Sayt test rejimida ishlamoqda

Холмуродова Лазиза Эркиновнанинг
фалсафа доктори (PhD) диссертация иши ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи):Ноорганик кимёда моддаларни симметрик кўринишларга ажратиш асосида ўқитиш методикасини такомиллаштириш. 13.00.02 –Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (кимё) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.2.PhD/Ped5237.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Қарши давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами:Термиз давлат университети ҳузуридаги PhD.03/30.04.2022.К.78.05.
Илмий раҳбар: Юлдашев Содиқ Норчаевич, педагогика фанлари бўйича фалсафа доктори (PhD), доцент.
Расмий оппонентлар: Эшқурбонов Фурқат Бозорович, кимё фанлари доктори (DSc), профессор; Норбўтаев Хўшбоқ Бобоназарович, педагогика фанлари доктори (DSc), доцент.
Етакчи ташкилот: Навоий давлат педагогика институти.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади олий таълим муассасалари талабаларига ноорганик кимё фанини моддаларни симметрик кўринишларга ажратиш асосида ўқитиш методикасини такомиллаштиришдан  иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
ноорганик кимё фанини ўқитиш мазмуни ўқув курсининг  анъанавий, тизимли-тузилмавий, тизимли-шажаравий компонентлари ҳаракатлар схемасини контекстуал ёндашувнинг изоморфег, минималлаштириш, мажмуавийлик каби мезонлар орқали алгоритмини қуриш асосида аниқаштирилган;
ноорганик кимё фанини ўқитиш  жараёни касбий компетенсияни ривожлантириш элементлари таълимнинг илмий ҳамда амалий хусусиятларини ташхисловши имкониятига урғу берувсҳи дидактик тизимнинг технократик компонентини фаолиятга интеграциялаш асосида такомиллаштирилган;
ноорганик кимё фанини ўқитишда консептуал мезонлар асосида таклиф этилган функсионал моделининг мазмун компоненти кимёвий элементлар, жараёнлар ва реакцияларни симметрик кўринишларга сингоник ажратишга кўра ўқитиш босқичларининг муайян иерархик тузилмасини когнитив ўқув жараёнига татбиқ этиш асосида такомиллаштирилган;
ноорганик кимё фанини ўқитиш методикаси инварианти, субинвариант ҳамда вариатив элементлар тизимини симметрик кўринишларга ажратишга доир визуал ўқув материаллари, график органайзерлар ва виртуал ўқув материалларини инновацион муҳитга мослаштирилган ҳолда интеграциялаш орқали такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Кимё фанини ўқитиш мазмуни симметрик кўринишларга ажратишнинг  инвариант, субинвариант ва вариантив компонентлари билан, таълимнинг мотивацион, когнитив, фаолиятли элементини босқичма-босқич интеграциялаш асосида:
ноорганик кимё фанини ўқитиш мазмуни ўқув курсининг  анъанавий, тизимли-тузилмавий, тизимли-шажаравий компонентлари ҳаракатлар схемасини контекстуал ёндашувнинг изоморфег, минималлаштириш, мажмуавийлик каби мезонлар орқали алгоритмини қуриш асосида аниқаштирилган ҳамда ноорганик кимё фанини ўқитиш  жараёни касбий компетенсияни ривожлантириш элементлари таълимнинг илмий ҳамда амалий хусусиятларини ташхисловши имкониятига урғу берувсҳи дидактик тизимнинг технократик компонентини фаолиятга интеграциялаш асосида такомиллаштирилган маълумотлардан “Талабаларда ассертив хулқни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари” мавзусида лойиҳа ишларида жорий этишда фойдаланилган (Жиззах политехника институти илмий тадқиқот ишлари режасининг ОТ-Ф1-049 рақамли  2023 йил 26 апрелдаги 03-1149-1148-сон маълумотномаси). Натижада, кимё йўналиши талабаларининг креативлик ва кўникмаларни шакллантириш муаммоси нуқтаи назаридан талабада шаклланиши лозим бўлган кимёвий билим ва кўникмалар таркибий компонентларини янада ривожлантириш имконини берган;       
ноорганик кимё фанини ўқитишда консептуал мезонлар асосида таклиф этилган функсионал моделининг мазмун компоненти кимёвий элементлар, жараёнлар ва реакцияларни симметрик кўринишларга сингоник ажратишга кўра ўқитиш босқичларининг муайян иерархик тузилмасини когнитив ўқув жараёнига татбиқ этиш асосида такомиллаштирилган ҳамда ноорганик кимё фанини ўқитиш методикаси инварианти, субинвариант ҳамда вариатив элементлар тизимини симметрик кўринишларга ажратишга доир визуал ўқув материаллари, график органайзерлар ва виртуал ўқув материалларини инновацион муҳитга мослаштирилган ҳолда интеграциялаш орқали такомиллаштирилган хулосалар  “УМУМИЙ ВА НООРГАНИК КИМЁ”  номли ўқув қўлланмаси мазмунига сингдирилган (Ўзбекистон республикаси олий таълим, фан ва инновациялар вазирлигининг 2023 йил 27 мартдаги 68-сон қарорига асосан 68-717-сон гувоҳномаси). Натижада, кимё фанини ўқитиш методикасини такомиллаштириш методларни кимё элементларини таълим мазмунига кўра танлаш ҳамда компетентлилик, апробацион коррексиялаш ва элементларни фактологик тавсифига кўра симметрик кўринишларга ажратиш асосида ўқитиш имконини берган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish