Sayt test rejimida ishlamoqda

Думаров Машҳурбек Ҳасановичнинг 
фалсафа доктори (РhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри: «Ёшларда ижтимоий воқеликка муносабат шаклланишининг психологик жиҳатлари», 19.00.05 – Ижтимоий психология. Этнопсихология (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2021.3.PhD/P140.
Илмий раҳбарнинг Ф.И.Ш., илмий даражаси ва унвони: Сафаев Нуриддин Салиҳович, психология фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Андижон давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар Умаров Баҳриддин Мингбоевич, психология фанлари доктори, профессор; Абдурахманова Зухра Абдурахмон қизи, психология фанлари бўйича PhD.
Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади: ёшларда ижтимоий воқеликка муносабат идроки ва унинг интерпретациясига таъсир қилувчи ижтимоий-психологик омилларни аниқлаш асосида илмий амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
 ҳулқ-атворга таъсир этувчи стимул шахс томонидан турли контекстда  изоҳланишига кўра, ижтимоий муносабатлардаги шахснинг субъектив интерпретацияси, ахборот мазмуни, идентификацион  компонентлари, ижтимоий  англаш ва адаптациялашув жараёнларини ўтмиш-бугун-келажак узвийлигида психокоррекция имконини бериши далилланган;
шахс ҳулқ-атворининг онтогенетик тараққиёти ва социализациясида, «аттитюд»нинг  «когнитив», «конатив» ва «аффектив» қисмларига нисбатан амалга ошириладиган ҳатти-ҳаракатлар орқали, ижтимоий муносабат шахс хулқ-атворининг мотивацион компонентига устуворлик бериш муҳим эканлиги далилланган;
ижтимоий воқеликка муносабат таркиб топиши  индивидлар ёшига боғлиқлиги сабабли,  шахсларнинг жамиятда эгаллаган ўрни, меҳнат шарт-шароитларида адаптив муносабати,  установкаларнинг ўзига хос тарзда ифодаланиши хусусиятлари, ижтимоий муносабат тузилмасини консервация ва ўзгартиришга мойиллик негизида шаклланиши  асосланган;
шахс ижтимоий жараёнларнинг иштирокчиси ва фаол амалга оширувчиси эканлиги туфайли, ижтимоий воқеликка муносабат шаклланишига таъсир этувчи интерперсонал идрок механизмлари ва эффектлари, шахслараро идрок аниқлиги, шахслараро аттракцияни, шахс эмоционал-когнитив мотивлари асосларига таъсир ижтимоий ўзгаришлар ва ислоҳотларга ёшлар дахлдорлигини кучайтириш мумкинлиги далилланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Ёшларда ижтимоий воқеликка муносабат шаклланишининг психологик жиҳатлари юзасидан олинган илмий тадқиқот натижалари асосида:
 ҳулқ-атворга таъсир этувчи стимул шахс томонидан турли контекстда  изоҳланишига кўра, ижтимоий муносабатлардаги шахснинг субъектив интерпретацияси, ахборот мазмуни, идентификацион  компонентлари, ижтимоий англаш ва адаптациялашув жараёнларини ўтмиш-бугун-келажак узвийлигида психокоррекция имконини бериши далилланганлигига доир таклифлари Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 15 февралдаги ПМ-02-сон буйруғи билан «Умумий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 15 февралдаги ПМ-02-сон маълумотномаси). Натижада, таълим соҳаси учун тайёрланадиган психологларнинг ёшларда ижтимоий воқеликка муносабатини шакллантириш бўйича профилактика ишларини ташкил этишнинг намунавий режаси ишлаб чиқилган;
  шахс ҳулқ-атворининг онтогенетик тараққиёти ва  социализациясида, «аттитюд»нинг  «когнитив», «конатив» ва «аффектив» қисмларига нисбатан амалга ошириладиган ҳатти-ҳаракатлар орқали, ижтимоий муносабат шахс хулқ-атворининг мотивацион компонентига устиворлик бериш муҳим эканлиги далилланганига доир хулоса ва тавсияларидан Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 15 февралдаги ПМ-02-сон буйруғи билан «Онтогенез психологияси ва дифференциал психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 15 февралдаги ПМ-02-сон маълумотномаси). Натижада, Марказнинг илмий-амалий таъминоти кучайтирилиб, таълим соҳаси учун тайёрланадиган психологларнинг касбий аҳамиятли таянч компетенцияларини шакллантириш ҳамда касбий тайёргарлик даражасини ошириш соҳасида сифат жиҳатдан ўсишга эришилган;
 ижтимоий воқеликка муносабат таркиб топиши  индивидлар ёшига боғлиқлиги сабабли,  шахсларнинг жамиятда эгаллаган ўрни, меҳнат шарт-шароитларида адаптив муносабати,  установкаларнинг ўзига хос тарзда ифодаланиши хусусиятлари, ижтимоий муносабат тузилмасини консервация ва ўзгартиришга мойиллик негизида шаклланиши  асосланганига доир хулосаларидан Республика маънавият ва маърифат маркази томонидан таълим муассасаларида маънавият тарғиботига доир режаларни ишлаб чиқишда фойдаланилган (2021 йил 08 сентябрдаги 03/07-24-сон далолатномаси). Натижада ижтимоий психология таълим тарғиботини янада кенгайтириш имконини берган;
шахс ижтимоий жараёнларнинг иштирокчиси ва фаол амалга оширувчиси эканлиги туфайли, ижтимоий воқеликка муносабат шаклланишига таъсир этувчи интерперсонал идрок механизмлари ва эффектлари, шахслараро идрок аниқлиги, шахслараро аттракцияни, шахс эмоционал-когнитив мотивлари асосларига таъсир ижтимоий ўзгаришлар ва ислоҳотларга ёшлар дахлдорлигини кучайтириш мумкинлиги далилланган тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 15 февралдаги ПМ-02-сон буйруғи билан «Умумий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 15 февралдаги ПМ-02-сон маълумотномаси). Мазкур тадқиқот натижасининг қўмита фаолиятида фойдаланиши натижасида мамлакатимиз таълим тизимининг назарий асосларини мустаҳкамлаш ҳамда ёшларда таълим ва тарбия уйғунлигини шакллантиришга хизмат қилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish