Muxiddinova Dilnoza Shavkat qizining
falsafa doktori (PhD) dissertatsiya himoyasi haqida e’lon
I. Umumiy ma’lumotlar.
Dissertatsiya mavzusi, ixtisoslik shifri (ilmiy daraja beriladigan fan tarmog‘i): «Virtual ijtimoiy makon taxdidlarining yoshlar dunyoqarashiga ta’siri», 19.00.05-Ijtimoiy psixologiya. Etnopsixologiya (psixologiya fanlari).
Dissertatsiya mavzusi ro‘yxatga olingan raqam: B2021.2.PhD/P275.
Ilmiy rahbar: To‘raeva Dilafruz Rustambaevna, psixologiya fanlar doktori, dotsent.
Dissertatsiya bajarilgan muassasa nomi: Guliston davlat universiteti.
IK faoliyat ko‘rsatayotgan muassasa (muassasalar) nomi, IK raqami: Toshkent davlat pedagogika universiteti, PhD.03/30.12.2021.P.26.02.
Rasmiy opponentlar: Qodirov Umarali Do‘stqobilovich, psixologiya fanlari doktori, professor; Dolimova Nilufar Melebaevna psixologiya fanlari doktori.
Yetakchi tashkilot: Buxoro davlat universiteti.
Dissertatsiya yo‘nalishi: nazariy va amaliy ahamiyatga molik.
II. Tadqiqotning maqsadi: virtual ijtimoiy makon taxdidlarining yoshlar dunyoqarashiga ta’sirini ochib berish orqali salbiy ta’sirlarini bartaraf qilish usullarini takomillashtirishdan iborat.
III. Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
yoshlar dunyoqarashiga virtual makonning ta’sir darajasi “tobelik-mustaqillik”, “muloqotchanlik-yopiqlik”, “kurashni qabul qilish”, kurashdan qochish” xususiyatlarini xulqda integral nomoyon bo‘lishi tufayli shaxsning o‘zi haqidagi tasavvurlariga bog‘liq ekanligi asoslangan;
yoshlar dunyoqarashiga virtual makonning ta’siri natijasida o‘ziga va o‘zgalarga emotsional munosabat, mantiqiy fikrlash, maqsadi intiluvchanlik, xususiyatlarini dinamik tarizda ifodalanishi tufayli shaxs yo‘nalganligi va qadriyatlar tizimining trasformatsiyalanishi dalillangan;
yoshlarning internet resurslaridan foydalanishlarida o‘zini qadrlash muloqatga o‘z pazisiyasini qo‘ya bilishi, o‘zini va atrofdagilarni qabul qilishi xususiyatlarini hulqda nomoyon bo‘lishi tufayli hissiy emotsional ehtiyojlarning ustvor xarakatlariga ega ekanligi dalillangan;
ijtimoiy tarmoq foydalanuvchilarining ehtiyojlari differensatsiyasiga ko‘ra virtual makon ma’lumotlarini qabul qilishda o‘zi haqidagi tasavvurlarni ustvorligi shaxs dunyoqarashining refleksiv jihatini rivojlantirishning zaruriyati isbotlangan hamda dunyoqarash turlari asoslari toifalashtirilgan.
IV. Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi: Virtual ijtimoiy makon taxdidlarining yoshlar dunyoqarashiga ta’sirini o‘rganish bo‘yicha olib borilgan ilmiy tadqiqot natijalari asosida:
yoshlar dunyoqarashiga virtual makonning ta’sir darajasi “tobelik-mustaqillik”, “muloqotchanlik-yopiqlik”, “kurashni qabul qilish”, kurashdan qochish” xususiyatlarini xulqda integral nomoyon bo‘lishi tufayli shaxsning o‘zi haqidagi tasavvurlariga bog‘liq ekanligi asoslashga oid ma’lumotlar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 5 iyuldagi 29-son buyrug‘iga asosan «Ijtimoiy psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 6 iyildagi 29 m-son ma’lumotnomasi). Natijada tanlangan psuxodiagnostik vositalar hamda tayyorlangan ekspert so‘rovnomasi o‘rganilayotgan hodisaning hozirgi rivojlanish holatini o‘rganish imkonini bergan;
yoshlar dunyoqarashiga virtual makonning ta’siri natijasida o‘ziga va o‘zgalarga emotsional munosabat, mantiqiy fikrlash, maqsadi intiluvchanlik, xususiyatlarini dinamik tarizda ifodalanishi tufayli shaxs yo‘nalganligi va qadriyatlar tizimining trasformatsiyalanishi dalillangan tavsiyalar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 5 iyuldagi 29-son buyrug‘iga asosan «Ijtimoiy psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 6 iyildagi 29 m-son ma’lumotnomasi). Natijada yoshlarning internet tarmoqlari orqali dunyoqarashi rivojlanishining psixologik mazmun-mohiyatini ochib berishga sharoit yaratilgan;
yoshlarning internet resurslaridan foydalanishlarida o‘zini qadrlash muloqatga o‘z pazisiyasini qo‘ya bilishi, o‘zini va atrofdagilarni qabul qilishi xususiyatlarini hulqda nomoyon bo‘lishi tufayli hissiy emotsional ehtiyojlarning ustvor xarakatlariga ega ekanligi dalillangan tavsiyalar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 5 iyuldagi 29-son buyrug‘iga asosan «Ijtimoiy psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 6 iyildagi 29 m-son ma’lumotnomasi). Natijada ijtimoiy tarmoq foydalanuvchilarining muhim hayotiy qadriyatlarni va muhim hayotiy vazifalarni amalga oshirish haqidagi tasavvurlarni aniqlash imkoni kengaytirilgan;
ijtimoiy tarmoq foydalanuvchilarining ehtiyojlari differensatsiyasiga ko‘ra virtual makon ma’lumotlarini qabul qilishda o‘zi haqidagi tasavvurlarni ustvorligi shaxs dunyoqarashining refleksiv jihatini rivojlantirishning zaruriyati isbotlangan tavsiyalar Toshkent davlat pedagogika universiteti huzuridagi Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 5 iyuldagi 29-son buyrug‘iga asosan «Ijtimoiy psixologiya» moduliga kiritilgan (Psixologiya o‘quv-ilmiy markazining 2023 yili 6 iyildagi 29 m-son ma’lumotnomasi). Natijada talaba-yoshlar dunyoqarashini rivojlantirish jarayonini takomillashtirish imkoni kengaytirilgan.