Sayt test rejimida ishlamoqda

Хаитов Аброр Ураловичнинг 
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Жисмоний имконияти чекланган ўсмирлар спорт фаолиятида норасолик комплексини психологик коррекциялаш», 19.00.06 - Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси (психология фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2021.2 PhD/P291. 
Илмий раҳбар: Шоумаров Ғайрат Бахрамович, психология фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети. 
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, PhD 03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Абдурасулов Рустам Абдураимович, психология фанлари доктори, доцент;  Авлаев Ориф Умирович, психология фанлари номзоди, доцент.
Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади жисмоний имконияти чекланган ўсмирларда норасолик комплексини психологик коррекциялашнинг хусусиятлари асосида уларнинг ижтимоий фаоллигини ошириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
жисмоний имконияти чекланган ўсмирларда  норасолик комплексининг намоён бўлишида  эмоционал беқарорлик, ўз ички оламига йўналганлик билан боғлиқ хаёлий образларнинг иррационал позицияга мувофиқ устуворлиги туфайли,  шахс типларига боғлиқ дифференциал фарқлар мавжудлиги даллиланган;
жисмоний имконияти чекланган ўсмирларда норасолик комплексини шакллантирувчи ижтимоий-когнитив омилларни таснифлашда шахслараро муносабатлардаги эмоционал қулайлик ҳиссини «ўз-ўзини ва бошқаларни қабул қилиш»га танқидий ёндашишнинг кучайиши ҳисобига паст даражадаги фрустрацион толерантликка ўзгаришига асосланиб,   «ижобий ички кечинма», «мақсадни англаш», «ижтимоий фаоллик», «ижтимоий қизиқиш» каби мезонлардан фойдаланиш самарали эканлиги далилланган; 
«Спорт фаолиятида норасолик комплексини психологик коррекциялаш модели» жисмоний имконияти чекланган ўсмирлардаги «кемтиклик ҳисси»ни бартараф этишда эмоционал-иродавий, мотивацион хусусиятларга интегратив таъсир этиш муҳимлигига кўра, психокоррекцион фаолиятнинг когнитив тузилмасига психиканинг фаолиятда ривожланиши тамойилига мувофиқ «рационал гиперкомпенсациялаш» компонентини бириктириш асосида такомиллаштирилган;
спортчи ўсмирлардаги норасолик комплексини коррекциялашда шахсга боғлиқ хавотирланиш даражасини мулоқотчанлик, ўз-ўзини адекват қабул қилиш жиҳатини кучайтириш орқали бартараф этишга қаратилган «50 та ассоциатив сўз», «Ўрмондаги уй» психоаналитик усулларни қўллаш самарали эканлиги далилланган.
  IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Жисмоний имконияти чекланган ўсмирлар спорт фаолиятида норасолик комплексини психологик коррекциялашга оид тадқиқотнинг илмий натижалари асосида:
жисмоний имконияти чекланган ўсмирларда норасолик комплекси шаклланиш омилларини ўрганишга мўлжалланган анкета сўровнома ва норасолик комплексини диагностика қилиш учун ишончли ва миллий менталитетимизга мослаштирилган психодиагностик методикаларга доир натижалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 26 августдаги  ПМ-24а-сон буйруғи асосида “Умумий психодиагностика” модулига киритилди (Психология ўқув-илмий маркази 2021 йил 26 августдаги ПМ-24а-сон маълумотномаси). Натижада, психологларнинг норасолик комплекси тадқиқоти борасидаги битирув лойиҳа ишларида диагностик методикаларни қўллаш самарадорлигини оширишга хизмат қилган;
эмпирик маълумотлар асосида аниқланган жисмоний имконияти чекланганлик сабабли ўзини бошқалардек тўлиқ ҳис эта олмаслик; ижтимоий фаолликнинг камлиги; келажакка умидсизлик; ўқув муассасасидаги муносабатлар; оилада ўзаро муносабатлар; тенгдошлар билан муносабатлар; моддий ҳолат; тантанали учрашувларнинг камлиги каби жисмоний имконияти чекланган ўсмирларда норасолик комплекси шаклланишининг асосий омиллари ҳақидаги илмий хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 26 августдаги  ПМ-24а-сон буйруғи асосида “Онтогенез психологияси ва дифференциал психология” модулига киритилган (Психология ўқув-илмий маркази 2021 йил 26 августдаги ПМ-24а-сон маълумотномаси). Натижада, психологларнинг курс бўйича норасолик комплекси шаклланиш омилларини ўрганишга қаратилган услубий таъминоти шакллантирилган;
 жисмоний имконияти чекланган ўсмирларнинг муваффақиятга интилиш мотивциясини шакллантириш, ижтимоий қизиқишлар даражасини ривожлантириш ва ижтимоий фаолликни юксалтиришга қаратилган машғулотлар мажмуаси Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 26 августдаги ПМ-24а-сон буйруғи асосида “Ижтимоий-психологик тренинг” модулига киритилган (Психология ўқув-илмий маркази 2021 йил 26 августдаги ПМ-24а-сон маълумотномаси). Натижада, психологларнинг муваффақият мотивцияси, ижтимоий қизиқишлар ва ижтимоий фаолликни юксалтиришга қаратилган тренингларни қўллаш самарадорлигини оширишга хизмат қилган; 
жисмоний имконияти чекланган ўсмирларда норасолик ҳисси, жисмоний имконияти чекланганлик сабабли ўзини бошқалардек тўлиқ ҳис эта олмаслик кечинмасини бартараф этиш, нейротизм ва фрустрацияга мойиллик даражасини минималлаштиришга қаратилган психокоррекцион машғулотлар мажмуаси Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 26 августдаги  ПМ-24а-сон буйруғи асосида “Психокоррекция” модулига киритилган (Психология ўқув-илмий маркази 2021 йил 26 августдаги ПМ-24а-сон маълумотномаси). Натижада, психологларнинг норасолик ҳисси, нейротизм ва фрустрацияга мойилликни психокоррекциялашга қаратилган машғулотларни ўрганиш бўйича услубий таъминот самарадорлиги оширилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish