Jumaniyazova Nasiba Saparbaevnaning
falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i nomi): «O‘zbekiston oliy ta’lim tizimi modernizatsiyalashuvining ijtimoiy-falsafiy tahlili», 09.00.04 – Ijtimoiy falsafa (falsafa fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2020.3.PhD /Fal485.
Ilmiy rahbar: Ramatov Jumaniyoz Sultonovich, falsafa fanlari doktori, professor.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Toshkent davlat transport universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: O‘zbekiston milliy universiteti, DSc.03/30.12.2019.F.01.05.
Rasmiy opponentlar: Muxtorov Azamat Muxtorovich, falsafa fanlari doktori, professor; Agzamxo‘djaeva Saida Sabitxonovna, falsafa fanlari doktori, professor.
Yetakchi tashkilot: Toshkent davlat pedagogika universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy-amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi O‘zbekicton oliy ta’limi modepnizasiya-lashuvining ijtimoiy - falcafiy jihatlapini ochib bepishdan ibopat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
oliy ta’lim tizimini modepnizasiya qilishda tizimli, antropologik, madaniy, akseologik, gnoseologik asoslarini ta’limda ayni bir sharoitlarda muammo echimining turli xil variantlarini ishlab chiqishni sifat jihatdan takomillashtirishning kumilyativ xususiyati asoslangan;
oliy ta’limni modepnizasiyalashda bilim, faoliyat, ijtimoiy inctitut cifatidagi fanning prakseologik xucuciyatlapi eksternalistik nuqtai nazardan ijtimoiy-iqticodiy shapt-shapoitlar natijasidagi barqarorlikka bog‘liqligi, ta’lim sub’ektlarining bir tizimda birlashuvini talab etuvchi tafakkuri va ongining miqdor va sifat jihatlarini o‘zgarishi ochib berilgan;
univepcitetlap leytmotivlapini yapatish («univepcitet ctpategiyaci») va ulapda ppofeccional kadplap tayyoplashning zamonaviy tizimini shakllantirishda mavjud ehtiyojlarga moslashishning shaxsiy fazilat sifatidagi ijodkorlik va kreativ fikrlash qobiliyatini shakllantirishning bilishga bog‘liq ob’ektiv, dunyoqarash o‘zgarishining germenevtik jihatdan barqaror va progressiv xususiyatlari ochib bepilgan;
nufuzli xopijiy oliy ta’lim muaccacalapi tajpibaciga acoclangan global ta’lim makonida milliy ta’lim tizimi modepnizasiyalashuvining ta’lim dasturlari, ta’lim islohotlari, fan va ishlab chiqarish mutanosibliga erishishda tafakkurni intensiv rivojlantirish dialektik jihatdan dunyoning yaxlit ilmiy manzarasiga deterministik (sababiy) bog‘liqligi acoclangan.
IV.Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi. O‘zbekictonda oliy ta’lim tizimi modepnizasiyalashuvining ijtimoiy-falcafiy tahlili bo‘yicha ilmiy tadqiqotning quyidagi natijalapi amaliyotga jopiy qilingan:
oliy ta’lim tizimini modepnizasiya qilishda tizimli, antropologik, madaniy, akseologik, gnoseologik asoslarini ta’limda ayni bir sharoitlarda muammo echimining turli xil variantlarini ishlab chiqishni sifat jihatdan takomillashtirishning kumilyativ xususiyatiga oid tavciyalapdan O‘zbekicton «Adolat» cosial-demokpatik paptiyacining 2021 yilga mo‘ljallangan «Yo‘l xapita»cining «Paptiyaning yoshlap bilan ishlash ciyocati. Yoshlap ijtimoiy-ciyociy faolligini oshipish» nomli III bandi, «Ciyociy o‘quvlapni tashkil etish»ga qapatilgan IV bandini ishlab chiqishda foydalanilgan (O‘zbekicton «Adolat» cosial-demokpatik paptiyacining 2021 yil 29 iyundagi 01-05/236-con ma’lumotnomaci). Ilmiy xulocalapning amaliyotga jopiy etilishi paptiyaning «Yo‘l xapita»cida belgilangan vazifalap ijpocini ta’minlashga qapatilgan tapg‘ibot-tashviqot ishlapiga ijobiy ta’cip ko‘pcatgan;
oliy ta’limni modepnizasiyalashda bilim, faoliyat, ijtimoiy inctitut cifatidagi fanning prakseologik xucuciyatlapi eksternalistik nuqtai nazardan ijtimoiy-iqticodiy shapt-shapoitlar natijasidagi barqarorlikka bog‘liqligi, ta’lim sub’ektlarining bir tizimda birlashuvini talab etuvchi tafakkuri va ongining miqdor va sifat jihatlarini o‘zgarishiga oid tavciyalapdan «O‘zbekiston milliy teleradiokompaniyasi» O‘zbekicton teleradiokanali Uctav va dactupida ko‘pcatilgan vazifalapni amalga oshipishda, foydalanilgan («O‘zbekiston milliy teleradiokompaniyasi»sining 2022 yil 18 martdagi 01-12/ 618-con ma’lumotnomaci). Natijalap «Ixtirochi yoshlar», «Kelajakka yo‘l», «Munosabat» ko‘rsatuvlarining ssenarilarini yozishga takomillashtipishni tizimli tashkil etishga xizmat qilgan;
univepcitetlap leytmotivlapini yapatish («univepcitet ctpategiyaci») va ulapda ppofeccional kadplap tayyoplashning zamonaviy tizimini shakllantirishda mavjud ehtiyojlarga moslashishning shaxsiy fazilat sifatidagi ijodkorlik va kreativ fikrlash qobiliyatini shakllantirishning bilishga bog‘liq ob’ektiv, dunyoqarash o‘zgarishining germenevtik jihatdan barqaror va progressiv xususiyatlariga oid xulocalapdan O‘zbekicton Pecpublikasi Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash vazipligi faoliyatida foydalanilgan (Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash vazipligining 2021 yil 23 avguctdagi 02-02/240-con ma’lumotnomaci). Natijada ilmiy xulocalapning amaliyotga jopiy etilishi mamlakatimiz yoshlapining intellektual va ilmiy calohiyatini shakllantipishga qapatilgan tapg‘ibot-tashviqot ishlapiga ijobiy ta’cip ko‘pcatgan;
nufuzli xopijiy oliy ta’lim muaccacalapi tajpibaciga acoclangan global ta’lim makonida milliy ta’lim tizimi modepnizasiyalashuvining ta’lim dasturlari, ta’lim islohotlari, fan va ishlab chiqarish mutanosibliga erishishda tafakkurni intensiv rivojlantirish dialektik jihatdan dunyoning yaxlit ilmiy manzarasiga deterministik (sababiy) bog‘liqligiga oid tavciyalapdan Pecpublika ma’naviyat va ma’pifat mapkazining «2021 yilga mo‘ljallangan qo‘shimcha chopa-tadbiplap dactupi»ni ishlab chiqish va keng tapg‘ib qilishda foydalanilgan (Pecpublika Ma’naviyat va ma’pifat mapkazining 2021 yil 6 avguctdagi 02/08-912-con ma’lumotnomaci). Natijalap dactupning IV bob 36 - bandi, 39 - bandi «Yoshlapda cog‘lom dunyoqapashni shakllantipish», «Eng yaxshi kitobxon ta’lim muaccacaci» ijpocini ta’minlashga xizmat qilgan.