Sayt test rejimida ishlamoqda

Мухторов Эркин Мустафоевичнинг
фан доктори (DSc) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Врач касбий маҳоратини ривожлантиришининг психологик механизмлари”, 19.00.03-Инсон касбий фаолияти психологияси (касб психологияси) (психология фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2019.1.DSc/P25.
Илмий маслаҳатчи: Бегматов Абдуладжан Сераджинович, психология фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Бухоро давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК номи: Бухоро давлат университети, PhD.03/30.12.2019.Psi.72.06.
Расмий оппонентлар: Ибодуллаев Зарифбой Ражабович, тиббиёт фанлари доктори, профессор; Жабборов Хазрат Хусейнович, психология фанлари доктори (DSc), доцент; Уразбаева Дилбар Абдуллаевна, психология фанлари доктори (DSc), доцент.
    Етакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади врач касбий маҳоратини ривожлантиришининг психологик механизмлари аниқлаш ва тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
амалиётчи врачларнинг касбий маҳоратини ривожланишида фаолиятдаги ижтимоий нормаларга риоя қилиш, беморлар ва ҳамкасбларининг ички кечинмаларини тўғри баҳолаш, тиббий мулоқотни конструктив ташкил этишда “хулқий”, “креативлик”, “когнитив”, “алтруизм” каби профессионал аттитюдларнинг иш стажига боғлиқ шаклланиши туфайли касбий мотивация интеграл таъсирга эга усутвор психологик омил эканлиги далилланган;
врачлар касбий маҳоратини намоён бўлишида “врач-мижоз-мижознинг яқинлари” муносабатларида бир-бирининг кечинмаларини аутент баҳолаш, идрок этишни акс эттирувчи эмпатиянинг рационал ва  ҳиссий каналини, лингвистик, математик мантиқ ва шахслараро интеллектни тиббий мулоқотдаги професионал деонтологияга симбиоз ифодаланиши туфайли шахснинг эмоционал хусусиятлари ва интеллект типлари усутвор характерга эга эканлиги далилланган;
врач-бемор ўртасида оптимал комплаенснинг шаклланиши инсонлар ва вазиятни тушунишнинг алтруизмга,  эмоционал барқарорликнинг касбий маҳоратни хулқий, когнитив, ижтимоий адаптацион сифатларига уйғун ҳолда профессионал мулоқотга устувор намоён бўлиши туфайли социал коммуникатив компетентликнинг интеграл хусусиятларига боғлиқ экани исботланган;
врачлардаги касбий маҳоратни ривожланганлиги баҳолашда “бемор-шифокор”, “шифокор-шифокор” муносабатларидаги дисфунксионал-барерларни енгиб ўтишни ифодаловчи коммуникатив сифатлар интеграцияси ижтимоий тафаккурни фаоллаштирганлиги туфайли тиббий вазиятлардаги коммуникатив-шахслилик имконияти, социал персепсия, рефлекция шахсга таъсир этувчи муҳим “профессионал-психологик предикторлар” эканлиги исботланган;   
врачларда касбий маҳоратни ривожлантириш модели профессионал тушунчаларни англаш, тиббий вазиятдаги мулоқот ва шахслараро муносабатлардаги идентификасиянинг касбий кўникмалар негизида шаклланиши муҳимлиги туфайли коррексион-адаптив босқичдаги “когнитив”, “адаптацион”, “эмоционал”, “хулқий” компонентларни уйғунлаштириш асосида такомилаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Врач касбий маҳоратини ривожлантиришининг психологик механизмлари юзасидан ўтказилган илмий тадқиқот натижалари асосида:
амалиётчи врачларнинг касбий маҳоратини ривожланишида фаолиятдаги ижтимоий нормаларга риоя қилиш, беморлар ва ҳамкасбларининг ички кечинмаларини тўғри баҳолаш, тиббий мулоқотни конструктив ташкил этишда “хулқий”, “креативлик”, “когнитив”, “алтруизм” каби профессионал аттитюдларнинг иш стажига боғлиқ шаклланиши туфайли касбий мотивация интеграл таъсирга эга усутвор психологик омил эканлиги далилланганлигига оид таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-февралдаги ПМ-124-сон буйруғи билан «Мулоқот психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 1-мартдаги ПМ-124а-сон маълумотномаси). Натижада врачларнинг касбий фаолият самарадорлиги ошган;
врачлар касбий маҳоратини намоён бўлишида “врач-мижоз-мижознинг яқинлари” муносабатларида бир-бирининг кечинмаларини аутент баҳолаш, идрок этишни акс эттирувчи эмпатиянинг рационал ва  ҳиссий каналини, лингвистик, математик мантиқ ва шахслараро интеллектни тиббий мулоқотдаги професионал деонтологияга симбиоз ифодаланиши туфайли шахснинг эмоционал хусусиятлари ва интеллект типлари усутвор характерга эга эканлиги далилланганлигига оид таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-февралдаги ПМ-124-сон буйруғи билан «Касб психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 1-мартдаги ПМ-124а-сон маълумотномаси). Натижада врасҳлар фаолийатида намойон боъладиган касбий маҳорат омилларини ривожланишига таъсир етувсҳи механизмлар аниқллаштирилган;
врач-бемор ўртасида оптимал комплаенснинг шаклланиши инсонлар ва вазиятни тушунишнинг алтруизмга,  эмоционал барқарорликнинг касбий маҳоратни хулқий, когнитив, ижтимоий адаптацион сифатларига уйғун ҳолда профессионал мулоқотга устувор намоён бўлиши туфайли социал коммуникатив компетентликнинг интеграл хусусиятларига боғлиқ экани исботланганлигига оид таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-февралдаги ПМ-124-сон буйруғи билан «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 1-мартдаги ПМ-124а-сон маълумотномаси). Натижада врасҳлар фаолийатидаги шахслилик хусусийатлари, фаолийат давомийлиги ва гендер хусусийатларининг оъзаро алоқадорлик коърсаткисҳлари аниқланган;
врачлардаги касбий маҳоратни ривожланганлиги баҳолашда “бемор-шифокор”, “шифокор-шифокор” муносабатларидаги дисфунксионал-барерларни енгиб ўтишни ифодаловчи коммуникатив сифатлар интеграцияси ижтимоий тафаккурни фаоллаштирганлиги туфайли тиббий вазиятлардаги коммуникатив-шахслилик имконияти, социал персепсия, рефлекция шахсга таъсир этувчи муҳим “профессионал-психологик предикторлар” эканлиги исботланганлигига оид таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-февралдаги ПМ-124-сон буйруғи билан «Мулоқот психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 1-мартдаги ПМ-124а-сон маълумотномаси). Натижада касбий маҳорат омиллари даражасини тадқиқ етиш усҳун психодиагностик методикалар тизимлаштирилган;
врачларда касбий маҳоратни ривожлантириш модели профессионал тушунчаларни англаш, тиббий вазиятдаги мулоқот ва шахслараро муносабатлардаги идентификасиянинг касбий кўникмалар негизида шаклланиши муҳимлиги туфайли коррексион-адаптив босқичдаги “когнитив”, “адаптацион”, “эмоционал”, “хулқий” компонентларни уйғунлаштириш асосида такомилаштирилганлигига оид таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 26-февралдаги ПМ-124-сон буйруғи билан «Мулоқот психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2024-йил 1-мартдаги ПМ-124а-сон маълумотномаси). Натижада врасҳ фаолийатининг муваффақийатли боълишини таъминлаш механизмлари самарадорлигига эришилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish