Хайриев Элёр Ибрагимовичнинг
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон
I. Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Талабаларнинг медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида такомиллаштириш”, 13.00.06 – Рақамли таълим назарияси ва методикаси ихтисослиги бўйича (Информатика) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2024.3.PhD/Ped8479.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
Илмий раҳбар: Мамаражабов Мирсалим Элмирзаевич, педагогика фанлари доктори, профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, DSc.03/30.01.2020.Ped.26.01.
Расмий оппонентлар: Каюмова Насиба Ашуровна, педагогика фанлари доктори, профессор; Мирсанов Уралбой Мухаммадиевич, педагогика фанлари доктори (DSc), доцент.
Етакчи ташкилот: Гулстон давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади талабаларнинг медиакомпетентликни компютер имитацион моделлар асосида такомиллаштиришга оид ресурслар яратиш ва тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
талабалар медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари тизимли, информацион, имитацион ёндашувларни ягона дидактик мақсад йўлида уйғунлаштириш ҳамда медиасаводхонлик, информацион таҳдид, интернет хавфсизлиги тушунчаларини таснифлашга устуворлик бериш ва имитацион моделларни яратишга трансформациялаш асосида аниқлаштирилган;
талабаларнинг медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида такомиллаштириш жараёни субект-субект ижодий фаол муносабатларини “эхпериенcе эхчанге”, “течниcал cонсултинг” ва “ротатион” таълим тизимига адаптациялаш, кооперациялаш ва дастурий интерфейсларни қўллаб қувватлаш дидактик, методик, эргономик талабларини аниқлаштириш ва синхрон-асинхрон мослаштириш асосида такомиллаштирилган;
талабалар медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида ривожлантиришнинг дастурий таъминотини яратувчи технологиялари мобиллик, интегративлик интерфейс дизайнини ҳисобга олиш ҳамда медиакомпетенсияларни ривожлантиришнинг дастурий таъминотини таҳлил қилиш, фан ва билимларни корпорациялаш асосида такомиллаштирилган;
талабалар медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида ривожлантириш самарадорлиги ривожлантирувчи воситаларни яратишга қаратилган МСCМ платформаси мазмунини интенсивлаштириш ҳамда интерактив технологияларни қўллаш, интерфаол назорат топшириқларини ишлаб чиқиш ва моделлаштириш асосида такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Талабаларнинг медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида такомиллаштириш бўйича олинган натижалар асосида:
талабалар медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида ривожлантиришнинг педагогик имкониятлари тизимли, информацион, имитацион ёндашувларни ягона дидактик мақсад йўлида уйғунлаштириш ҳамда медиасаводхонлик, информацион таҳдид, интернет хавфсизлиги тушунчаларини таснифлашга устуворлик бериш ва имитацион моделларни яратишга трансформациялаш асосида аниқлаштиришга оид таклифлар “Ахборот технологияларини касбий фаолиятда қўллаш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28-декабрдаги 11-05-7562/04 рақамли маълумотномаси). Натижада педагогика олий таълим муассасаларида талабалар медиакомпетентлигини ривожлантириш имкониятлари (тизимли, информацион, имитацион ёндашувлар ва компютер имитацион моделли) кенгайтирилган;
талабаларнинг медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида такомиллаштириш жараёни субект-субект ижодий фаол муносабатларини “эхпериенcе эхчанге”, “течниcал cонсултинг” ва “ротатион” таълим тизимига адаптациялаш, кооперациялаш ва дастурий интерфейсларни қўллаб қувватлаш дидактик, методик, эргономик талабларини аниқлаштириш ва синхрон-асинхрон мослаштириш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар “Ахборот технологияларини касбий фаолиятда қўллаш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28-декабрдаги 11-05-7562/04 рақамли маълумотномаси). Натижада талабаларнинг медиакомпетентлиги ривожлантиришга оид дастурий воситалар билан ишлаш малакалари ривожланган;
талабалар медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида ривожлантиришнинг дастурий таъминотини яратувчи технологиялари мобиллик, интегративлик интерфейс дизайнини ҳисобга олиш ҳамда медиакомпетенсияларни ривожлантиришнинг дастурий таъминотини таҳлил қилиш, фан ва билимларни корпорациялаш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Ахборот технологияларини касбий фаолиятда қўллаш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28-декабрдаги 11-05-7562/04 рақамли маълумотномаси). Натижада талабаларнинг медиакомпетентлиги дидактик дастурий таъминотларни таҳлил қилиш ва фан ва билимларни кооперациялаш компетенсиялари ривожланишига хизмат қилган;
талабалар медиакомпетентлигини компютер имитацион моделлар асосида ривожлантириш самарадорлиги ривожлантирувчи воситаларни яратишга қаратилган МСCМ платформаси мазмунини интенсивлаштириш ҳамда интерактив технологияларни қўллаш, интерфаол назорат топшириқларини ишлаб чиқиш ва моделлаштириш асосида такомиллаштиришга оид таклифлар “Ахборот технологияларини касбий фаолиятда қўллаш” номли ўқув қўлланма мазмунига сингдирилган (Тошкент давлат педагогика университетининг 2024-йил 28-декабрдаги 11-05-7562/04 рақамли маълумотномаси). Натижада талабаларнинг медиакомпетентлиги МСCМ платформаси фойдаланиш асосида имитацион моделлар яратиш малакалари ривожланган.