Sayt test rejimida ishlamoqda

Якубова Гўзал Асатуллаевнанинг
фан доктори (DSc) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Турли таьлим муассасаларида тарбияланаётган болаларнинг психофизиологик  ривожланиши” 19.00.02 – Психофизиология (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2017.4.PhD/Psi51.
Илмий раҳбар: Абдуллаева Барно Сайфутдиновна, педагогика фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSc.03/30.01.2020.P.26.02
Расмий оппонентлар: Ҳайитов Ойбек Эшбоевич, психология фанлари доктори, профессор; Вольфганг Кашка, медицина фанлари доктори, профессори (Германия); Абдурасулов Рустам Абдураимович, психология  фанлари доктори, доцент.
Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади турли таълим муассасаларининг мактабгача ва кичик мактаб ёшидаги тарбияланувчи болаларида психологик ва психофизиологик ривожланишини эмпирик очиб бериш асосида психофизиологик ўзгаришларини коррекциялашдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
шахснинг коммуникатив ва когнитив соҳасининг ривожланишида ахборотларни идрок қилишнинг доминант қўзғалиш ўчоғини нутқ марказлари билан уйғун ҳолда нейродинамик асосда шаклланиши туфайли псифизиологик омиллар устувор ҳарактерга эга эканлиги далилланган;
мактабгача тарбия ёшидаги болалар вегетатив нерв тизимининг хусусиятларига кўра, мулоқотдаги гетероном-автономликнинг дифференциал намоён бўлишида индивидуал сифатларнинг устуворлиги туфайли коммуникативликнинг когнитив жараёнлар билан уйғун ривожланиши асосланган;  
мактабгача ва кичик мактаб ёшидаги болаларда мулоқотнинг бевосита таъсирида эмоционал соҳа ривожланиши марказий нерв тизимидаги альфа ва тетта ритмларнинг фаоллашувидаги барқарорликни стимулларни трансформациялаш орқали кучайиши туфайли  когнитив жараёнларнинг шаклланишига тўғри пропорционал эканлиги далилланган;
болаларнинг мия фаолияти ривожланишида оилада тарбияланаётган болаларда альфа ритм чап Occipital “О1”, бетта ритм  ўнг Frontal Fp2 меҳрибонлик уйларида тарбияланаётганларда альфа ритм чап Occipital “О2”, бетта ритм чап Frontal Fp1 нинг тетта ритми билан уйғун ҳолда устувор шаклланиши туфайли дифференциал фарқларнинг мавжудлиги далилланган; 
болада депривациянинг шаклланиши мулоқотдаги хавотирланишнинг тетта ритм фаоллашуви билан боғлиқ ҳолда майда моторикадаги ривожланишига интенсив таъсир этганлиги туфайли оиладаги шахслараро муносабатлар тизими билан боғлиқ эканлиги далилланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий этилиши. Турли таьлим муассасаларида тарбияланаётган болаларнинг психофизиологик  ривожланишини ўрганиш юзасидан амалга оширилган илмий тадқиқот иши асосида:
шахснинг коммуникатив ва когнитив соҳасининг ривожланишида ахборотларни идрок қилишнинг доминант қўзғалиш ўчоғини нутқ марказлари билан уйғун ҳолда нейродинамик асосда шаклланиши туфайли псифизиологик омиллар устувор ҳарактерга эга эканлиги далилланган илмий хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон буйруғи билан “Психофизиология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон маълумотномаси). Натижада, психологларда болаларнинг коммуникатив ва когнитив соҳаси тўғрисидаги тасаввурлари шаклланиши ва шакллантириш бўйича кўрсатиладиган психологик хизмат имкониятларини такомиллаштиришга эришилган;
мактабгача тарбия ёшидаги болалар вегетатив нерв тизимининг хусусиятларига кўра, мулоқотдаги гетероном-автономликнинг дифференциал намоён бўлишида индивидуал сифатларнинг устуворлиги туфайли коммуникативликнинг когнитив жараёнлар билан уйғун ривожланиши асосланган амалий тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11 сон буйруғи билан «Психофизиология»  модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон маълумотномаси). Натижада, амалиётчи психологларни мактабгача тарбия ёшидаги болалар билан ишлашида вегетатив нерв тизимининг хусусиятларига кўра, мулоқотдаги гетероном-автономликнинг дифференциал намоён бўлиши тўғрисидаги тасаввурларини оширишга эришилган;
мактабгача ва кичик мактаб ёшидаги болаларда мулоқотнинг бевосита таъсирида эмоционал соҳа ривожланиши марказий нерв тизимидаги альфа ва тетта ритмларнинг фаоллашувидаги барқарорликни стимулларни трансформациялаш орқали кучайиши туфайли  когнитив жараёнларнинг шаклланишига тўғри пропорционал эканлиги бўйича олинган натижалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон буйруғи билан “Умумий психология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон маълумотномаси). Натижада, амалиётчи психологларнинг мактабгача ва кичик мактаб ёшидаги болалар тўғрисидаги назарий қарашлар бойитилган;
болаларнинг мия фаолияти ривожланишида оилада тарбияланаётган болаларда альфа ритм чап Occipital “О1”, бетта ритм  ўнг Frontal Fp2 меҳрибонлик уйларида тарбияланаётганларда альфа ритм чап Occipital “О2”, бетта ритм чап Frontal Fp1 нинг тетта ритми билан уйғун ҳолда устувор шаклланиши  бўйича ишлаб чиқилган психологик тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон буйруғи билан “Психофизиология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон маълумотномаси). Натижада, амалий психологларда болаларнинг психофизиологик хусусиятлари тўғрисидаги тасаввурлар такомиллаштиришга эришилган;
болада депривациянинг шаклланиши мулоқотдаги хавотирланишнинг тетта ритм фаоллашуви билан боғлиқ ҳолда майда моторикадаги ривожланишига интенсив таъсир этганлиги туфайли оиладаги шахслараро муносабатлар тизими билан боғлиқ эканлиги далилланган психологик тавсиялар  Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон буйруғи билан “Психодиагностика” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2022 йил 31 октябрдаги ПМ-11-м сон маълумотномаси). Натижада, амалий психологларда боладаги мулоқотнинг шаклланишига оид билимларни кенгайтиришга эришилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish