Sayt test rejimida ishlamoqda

Музафарова Луиза Умаровна
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон


I. Умумий маълумотлар 
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): Билим тузилмаларининг бадиий интертекстуаллик кўламида концептуаллашуви (Ж.Д.Сэлинжер асарлари мисолида), 10.00.04 – Европа, Америка ва Австралия халқлари тили ва адабиёти (филология фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2021.1.PhD/Fil1591.
Илмий раҳбарнинг фамилияси, исми, шарифи, илмий даражаси ва унвони: Сафаров Шахриёр Сафарович, филология фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Самарқанд давлат чет тиллар институти.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Мирзо Улуғбек номидаги Ўзбекистон миллий университети, DSc.03/30.12.2019.Fil.01.10. 
Расмий оппонентлар: Ашурова Дилярам Умаровна, филология фанлари доктори, профессор; Агзамова Дилдора Бахадиржановна, филология фанлари номзоди, доцент.
Етакчи ташкилот: Алишер Навоий номидаги Тошкент давлат ўзбек тили ва адабиёти университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади концептуал бирликларнинг, билим тузилмаларининг интертекстуал бадиий маконда ифодаланиш шакллари ва воқеланиш механизмларининг аҳамиятини очиб беришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
концептуал когнитив бирликларнинг воқеланиш макони сифатида интерматнни шакллантирувчи когнитив-стилистик воситалар ҳамда миллий-маданий хусусиятга эга бўлган “кучли” прецедент матнларнинг бевосита ва билвосита турли контекстларда намоён бўладиган концептуал-бадиий кўрсаткичлари аниқланган;
бадиий (интер-)текстуал маконда мавҳумликнинг турли даражасини намоён қиладиган концептуал бирликлари шаклланишининг мантиқий асосга эга индуктив ва дедуктив механизмлари ҳамда мазкур бирликларни асар муаллифи томонидан тўлдирилишини таъминловчи когнитив-дискурсив омиллар исботланган;
прецедент матнларнинг когнитив билим тузилмалари шаклида лисоний-тафаккур фаолияти жараёнида воқеланадиган концептуаллаштирилиши ва интертекстуал алоқалар - иқтибослар, ишоралар (аллюзия), пародиялар орқали фаоллашуви далилланган;
бадиий матндаги метафорик интеграция босқичлари ҳамда бу жараёнга туртки берувчи механизм сифатида бадиий тафаккур маҳсули бўлган триггер-метафоранинг роли муҳимлиги асосланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Интертекстуал маконда когнитив бирликларнинг фаоллашув хусусиятларини ўрганиш жараёнида эришилган натижалар асосида: 
миллий-маданий хусусиятга эга бўлган “кучли” прецедент матнларнинг концептуал-бадиий кўрсаткичларига оид хулосалардан Руминия Орадея университетида бажарилган "The analyse and generation of the models and politics for regional development based on valorisation of heritage and cultural identities", Programme 1 - Development of national research-development system, PN-III-P1-1.2-PCCDI-2017-0686 лойиҳаси доирасида фойдаланилган (Руминия Орадея Университетининг 2022 йил 23 майдаги 28/2017-0686-сон маълумотномаси). Натижада, маданий мероснинг ижтимоий мақомини белгилаш ва тарғиботи борасидаги маълумотлар тўплами бойитилган;
бадиий маконда мавҳумликнинг турли даражасини намоён қиладиган когнитив бирликларининг шаклланиш хусусиятларини аниқлаш борасида олинган натижалардан Самарқанд давлат тиббиёт университетида амалга оширилган 5436012000264 "Инновацион хулқ-атвор психологияси: инновацион шахсни шакллантириш. Замонавий жамиятнинг ижтимоий-гуманитар муаммолари" номли инновацион тадқиқот лойиҳасида фойдаланилган (Самарқанд давлат тиббиёт университетининг 2022 йил 25 майдаги 11620-сон маълумотномаси). Натижада, ушбу бирликлар нафақат универсал, балки шахсиятга оид параметрлар хусусида тўлиқ  маълумот олишга кўмак берувчи индивидуал (муаллифлик) унсурларни ҳам ўз ичига олишини аниқлаш имкони яратилган;
прецедент матнларнинг когнитив билим тузилмалари шаклида онгда концептуаллаштирилиши ҳамда уларнинг иқтибос, ишора (аллюзия), пародия кабилар орқали воқеланишига оид хулосалардан Европа Иттифоқи TEMPUS дастурлари доирасида Самарқанд давлат чет тиллар институтида бажарилган 544161-TEMPUS-1-2013-1-UK-TEMPUS-JPSR Aston University DeTEL "Developing the Teaching of European Languages: Modernising Language Teaching through the development of blended Masters Programmes" Темпус лойиҳасида фойдаланилган (Самарқанд давлат чет тиллар институтининг 2022 йил 19 майдаги 1264/30.02.01-сон маълумотномаси). Натижада, инглиз тилини ўрганаётган магистратура талабаларининг ёзма матнни тушуниш малакасини ошириш мақсадида бадиий матнни таҳлил қилиш самарадорлигини ошириш имкони яратилган;
бадиий матндаги метафорик интеграция босқичларининг кечиши ҳамда, бу жараённинг муҳим механизми сифатида триггер-метафоранинг роли ҳақидаги хулосалардан Самарқанд давлат чет тиллар институтида бажарилган ОТ-Атех-2018-519: “Компьютер имитацион моделлари асосида виртуал ресурсларнинг веб-иловаси учун дастурий таъминотни яратиш” амалий лойиҳасида фойдаланилган (Самарқанд давлат чет тиллар институтининг 2022 йил 19 майдаги 1263/30.02.01-сон маълумотномаси). Натижада, виртуал ресурслар шаклланишининг дастлабки босқичида триггер-метафоранинг роли аниқланган ҳамда метафорик блендинг таҳлил қилиш алгоритмини ишлаб чиқиш имконини берган;
бадиий интертекстуал маконнинг мазмун жиҳатларини бошқа семиотик тизимлар нуқтаи назаридан ифодалаш имкониятига оид хулосалардан Самарқанд давлат чет тиллар институтида бажарилган И-204-4-5: “Инглиз тили мутахассислик предметларидан ахборот-коммуникацион технологиялари асосида виртуал ресурслар яратиш ва ўқув жараёнига жорий этиш” инновацион лойиҳасида фойдаланилган (Самарқанд давлат чет тиллар институтининг 2022 йил 19 майдаги 1262/30.02.01-сон маълумотномаси). Натижада, махсус ўқув фани доирасида адабий асарни филологик таҳлил қилиш алгоритми такомиллаштирилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish