoliyatining pedagogik-psixologik xususiyatlarini ratsional foydalanishga qaratilgan shaxsga yo‘naltirilgan va individual yondashuvlar hamda nutqiy-xissiy buzilishlar bilan aqli zaiflik kombinatsiyasini o‘zida birlashtirgan buzilishlarni bosqichma-bosqich differensiallash asosida takomillashtirishga oid tavsiyalar Toshkent davlat pedagogika universitetida bajarilgan PZ-2017927124 raqamli “Ta’lim muassasalarida hamkorlik pedagogikasi asosida pedagogik faoliyatni rivojlantirish” nomli amaliy loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Toshkent davlat pedagogika universitenining 2023-yil 5-apreldagi 02-07-1200/04 raqamli dalolatnomasi). Natijada rivojlanishida murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini nutq kamchiligini bartaraf etish texnologiyalarini takomillashtirishga sharoit yaratilgan;
murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutq kamchiliklarini bartaraf jarayoni logopedik-korreksion rivojlantirish darajalarini baholash, fonetik eshitishning tovush analizi va sintezi, hamda faol xissiy idrok etish ko‘nikmalarining umumiy va farqlanishini izchil aniqlash asosida takomillashtirishga oid takliflar Toshkent davlat universitetida bajarilgan YOA-1-22 raqamli “Fanlarni o‘qitishda innovatsion pedagogik texnologiyalarning modernizatsiyalashgan tizimini ishlab chiqish” nomli grant doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Toshkent davlat pedagogika universitenining 2023-yil 5-apreldagi 02-07-1200/04 raqamli dalolatnomasi). Natijada rivojlanishida murakkab nuqsoni bo‘lgan o‘quvchilarda muloqotni shakllantirish takomillashtirish imkoni kengaytirilgan;
rivojlanishida murakkab nuqsoni bo`lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini bartaraf etish texnologiyalari faol muloqot vaziyatlarini yaratish, subekt-obekt munosabatlarini oddiydan murakkabga qarab rivojlantirish, xissiy idrok etish yordamida bajarilgan ko‘nikmalarini ta’lim maqsadlariga mos ravishda bosqichma-bosqich shakklantirish asosida takomillashtirishga oid tavsiyalar Toshkent davlat pedagogika universitetida bajarilgan PZ-2017927124 raqamli “Ta’lim muassasalarida hamkorlik pedagogikasi asosida pedagogik faoliyatni rivojlantirish” nomli amaliy loyiha doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Toshkent davlat pedagogika universitenining 2023-yil 5-apreldagi 02-07-1200/04 raqamli dalolatnomasi). Natijada rivojlanishida murakkab nuqsoni bo‘lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutq kamchiligini bartaraf etishga sharoit yaratilgan; 
rivojlanishida murakkab nuqsoni bo`lgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning nutq kamchiliklarini bartaraf etish mezonlari murakkab ko‘rishda va aqli zaiflar rivojlanishini qiyosiy taqqoslash, nutqini tartibga solish va ijro etuvchi funksiyalarini piktogrammalar, so‘zli kartalar vositalaridan foydalanish hamda ijtimoiy hayotga moslashtirish imkoniyatlarini yaratish dinamikligini ta’minlash asosida takomillashtirishga oid takliflar Toshkent davlat universitetida bajarilgan YOA-1-22 raqamli “Fanlarni o‘qitishda innovatsion pedagogik texnologiyalarning modernizatsiyalashgan tizimini ishlab chiqish” nomli grant doirasida belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlashda foydalanilgan (Toshkent davlat pedagogika universitenining 2023-yil 5-apreldagi 02-07-1200/04 raqamli dalolatnomasi). Natijada murakkab nuqsoni bo‘lgan o‘quvchilarga boshlang‘ich sinflarda nutq kamchiliklarini logopedik mashg‘ulotlarida shakllantirish samaradorligini oshirish imkoniyatlari yaratilgan.

Yangiliklarga obuna bo‘lish