Sayt test rejimida ishlamoqda

Муминова Дилафрўз Акбаралиевнанинг
фан доктори (DSc) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтиссослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): “Китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимоийлаштиришнинг методик тизими”, 13.00.02–Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: B2023.3.DSc/Ped587, B2024.1.DSc/ped587
Илмий тадқиқот иши бажарилган муассаса номи: Наманган давлат университети.
Илмий маслаҳатчи: Асқарова Ўғилхон Мамашокировна, педагогика фанлари доктори (DSc), профессор.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Чирчиқ давлат педагогика университети, DSc.03/30.04.2021.Ped.82.01.
Расмий оппонентлар: Матчонов Сапа Муродович, педагогика фанлари доктори, профессор; Ходжаев Бегзод Худойбердиевич, педагогика фанлари доктори, профессор; Эркабоева Нигора Шерматовна педагогика фанлари доктори, профессор.
Етакчи ташкилот: Фарғона давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимоийлаштиришнинг методик тизимини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимоийлаштириш жарайони мазмуни психологик, бадиий, тарихий, ижтимоий нуқтаи назардан методологик йондашувларни индуктив ва дедуктив хулосалар асосида чоғиштириш, социумга динамик имплементацийа қилиш жарайонларининг интенсивлигини тарбия категорияларига мувофиқ таъминлаш орқали такомиллаштирилган;
китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг методик тизимини такомиллаштириш босқичлари ва мезонлари индивидуал таълим траекторийасининг инновацион таълим стратегийаси, жарайон дидактик таъминоти (вербал, коъргазмали)га уйғунлигини педагогик дастурий воситалар орқали таъминлаш ҳамда педагогик алгоритмлаш жарайонини прогрессив моделлаштириш асосида такомиллаштирилган; 
талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг ташкилий-методик тизимини  ижтимоий муҳит, инновацион шакл, восита, усуллар, педагогик шарт-шароитлар, конструктив ва деструктив компонентларнинг қайта алоқаси динамиклигини ижтимоий муҳитнинг тез ўзгарувчан талабларига кўра ташкилий-методик жиҳатдан мослаштириш асосида такомиллаштирилган; 
талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг методик тизимини такомиллаштириш моделини констукцийалаш жарайони бадиий ифодалилик, ғойавийлик, ижтимоий фаоллик, ижтимоий масъуллик, таълим-тарбийа жарайонининг йахлитлиги, ижодийлик, ҳамкорлик каби тамойилларга адабийот ўқитишнинг методик-дидактик мазмунига кўра устуворлик бериш ҳамда ижтимоий тренингларни мақсадли лойиҳалаш орқали такомиллаштирилган;
китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг педагогик имконийатлари китобхонлик компетентлигининг експериментал даражасини аниқлашда педагогик жарайон мазмунини бойитувсҳи ҳамкорлик педагогикасининг асосий йоʻналишларини ҳисобга олиш, миллий ва хорижий илғор тажрибаларни олий таълим инновацион муҳитига татбиқ этишда имконийатларни спиралсимон ва иерархик асосда кенгайтириш орқали такомиллаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Талабаларни китобхонлик воситасида ижтимоийлаштиришнинг педагогик механизмларини такомиллаштиришга оид тадқиқотнинг илмий натижалари асосида:
индивидуал таълим траекторийасининг инновацион таълим стратегийаси, жарайон дидактик таъминоти (вербал, коъргазмали)га уйғунлигини педагогик дастурий воситалар орқали таъминлаш, педагогик алгоритмлаш жарайонини прогрессив моделлаштириш асосида такомиллаштирилган китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг методик тизимини такомиллаштириш босқичлари ва мезонларига доир амалий таклиф ва тавсийалардан бошлангʻич таълим йоʻналиши учун “Болалар китобхонлиги” дарслигини йаратишда фойдаланилган (Олий таълим, фан ва инновацийалар вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйругʻи, 68-828-рақамли гувоҳнома). Натижада, талабаларнинг болалар китобхонлигига доир дидактик таййоргарлигини  такомиллаштиришга хизмат қилган;
ижтимоий муҳит, инновацион шакл, восита, усуллар, педагогик шарт-шароитлар, конструктив ва деструктив компонентларнинг қайта алоқаси динамиклигини ижтимоий муҳитнинг тез ўзгарувчан талабларига кўра ташкилий-методик жиҳатдан мослаштириш асосида такомиллаштирилган талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг ташкилий-методик тизимига  оид таклиф ва тавсийалардан магистратура мутахассисликлари учун “Олий ва профессионал таълимда мутахассислик фанларини оъқитиш методикаси” дарслигини йаратишда фойдаланилган (Олий таълим, фан ва инновацийалар  вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйругʻи, 68-827-рақамли гувоҳнома). Натижада, талабаларни китобхонлик воситасида касбий ижтимоийлаштиришга  хизмат қилган;
констукцийалаш жарайони бадиий ифодалилик, ғойавийлик, ижтимоий фаоллик, ижтимоий масъуллик, таълим-тарбийа жарайонининг йахлитлиги, ижодийлик, ҳамкорлик каби тамойилларга адабийот ўқитишнинг методик-дидактик мазмунига кўра устуворлик бериш ҳамда ижтимоий тренингларни мақсадли лойиҳалаш орқали такомиллаштирилган талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг методик тизимини такомиллаштириш моделига доир таклиф ва тавсийалардан бошлангʻич таълим йоʻналиши учун “Болалар китобхонлиги” дарслигини йаратишда фойдаланилган (Олий таълим, фан ва инновацийалар вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйругʻи, 68-828-рақамли гувоҳнома). Натижада, талабаларни китобхонлик воситасида шахсий ижтимоийлаштириш самарадорлигини оширишга эришилган; 
китобхонлик компетентлигининг експериментал даражасини аниқлашда педагогик жарайон мазмунини бойитувсҳи ҳамкорлик педагогикасининг асосий йоʻналишларини ҳисобга олиш, миллий ва хорижий илғор тажрибаларни олий таълим инновацион муҳитига татбиқ этиш имконийатларини спиралсимон ва иерархик усулда кенгайтириш  асосида такомиллаштирилган китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг педагогик имконийатларига доир амалий таклиф ва тавсийалардан магистратура мутахассисликлари учун “Олий ва профессионал таълимда мутахассислик фанларини оъқитиш методикаси” дарслигини йаратишда фойдаланилган (Олий таълим, фан ва инновацийалар  вазирлигининг 2023-йил 27-мартдаги 68-сон буйругʻи, 68-827-рақамли гувоҳнома). Натижада, талабаларни китобхонлик воситасида мустақил таълимини ташкил этишнинг самарадорлигини оширишга хизмат қилган;
психологик, бадиий, тарихий, ижтимоий нуқтаи назардан методологик йондашувларни индуктив ва дедуктив хулосалар асосида чоғиштириш, социумга динамик имплементацийа қилиш жарайонларининг интенсивлигини тарбия категорияларига мувофиқ таъминлаш орқали такомиллаштирилган китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимоийлаштириш жарайони мазмунига доир таклифлардан Фаргона давлат университетида 2020-2022-йиллар давомида бажарилган ФЗ-2020010829 рақамли “Китобхонлик воситасида талабаларни шахсий ижтимойлаштиришнинг инновацион технологиялари” мавзусидаги амалий лойиҳасининг талабаларда адабийотлар билан ишлаш малакасини ривожлантириш қисмини бажаришда фойдаланилган (Республика маънавийат ва маърифат маркази ҳузуридаги ижтимоий-маънавий тадқиқотлар институтининг 2023-йил 11-апрелдаги 119-сон маълумотномаси). Натижада, талабаларни илмий амалийот жарайонларига мослашувчанлик даражасини оширишга эришилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish