Sayt test rejimida ishlamoqda

Байчаев Фазлиддин Хусеновичнинг 
фалсафа доктори (РhD) диссертацияси ҳимояси хақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Бўлажак кон-металлургия саноати тизими мутахассислари компетентлигини касбий йўналтирилган масалалар ечиш орқали такомиллаштириш (физика фани мисолида)”, 13.00.02 – Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (физика) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2021.4.PhD/Ped1060. 
Илмий тадқикот иши бажарилган муассаса номи: Навоий давлат кончилик ва технологиялар университети.
Илмий рахбар: Базарова Саодат Джамоловна, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК раками: Бухоро давлат университети, PhD.03/30.12.2019.Ped.72.04.
Расмий оппонентлар: Турсунов Қаҳҳор Шоназарович, педагогика фанлари доктори (DSc), доцент; Содиқова Шоҳида Мирзахмедовна, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Урганч давлат университети.
Диссертация йўналиши назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади бўлажак кон-металлургия саноати мутахассислари компетентлигини физикадан касбий йўналтирилган масалалар ечиш орқали такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
кон-металлургия саноати корхоналари бўлажак мутахассисларининг инновацион фаолиятга тайёргарлик даражасига қўйиладиган умумий талабларни ривожлантиришга қаратилган ташхислаш ва новаторликка оид касбий йўналтирилган масалалар ва кузатувчанлик, техник тафаккур, техникани бошқариш бўйича дастурий воситалар орқали физика фанини ўқитиш методикаси мазмунан такомиллаштирилган;
фан, таълим ва ишлаб чиқариш корхоналарини амалий интеграциялаш орқали кон-металлургия саноати корхоналари бўлажак мутахассисларини касбий фаолиятга тайёрлаш технологияси ва инновацион фаолиятга оид компетентлигини физика фанидан касбий йўналтирилган масалалар ечишнинг педагогик модели дуал таълим траекторияси асосида  ривожлантирилган;
физика фанидан кон-металлургия саноатида қўлланадиган ҳодиса ва жараёнларга оид дидактик материаллар ишлаб чиқиш асосида қазилма бойликларини излаб топиш, уларни қазиб олиш, қайта ишлаш, бойитиш каби техник-технологик жараёнларга оид касбий масалалар ечишнинг педагогик-психологик механизмлари аниқлаштирилган;
кон-металлургия саноати корхоналари бўлажак мутахассисларининг касбий фаолиятга оид техник-конструкторлик, ташкилий-методик, технологик-жараёнли компетентлигини 3D анимациялар, виртуал стенд ва лабораториялар орқали такомиллаштириш, касбий фаолиятга тайёрлаш технологияси ва инновацион ривожлантириш мезонларига асосланган физика фанидан масалалар ечиш бўйича мантиқий, графикли, сифат, ҳисоблашга оид дидактик тавсиялар ишлаб чиқилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Бўлажак кон-металлургия саноати тизми мутахассислари компетентлигини касбий йўналтирилган масалалар ечиш орқали такомиллаштириш бўйича ишлаб чиқилган методика, таклиф ва тавсиялар ҳамда илмий натижалар асосида:
бўлажак кон-металлургия саноати тизими мутахассисларининг касбий компетентлигини такомиллаштиришга қаратилган, физика фанидан виртуал материаллар ва техник-технологик жараёнларга оид масалалар ишлаб чиқишни шакллантириш имкониятларига оид таклифлар “Умумий физика курсидан савол ва масалалар тўплами” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таьлим вазирлигининг 2019 йил 2 майдаги 394-сон буйруғи, 394-307-рақамли гувоҳномаси). Натижада талабаларни мутахассисликка тайёрлашда касбий йўналтирилган масалалар ечиш орқали физика фанини ўқитиш самарадорлигини оширишга эришилган;
кон-металлургия саноати корхоналари бўлажак мутахассисларининг инновацион фаолиятга тайёргарлик даражасига қўйиладиган умумий талабларни ривожлантиришга оид қулайлик, визуаллик, амалий йўналганликка асосланган дастурий таълим воситасидан фойдаланиб, физика фанини ўқитиш методикаси мазмунан такомиллаштиришга оид таклифлар “Физика курси (Электр ва магнетизм)” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таьлим вазирлигининг 2020 йил 30 июндаги 359-сон буйруғи, 359-025-рақамли гувоҳномаси). Натижада техника олий таълим муассасаларида физика ўқитиш жараёнининг ўқув-методик таъминотини такомиллаштириш орқали талабаларни касбий фаолиятга тизимли тайёрлашга хизмат қилган;
фан, таълим ва ишлаб чиқариш корхоналарини дуал таълим технологиялари асосида амалий интеграциялаш орқали кон-металлургия саноати корхоналари бўлажак мутахассисларини инновацион касбий фаолиятга тайёрлаш технологиясига оид компетентлигини физика фанидан касбий йўналтирилган масалалар ечишнинг педагогик модели ёрдамида ривожлантиришга доир назарий маълумотлардан Навоий давлат кончилик институтининг “AIF 1/9 – Саноат корхоналарининг талабларига жавоб берадиган янги таълим бериш тизимини ишлаб чиқиш ва дуал таълим тизимини такомиллаштириш” (2019-2021 йй.) мавзусидаги грант лойиҳаcининг “Кон-металлургия саноати корхоналари бўлажак мутахассисларининг касбий фаолиятга оид техник-конструкторлик, ташкилий-методик, технологик-жараёнли компетентлигини такомиллаштириш, касбий фаолиятга тайёрлаш технологияси ва инновацион ривожлантириш мезонларини ишлаб чиқиш” қисмини бажаришда фойдаланилган (Навоий давлат кончилик институтининг 2021 йил 15 декабрдаги 07/37-сон маълумотномаси). Натижада олий таълим муассасаларида таҳсил олаётган бўлажак кон-металлургия саноати тизими мутахассисларининг касбий компетентлигини такомиллаштиришга эришилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish