Sayt test rejimida ishlamoqda

Аҳадов Маъмуржон Шариповичнинг
фан доктори (DSc) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон

I. Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): «Янги ренессанс педагогикаси шароитида кимё таълимидаги узвийлик ва узлюксизликни ривожлантириш методикаси», 13.00.02–Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (кимё) (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В2023.2.DSc/Ped283.
    Илмий маслаҳатчи: Ихтиярова Гулнора Акмаловна, кимё фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Навоий давлат педагогика институти.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса номи, ИК рақами: Ўзбекистон Миллий университети, DSc.03/30.12.2019.K.01.03.
    Расмий оппонентлар: Низомова Саида Адиловна, педагогика фанлари доктори; Султонов Марат Мирзаевич, кимё фанлари доктори, доцент; Худойқулов Хол Жумаевич, педагогика фанлари доктори, профессор.
Етакчи ташкилот: Чирчиқ давлат педагогика университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
II. Тадқиқотнинг мақсади янги ренессанс педагогикаси шароитида кимё таълимидаги узвийлик ва узлюксизликни ривожлантириш методикасини такомиллаштиришдан иборат.
III. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
бўлажак кимё ўқитувчиларининг касбий-методик фаолиятга тайёрлашнинг педагогик компетенсиялари тузилмасини (махсус, методик, ахборот-коммуникатив, прогностик) мотивацион, когнитив, фаолиятга доир компонентлари асосида кимё ўқитиш жараёнини индивидуал таълим траекторияси ҳамда вертикал интеграциясини таъминлаш асосида такомиллаштирилган;
компетенсиявий ёндашув асосида бўлажак кимё ўқитувчиларини касбий-педагогик фаолиятга тайёрлаш тизимини такомиллаштириш босқичлари (мотивацион, креатив, интегратив) ҳамда интеллектуал фаолиятнинг таркибий асосларининг натижавийлик кўрсаткичлари (ссенарийлаштирилган дарс каталогларини яратиш) барқарорлигини ҳисобга олиш  асосида аниқлаштирилган;
янги ренессанс педагогикаси шароитида кимё таълимидаги узвийлик ва узлюксизлик, ўқув фаолиятига йўналтирилган методик, компетенсиявий, интелектуал мезонлар, ташкилий-педагогик шарт-шароитлар, рефлексив омилларнинг (илмий-педагогик, дидактик, технологик, диагностик ва методик) методик компетентлиги янги кимё дарсликлари ва ўқув дастурлари асосида такомиллаштирилган;
янги ренессанс педагогикаси шароитида бўлажак кимё ўқитувчиларнинг
методик тайёргарлигини ривожлантириш, шахсий-мотивацион йўналганлигига устуворлик бериш омилларини ўзаро самарали оптималлаштириш асосида такомиллаштирилган;
    бўлажак кимё фани ўқитувчиларини инновацион фаолиятини яратиш технологияси ва электрон ресурслар базасидан фойдаланишнинг интегратив модели мақсадли-мотивацион, консептуал-мақсадли, жараёнли-креатив, интегратив-когнитив, натижавий-баҳолаш компонентлари ҳамда модификацион фаолиятни таълим жараёнига олиб кириш асосида такомиллаштирилган.
кимё дарсларининг тарбиявий мақсади аждодлар намунаси ва ўгитлари (кимёгар олимлар ҳаётдан эсселар, буюк алломаларимизнинг ибратли ўгитлари, ўқув материалларида буюк кимёгар олимларнинг “цитаталари”дан фойдаланиш, идрокни ривожлантириш учун, кимёвий билимларни кундалик ҳаёт билан богʻлайдиган кўнгилочар ҳикоялар) орқали фанга оид қизиқарли маълумотларни ўзлаштириш динамикаси креатив ёндашувли фаолият адекватлиги асосида аниқлаштирилган.
IV. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Янги ренессанс педагогикасиниг таълимдаги узвийлик ва узлюксизликни ривожлантириш шароитида бўлажак кимё ўқитувчисининг методик тайёргарлигини такомиллаштириш бўйича олинган илмий натижалар асосида:
бўлажак кимё ўқитувчиларининг касбий компетентлиги ташкилий, методик-техник, педагогик-психологик омилларни аниқ ва когнитив вазиятларда диверсификацион ташкил эта олиши, ссенарийлаштирилган дарс каталогларини яратишга асосланган “Кимёни ўқитишда замонавий технологиялар” номли дарслик яратилган (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2021-йил 18-августдаги 356-сон буйруғи билан берилган гувоҳнома). Натижада бўлажак кимё ўқитувчиларининг касбий компетентлигини ривожлантиришнинг дидактик параметрлари ва зарурий шарт-шароитлар мазмунини такомиллаштириш имконини берган;
бўлажак кимё ўқитувчиларининг фанга оид компетенсиясини ривожлантириш механизми компонентлари ўз устда мустақил билим олиш, ҳамда кимё таълимда ўқитилаётган фанлар бўйича янгиликларни ўзлаштириш динамикасини ҳисобга олиб ижодий ёндашувли фаолиятини индивидуаллаштириш асосида “Анорганик кимё” номли дарслик (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2022-йил 19- июлдаги 233-сон буйруғи билан берилган гувоҳнома) ишлаб чиқилган. Натижада бўлажак кимё ўқитувчиларининг назарий олган билимларидан амалий фаолиятига фойдаланишлари, кичик ПИСА тадқиқотларида методик фаолиятда тайёргарликларини ривожлантиришнинг имконини берган;
бўлажак кимё ўқитувчисининг методик тайёргарлигини, ўзлаштиришини назорат  қилиш, фойдаланувчилар ва улар ўртасида маълумот алмашиниш, ижодий масофавий-когнитив бажариш, янги тасаввурлар, ғоя ва фикрларни ўзида қамраб олган электрон веб-сайт яратилган, унда ўзини-ўзи касбий-шахсий ривожлантириш, педагогнинг шахсий-мотивацион йўналганлигига устуворлик бериш омилларини ўзаро самарали оптималлаштириш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар ишлаб чиқилган (Олий ва ўрта махсус таълим вазирлигининг 2022- йил 13-декабрдаги 89-02-954-сон маълумотномалари). Натижада бўлажак кимё ўқитувчиларининг кимё таълимидаги узвийлик ва узлюксизликни таъминлашда янги ренессанс педагогикаси имкониятларидан фойдаланиб таълимни ташкил этишни такомиллаштиришга эришилган.

 

 

Yangiliklarga obuna bo‘lish