Sayt test rejimida ishlamoqda

Муртозаева Маҳфуза Муртозаевнанинг
фан доктори (DSc) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Олий таълим муассасаларида бўлажак педагогларнинг экологик компетентлигини ривожлантириш механизмларини такомиллаштириш», 13.00.01 - Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи (педагогика фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2020.4.DSc/Ped168. 
Илмий раҳбар: Джураев Рисбой Хайдарович, педагогика фанлари доктори, академик. 
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон педагогика фанлари илмий тадқиқот институти.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSс.03/30.01.2020.Ped.26.01. 
Расмий оппонентлар: Хакимова Мухаббат Файзиевна, педагогика фанлари доктори, профессор; Ярматов Рахимбой Бахрамович, педагогика фанлари доктори (DSc), доцент; Tурабоев Акмал Нормуминович, биология фанлари доктори.
Етакчи ташкилот: Наманган давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади олий таълим муассасаларида бўлажак педагоглар экологик компетентлигини ривожлантириш механизмларини такомиллаштиришга оид тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бўлажак педагогларнинг экологик компетентлиги экопедагогик таълим фанлари мазмунига анъанавий, институционал, шахслараро рефлексив ривожлантирувчи муносабатлар натижадорлигини адаптив мослаштириш ҳамда тарихий мерос, миллий анъаналарга мос таълимий муҳитни билиш компонентлари билан босқичма-босқич интеграциялаш асосида такомиллаштирилган; 
экологик таълим-тарбия бериш модели таълимнинг инновацион шакллари таълимга инновацион ёндашув адаптив даражасидан тизимли моделлаштирилган даражага ўтишда педагогик ва алгоритмлаш жараёнларини прогрессивлигини концептуал моделлаштириш асосида такомиллаштирилган;
талабаларда экологик компетентликни ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари экологик йўналтирилган ахборотлар талабанинг тайёргарлик сифатига қўйилган компетенциявий талабларга устуворлик бериш ҳамда экотренинг, эврестик, ижодий муаммони ярата оладиган стратегиялар мониторинги функцияларини интегратив мувофиқлаштиришни  босқичма-босқич аниқлаш асосида ривожлантирилган;
талабаларда экологик компетентликни ривожлантиришнинг педагогик механизмлари психологик, хуқуқий, ташкилий компонентларни, психологик омиллар ва шахсга йўналтирилган фаолиятни ташкил этиш ҳамда технологик компонентларга аниқ назарий маълумотларга устуворлик бериб, экопедагогик таълимни бошқариш, назорат этиш жараёнларини моделлаштириш асосида такомиллаштирилган;
бўлажак педагогларнинг экологик компетентлиги экологик таълимнинг сифатини ва ноэколог кадрларни тайёрлаш тизими самарадорлигини, барқарор ривожланишининг кафолатларини ҳамда устуворлигини таъминлайдиган ахборот базасига ижодий фикрлашга оид график ва диаграммаларни киритиш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Олий таълим муассасаларида бўлажак педагоглар экологик компетентлигини ривожлантириш механизмларини такомиллаштириш юзасидан олиб борилган илмий-амалий тадқиқотнинг натижалари асосида: 
бўлажак педагогларнинг экологик компетентлиги экопедагогик таълим фанлари мазмунига анъанавий, институционал, шахслараро рефлексив ривожлантирувчи муносабатлар натижадорлигини адаптив мослаштириш ҳамда тарихий мерос, миллий анъаналарга мос таълимий муҳитни билиш компонентлари билан босқичма-босқич интеграциялаш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар Ўзбекистон педагогика фанлари илмий-тадыиыот институтида бажарилган А7-ХТ-1-29687 рақамли «Ўзбекистон Республикаси ҳудудида мавжуд бўлган глобал экологик муаммоларни таълим воситасида ҳал этишга стратегик ёндашувлар» номли грант доирасида белгиланган вазифаларни бажаришда амалда фойдаланилган  (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2020 йил 29 декабрдаги 89-03-5597-сон маълумотномаси). Натижада талабаларнинг назарий экологик билимларини ривожлантиришда таълим мазмуни ва сифатини оширишга доир илмий асосланган таҳлилий материаллар ҳамда ғоялар дарсликларда ўз аксини топган;
экологик таълим-тарбия бериш модели таълимнинг инновацион шакллари, фуқаролик жамоат институтлари билан ҳамкорлик ҳамда халқаро тажрибаларга таяниб педагогик ва алгоритмлаш жараёнларини концептуал моделлаштириш асосида  такомиллаштиришга оид таклифлар Ўзбекистон педагогика фанлари илмий-тадыиыот институтида бажарилган  А7-ХТ-1-29687 рақамли «Ўзбекистон Республикаси ҳудудида мавжуд бўлган глобал экологик муаммоларни таълим воситасида ҳал этишга стратегик ёндашувлар» номли грант доирасида белгиланган вазифаларни бажаришда амалда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими вазирлигининг 2017 йил 2 мартдаги 01-02/1-3-56-сон маълумотномаси). Натижада талабаларда экологик компетентликни ривожлантириш самарадорлиги оширилган;
талабаларда экологик компетентликни ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари экологик йўналтирилган ахборотлар, аниқ хулосалар, экологик саводхонлик, интелектуал билимларнинг мукаммаллашиши, глобал, худудий, локал экологик ахборотлар ҳамда экотренинг, эврестик, ижодий муаммони ярата оладиган стратегиялар мониторингини босқичма-босқич аниқлаш асосида ривожлантиришга оид таклифлар Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2019 йил 27 майдаги «Ўзбекистон Республикасида экологик таълимни ривожлантириш концепциясини тасдиқлаш тўғрисида»ги 434-сонли қарори асосида меъёрий-услубий ҳужжатлар мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2020 йил 29 декабрдаги 89-03-5597-сон маълумотномаси). Натижада, экология ояҳасига оид меъёрий-ҳуқуқий ҳужжатларни ўрганиш самарадорлигини оширишга эришилган;
талабаларда экологик компетентликни ривожлантиришнинг педагогик механизмлари психологик, хуқуқий, ташкилий компонентларни, психологик омиллар ва шахсга йўналтирилган фаолиятни ташкил этиш ҳамда технологик компонентларга устуворлик бериб экопедагогик таълимни бошқариш, назорат этиш жараёнларини моделлаштириш асосида такомиллаштиришга доир таклифлар Ўзбекистон педагогика фанлари илмий-тадыиыот институтида бажарилган А7-ХТ-1-29687 рақамли «Ўзбекистон Республикаси ҳудудида мавжуд бўлган глобал экологик муаммоларни таълим воситасида ҳал этишга стратегик ёндашувлар» номли грант доирасида белгиланган вазифаларни бажаришда амалда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Халқ таълими вазирлигининг 2017 йил 2 мартдаги 01-02/1-3-56-сон маълумотномаси). (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2020 йил 29 декабрдаги 89-03-5597-сон маълумотномаси). Таклифларнинг жорий этилиши ўқув жараёнининг ўқув-услубий таъминотини такомиллаштиришга ва бажарилаётган диссертация ишларининг сифатини оширилишига имкон берган;
Бўлажак педагогларнинг экологик компетентлиги экологик таълимнинг сифатини ва ноэколог кадрларни тайёрлаш тизими самарадорлигини, барқарор ривожланишининг кафолатларини ҳамда устуворлигини таъминлайдиган ахборот базасига ижодий фикрлашга оид график ва диаграммаларни киритиш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар Ўзбекистон Республикаси Вазирлар Маҳкамасининг 2019 йил 27 майдаги «Ўзбекистон Республикасида экологик таълимни ривожлантириш концепциясини тасдиқлаш тўғрисида»ги 434-сонли қарори асосида меъёрий-услубий ҳужжатлар мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2020 йил 29 декабрдаги 89-03-5597-сон маълумотномаси). Натижада бўлажак педагогларнинг экологик компетентлигини ривожлантириш механизмларини такомиллаштиришга шароит яратилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish