Sayt test rejimida ishlamoqda

Ахметжанова Муқаддас Вахабовнанинг
фан доктори (DSc) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар. «Театр санъатининг экзистенциал моҳияти ва миллий онг шаклланишига таъсири», 09.00.02 – Онг, маданият ва амалиёт шакллари фалсафаси (эстетика) (фалсафа фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2017.3.DSc/FaI26.
Диссертация бажарилган муассаса (муассасалар) номи: Мирзо Улуғбек номидаги Ўзбекистон Миллий университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Шароф Рашидов номидаги Самарқанд давлат университети, DSc.03/30.12.2019.F.02.02
Илмий маслаҳатчи: Агзамходжаева Саида Сабитхановна, фалсафа фанлари доктори, профессор.
Расмий оппонентлар: Самадов Актамкул Рафикович, фалсафа фанлари доктори, доцент; Абилов Ўрол Муродович, фалсафа фанлари доктори, профессор;  Мухтаров Илдар Аскадович, санъатшунослик фанлари доктори, доцент.
Етакчи ташкилот: Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади театр санъатининг фалсафий экзистенциал моҳияти ва миллий онг шаклланишига таъсирини очиб беришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
театр санъатининг экзистенциал моҳияти инсоннинг борлиқни эстетик-артологик идрок этишига, генезиси ва шаклланиши эса, оммавийлашув ва профессионаллашув босқичларидаги этноэстетик тажрибаларга ҳамда бадиий-эстетик онгда рўй берган перманент ўзгаришларга бориб тақалиши асосланган;
Ўзбекистон театрларининг реципиентларда миллий ўзликни англаш ва тарихий онгни юксалтириш борасидаги бадиий-эстетик, ижтимоий-маданий, маънавий-маърифий жараёнлари ва миллий қаҳрамон яратишга оид этноэстетик тажрибалари, эстетик-артологик изланишлари очиб берилган;
ўзбек театрларидаги модернизация жараёнларининг миллий онгни юксалтиришга йўналтирилган потенциал реципиент-тасодифий реципиент-фаол реципиент тизими орқали оддий аудиторияни фаол реципиентга айлантириш ва ушбу реципиентлар фаоллигига таяниш ҳамда ижодий ҳамкорлик ўрнатиш орқали театрнинг имижини яратишнинг дифференциал хусусиятлари аниқланган;
ўзбек театр санъатида замонавий ўзбек театрларидаги миллий қаҳрамон ва этнопортрет яратиш, потенциал реципиентдан фаол реципиентни шакллантириш, театр билан аудитория ўртасидаги ижодий ҳамкорлик ва диалог ўрнатиш жараёнларининг миллий қадриятларни улуғлаш, халқчиллик, оммавийлашиш ва профессионаллашув сингари этноэстетик жиҳатлари очиб  берилган;
театрларда Учинчи Ренессанс ғоясини тарғиб этиш орқали реципиент миллий онгида Янги Ўзбекистон образини шакллантириш, реципиентнинг бадиий-эстетик эҳтиёжларини қондириш, бадиий-эстетик дидини юксалтириш ва уни фаол реципиентга айлантиришнинг умумфалсафий парадигмалари, илмий-этимологик, эстетик-артологик, экзистенциал-фалсафий, миллий, минтақавий ва умуминсоний тамойиллари аниқланган. 
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Театр санъатининг экзистенциал моҳияти ва миллий онг шаклланишига таъсири билан боғлиқ муаммоларни тадқиқ қилиш борасида олинган илмий натижалар асосида:
театр санъатининг экзистенциал моҳияти инсоннинг борлиқни эстетик-артологик идрок этишига, генезиси ва шаклланиши эса, оммавийлашув ва профессионаллашув босқичларидаги этноэстетик тажрибаларга ҳамда бадиий-эстетик онгда рўй берган перманент ўзгаришларга бориб тақалиши асосланганлигига оид назарий хулосалар, таклиф ва тавсиялардан Ўзбекистон давлат хореография академиясида 2019-2021 йилларда бажарилган ИЗ-20190881663 рақамли “Ўзбек миллий рақс санъатини тарғиб этишга бағишланган вебсайт ва мультимедиа маҳсулотлари тўпламини яратиш” мавзусидаги амалий лойиҳа ижросини таъминлашда фойдаланилган (Ўзбекистон давлат хореография академиясининг 2022 йил 21 февралдаги 01/04-07-сон маълумотномаси). Натижада грант лойиҳа доирасида тайёрланган электрон дастурлар ва тадқиқотларнинг илмий савиясини оширишга хизмат қилган;  
Ўзбекистон театрларининг реципиентларда миллий ўзликни англаш ва тарихий онгни юксалтириш борасидаги бадиий-эстетик, ижтимоий-маданий, маънавий-маърифий жараёнлари ва миллий қаҳрамон яратишга оид этноэстетик тажрибалари, эстетик-артологик изланишлари очиб берилганлигига оид назарий хулосалар, таклиф ва тавсиялардан Ўзбекистон Республикаси Театр Арбоблари уюшмасининг фаолиятида, бир қатор лойиҳаларни амалга ошириш жараёнида, хусусан, 2018 йилнинг 12-20 май кунлари ўткизилган Қўғирчоқ театрларининг анъанавий-кўрик фестиваллари, 2019 йилнинг 25 апрелдан 2 майгача ўтказилган I-Халқаро Опера ва балет санъати фестивалини амалга оширишда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Театр Арбоблари уюшмасининг 2022 йил 1 мартдаги 01-01-12-сон маълумотномаси). Натижада Ўзбекистон фуқароларининг тарихий асарларга бўлган қизиқишини янада кучайтиришга, тарихий онгни юксалтиришга, миллий ҳамда умуминсоний қадриятлар билан танишишларига хизмат қилган;
ўзбек театрларидаги модернизация жараёнларининг миллий онгни юксалтиришга йўналтирилган потенциал реципиент-тасодифий реципиент-фаол реципиент тизими орқали оддий аудиторияни фаол реципиентга айлантириш ва ушбу реципиентлар фаоллигига таяниш ҳамда ижодий ҳамкорлик ўрнатиш орқали театрнинг имижини яратишнинг дифференциал хусусиятлари аниқланганлигига оид назарий хулосалар, таклиф ва тавсиялардан Ўзбекистон Республикаси Маданият вазирлигининг бир қатор лойиҳаларини амалга ошириш жараёнида, хусусан, Ўзбекистон Республикаси Президенти фармонлари, қарорлари, Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг қарорлари, фармойишларида  белгиланган устивор вазифалар ижросини таъминлашда, жумладан, «Palette of Ballet» («Балет жилоси») халқаро фестивали, Театр санъати Халқаро Форуми, «Дебют», «Сени куйлаймиз, замондош!» фестиваллари лойиҳаларини тайёрлашда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Маданият вазирлигининг 2022 йил 1 мартдаги 01-12-05-779-сон маълумотномаси). Натижада Ўзбекистон фуқароларининг миллий ҳамда умуминсоний қадриятлар билан танишишларига, олий таълим муассасаларида баркамол инсонни тарбиялаш ишларини тизимли ташкил этишга хизмат қилган;
ўзбек театр санъатида замонавий ўзбек театрларидаги миллий қаҳрамон ва этнопортрет яратиш, потенциал реципиентдан фаол реципиентни шакллантириш, театр билан аудитория ўртасидаги ижодий ҳамкорлик ва диалог ўрнатиш жараёнларининг миллий қадриятларни улуғлаш, халқчиллик, оммавийлашиш ва профессионаллашув сингари этноэстетик жиҳатларига оид назарий хулосалар, таклиф ва тавсиялардан 2019-2021 йилларда бажарилган ИЗ-20190881663 рақамли “Ўзбек миллий рақс санъатини тарғиб этишга бағишланган вебсайт ва мультимедиа маҳсулотлари тўпламини яратиш” мавзусидаги амалий лойиҳа экспонантини бойитишда фойдаланилган (Ўзбекистон давлат хореография академиясининг 2022 йил 21 февралдаги 01/04-07-сон маълумотномаси). Натижада амалий лойиҳа ижросини таъминлаш орқали ёшларнинг бадиий-эстетик маданияти ва интелектуал фаоллигини оширишга хизмат қилган;  
театрларда Учинчи Ренессанс ғоясини тарғиб этиш орқали реципиент миллий онгида Янги Ўзбекистон образини шакллантириш, реципиентнинг бадиий-эстетик эҳтиёжларини қондириш, бадиий-эстетик дидини юксалтириш ва уни фаол реципиентга айлантиришнинг умумфалсафий парадигмалари, илмий-этимологик, эстетик-артологик, экзистенциал-фалсафий, миллий, минтақавий ва умуминсоний тамойиллари аниқланганлигига оид концептуал ғоялар, назарий хулосалар, таклиф ва тавсиялардан 2021-2022 йилларда Ўзбекистон Миллий телерадиокомпанияси «O’zbekiston» телерадиоканалининг «Бедорлик», «Адабий жараён», «Таълим ва тараққиёт», «Миллат ва маънавият» эшиттиришларининг дастур сценарийларини тайёрлашда фойдаланилган (Ўзбекистон Миллий телерадиокомпаниянинг 2022 йил 11 мартдаги 03-321-98-сон маълумотномаси). Натижада тингловчиларнинг эстетик савиясини оширишга, охирги йилларда ўзбек театр санъатида эришилган ютуқлар, инновацион изланишлар, янги-янги саҳна асарлари борасидаги билимларининг шаклланишига хизмат қилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish