Sayt test rejimida ishlamoqda

Намозов Бахрам Худойшукуровичнинг
 фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.Умумий маълумотлар. Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Ўзбекистон замонавий графикасининг ривожланиш тенденсиялари (1991-2021 йй.)”, 17.00.04 - Тасвирий ва амалий-безак санъати (санъатшунослик фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2020.1.PhD/San101.
Илмий раҳбар: Фаткҳуллаев Равшан Садуллаевич, санъатшунослик фанлари номзоди, катта илмий ходим.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Камолиддин Беҳзод номидаги Миллий рассомлик ва дизайн институти.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Камолиддин Беҳзод номидаги Миллий рассомлик ва дизайн институти, PhD.38/09.07.2020.San.119.01.   
Расмий оппонентлар: Курязова Дармон Тураевна, тарих фанлари доктори, доцент; Хаджиметов Беҳзод Баходирович, санъатшунослик фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Етакчи ташкилот: Ўзбекистон тарихи давлат музейи.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади Ўзбекистон замонавий графикасининг ривожланиш тенденсияларини аниқлашдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ХХ асрнинг 20-йилларида дастлаб афиша-плакатлар натурализм ва примитивизмга хос услублар асосида шаклланганлиги, 1930-йилларда босма графика техникаларининг пайдо бўлиши миллий эстамп анъаналари, ўзбек шеърияти ва насрининг тараққиёти, миллий классик адабиётни қайта нашр этиш дастгоҳли ва китоб графикасининг ривожшланишига таъсир этганлиги далилланган;
ХХ асрнинг 20-30-йиллари графика санъатида плакат ва сатирик графика тенденсиялари график рассомлар ижодида кубофутуризм, конструктивизм, экспрессионизм йўналишлари уйғунлиги, миллий пластик санъатнинг халқ амалий-безак санъати билан синтези каби икки йўналишда ривожланганлиги аниқланган;
Ўзбекистон графикасида партиявий руҳ, ижтимоийлик, миллийлик (ХХ асрнинг 20-30-йиллари), ҳарбий-ватанпарвалик, миллийлик, тарихийлик (1940-йиллар), рамзийлик, сатирик ва ижтимоий-маиший, идеаллаштирувчи-ретроспектив, фалсафий-ахлоқий, ижтимоий фаоллик (1950-1960-йиллар), графика санъатида архитектоник ва пластик ўзгаришлар кесимидаги поетик ёндашув (1970-1980-йиллар) тенденциялари этакчилик қилганлиги далилланган;
мустақиллик даври о'збек графикасида рангтасвир рассомларининг индивидуал ижодий ёндашувидаги миллий ва замонавий анъаналарининг уйғунлиги миллийлик, абстракт, поетик, экзотик, мифологик, тарихийлик, фалсафий-ахлоқий тенденсияларнинг вужудга келишига таъсир кўрсатганлиги аниқланган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. “Ўзбекистон замонавий графикасининг ривожланиш тенденсиялари (1991-2021 йй.)” мавзуси бўйича олинган илмий натижалардан:
ХХ асрнинг 20 йилларида дастлаб афиша-плакатлар натурализм ва примитивизмга хос услублар асосида шаклланганлиги, 1930-йилларда босма графика техникаларининг пайдо бўлиши миллий эстамп анъаналари, ўзбек шеърияти ва насрининг тараққиёти, миллий классик адабиётни қайта нашр этиш дастгоҳли ва китоб графикасининг ривожшланишига таъсир этганлиги бўйича олинган натижалардан “Фирма услуби” ўқув қо'лланмасини яратишда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2021 йил 23 ноябрдаги 500-сон буйруг'и). Натижалар, ўқув қўлланма материалларини илмий манбаалар хизмат билан бойитиш, янги илмий хулосалар билан асослаш, гарафиканинг ривожланиш босқичлари ва бадиий хусусияларини аниқлашга қилган; 
мустақиллик даври ўзбек графикасида рангтасвир рассомларининг индивидуал ижодий ёндашувидаги миллий ва замонавий анъаналарининг уйғунлиги миллийлик, абстракт, поетик, экзотик, мифологик, тарихийлик, фалсафий-ахлоқий тенденсияларнинг вужудга келишига таъсир кўрсатганлиги аниқланганлиги бўйича Ўзбекистон халқ рассоми Рўзи Чориев таваллудининг 90 йиллиги муносабати билан ижодкорнинг сиймоси ва мероси акс эттирилган логотип консепсиясини ишлаб чиқишда фойдаланилган (Ўзбекистон Бадиий академиясининг 2022 йил 16 февралдаги 12646266-сон маълумотномаси). Натижада, логотипни тайёрлаш жараёнида графиканинг анъанавий услублари ва замонавий техник воситалар синтези амалда қўлланилган; 
Ўзбекистон графикасида партиявий руҳ, ижтимоийлик, миллийлик (ХХ асрнинг 20-30-йиллари), ҳарбий-ватанпарвалик, миллийлик, тарихийлик (1940-йиллар), рамзийлик, сатирик ва ижтимоий-маиший, идеаллаштирувчи-ретроспектив, фалсафий-ахлоқий, ижтимоий фаоллик (1950-1960-йиллар), графика санъатида архитектоник ва пластик ўзгаришлар кесимидаги поетик ёндашув (1970-1980-йиллар) тенденциялари этакчилик қилганлиги бо'йича олинган натижалардан “Миллий каштадўзлик санъати” халқаро фестивали логотипи ва илмий консепсиясини ишлаб чиқишда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Олий Мажлиси Сенатининг 2023 йил 29 мартдаги маълумотномаси). Натижада фестивал учун махсус ишлаб чиқилган логотип тадбирнинг асл моҳиятини очиб беришга ва томошабинларда бадиий-эстетик таассурот қолдиришда хизмат қилган;
ХХ асрнинг 20-30-йиллар графика санъатида плакат ва сатирик графика тенденсиялари график рассомлар ижодида кубофутуризм, конструктивизм, экспрессионизм йўналишлари уйғунлиги, миллий пластик санъатнинг халқ амалий-безак санъати билан синтези каби икки йўналишда ривожланганлиги бўйича олинган натижалардан “Фирма услуби” ўқув қўлланмасини яратишда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2021 йил 23 ноябрдаги 500-сон буйруғи). Натижалар, ўқув қўлланмада замонавий услубларини яратишда графика санъатининг ривожланиш босқичлари бадиий хусусиятларинининг ўрни ҳақидаги хулосалар билан бойитилишга хизмат қилган. 

Yangiliklarga obuna bo‘lish