Икромов Акмалжон Ғофуржоновичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): «Юк автомобилларининг агрегатларидаги машинасозлик деталлари учун янги самарадор материал ва уни олиш технологиясини ишлаб чиқиш», 05.02.01 - Машинасозликда материалшунослик. Қуймачилик. Металларга термик ва босим остида ишлов бериш. Қора, рангли ва ноёб металлар металлургияси. Камёб, нодир ва радиоактив элементлар технологияси (Қуймачилик ваметалларга ишлов бериш технологияси йўналиши) механикаси (техника фанлари бўйича).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2020.4.PhD/T356.
Илмий раҳбар: Рискулов Алимжон Ахмаджанович, техника фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат транспорт университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Тошкент давлат техника университети, DSc.03/30.12.2019.Т.03.04.
Расмий оппонентлар: Абдуллаев Фатхулла Сагдуллаевич, техника фанлари доктори, профессор; ДжумабаевАлижонБакишевич, техника фанлари доктори, профессор.
Етакчи ташкилот: Андижон машинасозлик институти
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади юк автомобилларининг агрегатларидаги машинасозлик деталлари учун оширилган эксплуатацион параметрларга эга бўлган янги материални ва уни олиш технологиясини ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
композит материаллар компонентларининг энергетик параметрларини бошқариш йўли билан оптимал структурасини шакллантирадиган услубий тамойиллари ишлаб чиқилган;
полиамиднинг мустаҳкамлик чегараси ҳамда ейилиш миқдори модификатор концентрациясига ва вақтига функционал боғлиқлиги аниқланган;
политетрафторэтилен заррачалари ва углерод толасини биргаликда фаоллаштириш билан чўзилишдаги мустахкамлик 30 мас. %, мустаҳкамлик чегараси σр = 26 МПа ва ейилишга бардошлиликни I·10–7 мм3/Н·м га оширишни таъминловчи модификацияланган политетрафторэтилен асосидаги композицион материалларнинг таркиби ва уларни олиш технологияси ишлаб чиқилган;
юк автомобиллари тормоз камераси ва цилиндрларининг экплуатация муддатини 400 минг км.гача ошириш имконини берувчи юк автомобиллари тормоз камераси цилиндри деворига триботехник қоплама сифатида қўлланиладиган алифатик полиамид ПА6, ПА6.6 асосли композит материаллар ишлаб чиқилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши.
Юк автомобилларининг агрегатларидаги машинасозлик деталлари учун янги самарадор материал ва уни олиш технологиясини ишлаб чиқиш учун олиб борилган илмий тадқиқотлар бўйича олинган натижалар асосида:
алифатик полиамид (ПА6, ПА6.6) лар асосида ишлаб чиқилган композит материаллар Ўзбекистон Республикаси автомобил йўллари қўмитасининг “Автомагистрал” УК га полиамид ПА 11 (Rilsan) га муқобил тарзда юк автомобиллари тормоз камераси цилиндри деворига триботехник қоплама сифатида жорий қилинган (Ўзбекистон Республикаси автомобил йўллари қўмитасининг 11.08.2020 йилдаги 01-58/1-сон маълумотномаси). Натижада юк автомобилининг эксплуатация ресурси 300 минг км. дан 400 минг км.гача ошган;
ПА6 полиамид асосида олинган композит материални металл ва углерод махсулотларининг юқори дисперсли зарралари билан модификацияланган таркиби Ўзбекистон Республикаси автомобил йўллари қўмитасининг “Авомагистрал” УК га полиамид ПА 11 (Rilsan) га муқобил тарзда юк автомобиллари тормоз камераси цилиндри деворига триботехник қоплама сифатида жорий қилинган (Ўзбекистон Республикаси автомобил йўллари қўмитасининг 11.08.2020 йилдаги 01-58/1-сон маълумотномаси). Натижада пружинанинг эксплуатация ресурси 1,1-1,3 марта ошган.