Sayt test rejimida ishlamoqda

Даукеева Айдын Оралбаевнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): «Бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантиришнинг психологик-педагогик шартлари», 13.00.01 – Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2020.1.PhD/Ped1254.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Нукус давлат педагогика институти.
Илмий раҳбар: Уразова Марина Батыровна, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассасалар номи, ИК рақами: Нукус давлат педагогика институти, DSc.03/30.12.2019.Ped.34.01.
Расмий оппонентлар: Адизов Бахтиёр Рахмонович, педагогика фанлари доктори, профессор; Рахимов Бахтиёр Худайбергенович, педагогика фанлари доктори, доцент.  
Етакчи ташкилот: Жиззах давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади олий педагогик таълим тизимида бўлажак ўқитувчилар акмеологик компетентлигини ривожлантиришнинг психологик-педагогик шартларини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантириш тузилмаси (когнитив, регулятив, рефлексив, норматив, коммуникатив)  мотивацион-шахсий сифатлар, операционал акмеологик билим ва кўникмаларни касбий-педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёнига продуктив татбиқ этилишининг интерактивлигини таъминлаш асосида аниқлаштирилган;    
бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантириш моделининг амалий-технологик компоненти психодиагностик, ривожлантирувчи, консультацион, коррекцион методларни касбий соҳага мақсадли адаптив қўллаш асосида такомиллаштирилган;
бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик-психологик шарт-шароитлари  (инновацион муҳитни ўрганиш, субъектив позиция, интеллектуал қобилият, ўз-ўзини актуаллаштириш) ижтимоий-перцептив, аутопсихологик механизмларни индентивлигини ҳисобга олиш асосида такомиллаштирилган; 
бўлажак ўқитувчилар акмеологик компетентлигини ривожлантиришнинг диагностик тизими (босқчилари, мезонлари, воситалари) талабаларда касбий мослашув, педагогик маҳоратни таркиб топтиришга йўналтирилган акмеологик муҳит барқарорлиги мақбуллигини бевосита ҳисобга олиш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши.
Бўлажак ўқитувчиларда акмеологик компетентликни ривожланти¬ришнинг психологик-педагогик шартларини такомиллаштириш бўйича тадқиқот натижалари асосида: 
бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантириш тузилмасини аниқлаштириш, мотивацион-шахсий сифатлар, операционал акмеологик билим ва кўникмаларни касбий-педагогик фаолиятга тайёрлаш жараёнига продуктив татбиқ этилишининг интерактивлигини таъминлашга доир таклиф ва тавсиялар  бакалавриат босқичининг “Педагогика ва психология” таълим йўналиши талабалари учун тайёрланган “Психодиагностика ҳәм экспериментал психология” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг  2018  йил 25 августдаги 744-сон буйруғи, 744-105 рақамли гувоҳнома). Натижада, ушбу таклиф ва тавсиялар бўлажак педагог-психологларда акмеологик билимларни ривожлантириш самарадорлигини оширишга хизмат қилган;
бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантириш моделининг амалий-технологик компонентини такомиллаштириш, психодиагностик, ривожлантирувчи, консультацион, коррекцион методларни касбий соҳага мақсадли адаптив қўллаш, бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик-психологик шарт-шароитларини аниқлаштиришга доир таклиф ва тавсиялар бакалавриат босқичининг “Педагогика ва психология” таълим йўналиши талабалари учун тайёрланган “Шаңарақ психологиясы” номли дарслик мазмунига сингдирилган (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг  2019  йил 20 июлдаги 654-сон буйруғи, 654-114 рақамли гувоҳнома).Натижада, бўлажак педагог-психологларнинг акмеологик компететлигини ривожлантиришнинг аутопсихологик асосларини такомиллаштиришга эришилган;
бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожлантиришнинг диагностик тизимини такомиллаштириш, талабаларда касбий мослашув, педагогик маҳоратни таркиб топтиришга йўналтирилган акмеологик муҳит барқарорлигининг мақбуллигини таъминлашга доир амалий тавсиялардан А1-ХТ-0-92997 рақамли “Ёшларни умуминсоний, миллий ва тарихий қадриятлар уйғунлиги асосида маънавий-аҳлоқий тарбиялаш муаммолари” (2012-2014 йй.)  амалий лойиҳасини бажаришда фойдаланилган  (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2020 йил 4 мартдаги 89-03-966-сон маълумотномаси). Натижада, бўлажак ўқитувчиларнинг акмеологик компетентлигини ривожланганлик даражасини баҳолаш самарадорлигини оширишга эришилган.

 

Yangiliklarga obuna bo‘lish