Sayt test rejimida ishlamoqda

Ганжиев Феруз Фурқатовичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертация ҳимояси ҳақида эълон


I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Мактабгача таълим ташкилоти тарбиячиларида ижтимоий-психологик  компетентлик омилларининг намоён этилиши ва ривожланиши», 19.00.05 – “Ижтимоий психология. Этнопсихология” (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2020.4.РhD/P105.
Илмий раҳбар: Баратов Шариф Рамазонович, психология фанлар доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Бухоро давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Расмий оппонентлар: Қодиров Умарали Дўстқобилович, психология фанлари доктори, доцент; Лутфуллаева Нигора Халимбаевна, психология  фанлари номзоди, доцент.
Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади мактабгача таълим ташкилоти тарбиячилари ижтимоий-психологик компетентлик омилларининг намоён этилиши ва ривожлантириш бўйича тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
тарбиячилар ижтимоий-психологик компетентлигида коммуникатив қобилиятлари улар фаолият мослашувчанлигининг асосий омили сифатида намоён бўлиши мулоқотдаги ҳамкорлик позициясини шаклланиши уларда фрустрацияни енгишга йўналганликни ҳиссий-билиш жиҳатига устуворлик берилиши сабабли касбий низоларни олдини олиш кўникмасини таркиб топтиришнинг муҳим жиҳати эканлиги далилланган;
«тарбиячи – ота-она», «тарбиячи – тарбиячи» муносабатларидаги ўз-ўзини англаш механизмининг таъсири натижасида конструктив (ижобий натижали) мулоқот ўрнатиш учун муваффақиятга эришиш мотивининг ҳиссий-баҳоловчи хусусиятини кучайтириш зарурлиги сабабли социал-перцептив компетентликни ривожлантириш мумкинлиги исботланган;
тарбиячилар эмоционал барқарорлиги ва хавотирланиш даражаси пасайиши орасида тескари пропорционал боғлиқлик мавжудлигига кўра уларда ижтимоий вазиятга йўналганлик, инсонларни тушунишга тўғри ёндашиш заруратини юзага келтириши сабабли ижтимоий-психологик компетентликни ривожлантиришга ижобий таъсир этиш мумкинлиги аниқланган;
тарбиячиларнинг шахслараро мулоқотида вазиятни тўғри идрок қилиш жараёнига сезгирликни сингдириш муҳимлиги сабабли улардаги мулоқотга йўналганлик, киришимилик, ҳамфикрлилик ва қўллаб-қувватлаш ҳиссини ривожланишига таъсир этишига кўра, ижтимоий-психологик компетентликни шакллантириш зарурати асосланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Мактабгача таълим ташкилотлари тарбиячиларида ижтимоий-психологик компетентлик омилларини  ривожлантириш бўйича олинган илмий натижалар асосида:
тарбиячилар ижтимоий-психологик компетентлигида коммуникатив қобилиятлари улар фаолият мослашувчанлигининг асосий омили сифатида намоён бўлиши мулоқотдаги ҳамкорлик позициясини шаклланиши уларда фрустрацияни енгишга йўналганликни ҳиссий-билиш жиҳатига устуворлик берилиши сабабли касбий низоларни олдини олиш кўникмасини таркиб топтиришнинг муҳим  жиҳати эканлиги далилланганлигига оид хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 23 мартдаги П-15-сонли буйруғи билан  «Педагогик психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 19 апрелдаги П-15-сон маълумотномаси). Натижада бўлғуси педагог-психологларнинг мактабгача таълим тарбиячиларининг ижтимоий-психологик хусусиятлари, компетенцияларини намоён бўлиш жиҳатлари, қонуниятлари борасидаги  касбий билимларини ривожлантиришга эришилган;
«тарбиячи – ота-она», «тарбиячи – тарбиячи» муносабатларидаги ўз-ўзини англаш механизмининг таъсири натижасида конструктив (ижобий натижали) мулоқот ўрнатиш учун муваффақиятга эришиш мотивининг ҳиссий-баҳоловчи хусусиятини кучайтириш зарурлиги сабабли социал-перцептив компетентликни ривожлантириш мумкинлиги исботланган хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 23 мартдаги П-15-сонли буйруғи билан  «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 19 апрелдаги П-15-сон маълумотномаси).  Натижада мактабгача таълим ташкилоти тарбиячиларида ижтимоий-психологик компетентлик омилларининг ривожланишига таъсир этувчи ҳолатларни илмий прогнозлаш кўникмасини шакллантириш имконияти яратилган;
тарбиячилар эмоционал барқарорлиги ва хавотирланиш даражаси пасайиши орасида тескари пропорционал боғлиқлик мавжудлигига кўра уларда ижтимоий вазиятга йўналганлик, инсонларни тушунишга тўғри ёндашиш заруратини юзага келтириши сабабли ижтимоий-психологик компетентликни ривожлантиришга ижобий таъсир этиш мумкинлигига доир хулосалар Ўзбекистон Республикаси Мактабгача таълим вазирлигининг 2020 йил 3 июндаги 02–02/2–793-сонли далолаттномаси асосида Бухоро ҳамда Навоий вилоятлари мактабгача таълим ташкилотлари фаолиятига ва Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 23 мартдаги П-15-сонли буйруғи билан  «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 19 апрелдаги П-15-сон маълумотномаси). Натижада мактабгача таълим ташкилоти тарбиячилари фаолиятида психодиагностик ишларининг самарадорлиги оширилган;
тарбиячиларнинг шахслараро мулоқотида вазиятни тўғри идрок қилиш жараёнига сезгирликни сингдириш муҳимлиги сабабли улардаги мулоқотга йўналганлик, киришимилик, ҳамфикрлилик ва қўллаб-қувватлаш ҳиссини ривожланишига таъсир этишига кўра, ижтимоий-психологик компетентликни шакллантириш зарурати асосланган хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 23 мартдаги П-15-сонли буйруғи билан  «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий Марказининг 2021 йил 19 апрелдаги П-15-сон маълумотномаси). Натижада бўлғуси психологларнинг мактабгача таълим тарбиячилари билан ишлаш бўйича услубий таъминоти такомиллаштирилилиб, амалий-касбий тайёргарлигини сифат жиҳатдан ошириш имконияти яратилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish