Sayt test rejimida ishlamoqda

Назаров Aкмал Мардоновичнинг
фан доктори (DSc) диссертация ҳимояси ҳақида эълон

И.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Талабалар илмий-инновацион фаолиятини ривожлантиришнинг педагогик-психологик барқарорлиги», 19.00.06 – Ёш ва педагогик психология. Ривожланиш психологияси (психология фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: Б2023.1.ДСc/П76.
Илмий маслаҳатчи: Aбдуллайева Барно Сайфутдиновна, психология фанлар доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Тошкент давлат педагогика университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, ПҳД.03/30.12.2021.П.26.02.
Расмий оппонентлар: Aбдурасулов Рустам Aбдурайимович, психология фанлари доктори, профессор; Қодиров Умарали Дўстқобилович, психология фанлари доктори (ДСc), профессор; Каримов Бобур Шарофович, социология фанлари доктори (ДСc), профессор. 
Йетакчи ташкилот: Қарши давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
ИИ. Тадқиқотнинг мақсади талабалар илмий-инновацион фаолиятини ривожлантиришнинг педагогик-психологик барқарорлигини аниқлаш ва зарур тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
ИИИ. Тадқиқотнинг илмий янгилиги: 
талабалар илмий-инновацион фаолиятининг шахс интерперсонал хусусиятлари таъсирида шаклланиши «креативлик», «мувафаққиятга интилиш», «амалий фикрлаш», «мувафаққияцизликдан қочиш» когнитив жараёнлар орасидаги интегратив хусусиятларнинг ижодкорликда намоён бўлиши туфайли, «янгиликка интилиш», «мантиқий тафаккур» сифатлари билан педагогик-психологик барқарорликни таъминлашга мувофиқ тарзда ривожланиши далилланган;
талабалар илмий-инновацион фаолиятини ривожлантириш улардаги ҳимоя механизмлари ва копинг стратегияларининг дифференсиал ифодаланиши когнитив, емотив, хулқий, интеллектуал қобилиятларни устувор намоён бўлишига олиб келганлиги сабабли педагогик-психологик барқарорлик шакллантиришнинг муҳим омили еканлиги асосланган;
талабаларда илмий-инновацион хусусиятларнинг ривожланишига кўра адекват қарорлар қабул қилиш мураккаблигидаги кўрсаткичларда «когнитив», «операцион», «ҳиссий-иродавий» хусусиятлари ҳисобига тасодифий танловларни кўп учраши туфайли, «инновацион фикрлаш», «креативлик», «емоционал барқарорлик» сифатларини намоён бўлишида дифференсиал фарқлар мавжудлиги асосланган; 
талабалар илмий-инновацион фаолиятида намоён бўлувчи «танқидий фикрлаш», «қатъиятлилик», «рефлексивлик», «ташаббускор фикрлаш», «ижодий тафаккур» хусусиятларининг устувор ривожланиши хавотирланиш, қўрқув, емоционал беқарорлик, ижтимоий ёлғизлик, стресс каби салбий емоционал ҳолатларнинг олдини олишни таъминлаганлиги туфайли педагогик-психологик барқарорликни когнитив даражада шаклланишига идентив еканлиги исботланган;
талабаларнинг инновацион фаолиятга йўналганлигини психологик тайёрлик мезонларига кўра, шахс хусусиятлари «ўз-ўзини англаш», «мустақиллик», емоционал ҳолатларни назорат қила олишнинг «мотивацион», «рефлексив» компонентини ривожланиш динамикаси асосида «ташаббускорлик», «ўзгаришларга тайёргарлик»ни даражавий дифференсиал хусусиятларини аниқлаш зарурати исботланган.
ИВ. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши: Талабалар илмий-инновацион фаолиятини ривожлантиришда педагогик-психологик барқарорлигини та`минлаши юзасидан ўтказилган илмий тадқиқот натижалари асосида: 
талабалар илмий-инновацион фаолиятининг шахс интерперсонал хусусиятлари таъсирида шаклланиши «креативлик», «мувафаққиятга интилиш», «амалий фикрлаш», «мувафаққияцизликдан қочиш» когнитив жараёнлар орасидаги интегратив хусусиятларнинг ижодкорликда намоён бўлиши туфайли, «янгиликка интилиш», «мантиқий тафаккур» сифатлари билан педагогик-психологик барқарорликни таъминлашга мувофиқ тарзда ривожланиши далилланганлигига оид хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сонли буйруғи билан «Ижтимоий психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сон маълумотномаси). Натижада талабаларнинг илмий-инновацион фаолиятини ривожлантириш натижасида педагогик-психологик барқарорликни таъминлашга еришилган;
талабалар илмий-инновацион фаолиятини ривожлантириш улардаги ҳимоя механизмлари ва копинг стратегияларининг дифференсиал ифодаланиши когнитив, емотив, хулқий, интеллектуал қобилиятларни устувор намоён бўлишига олиб келганлиги сабабли педагогик-психологик барқарорлик шакллантиришнинг муҳим омили еканлиги асосланганлигига оид хулосалар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сонли буйруғи билан «Ижтимоий психология» модулига ва олий таълим тизимида таҳсил олаётган талабаларнинг касбий жиҳатдан тайёрлаш дастурларига киритилган (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, Фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 7-апрелдаги 03-15-309-сон далолатномаси ва Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сон маълумотномаси). Натижада талабаларнинг илмий-инновацион фаолиятига таъсир етувчи омилларни аниқлаш ва педагогик-психологик барқарорликни таъминлаш имконини берган;
талабаларда илмий-инновацион хусусиятларнинг ривожланишига кўра, адекват қарорлар қабул қилиш мураккаблигидаги кўрсаткичларда «когнитив», «операцион», «ҳиссий-иродавий» хусусиятлари ҳисобига тасодифий танловларни кўп учраши туфайли, «инновацион фикрлаш», «креативлик», «емоционал барқарорлик» сифатларини намоён бўлишида дифференсиал фарқлар мавжудлиги аниқлаштирилганлигига доир маълумотлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сонли буйруғи билан «Ижтимоий психология» модулига ва олий таълим тизимида таҳсил олаётган талабаларнинг касбий жиҳатдан тайёрлаш дастурларига киритилган. (Ўзбекистон Республикаси Олий таълим, Фан ва инновациялар вазирлигининг 2023-йил 7-апрелдаги 03-15-309-сон далолатномаси ва Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сон маълумотномаси). Натижада талабаларда психологик барқарорлик хусусиятларига таъсир етувчи педагогик-психологик омиллари ўқув, илмий-инновацион фаолият асосида очиб берилган;
талабалар илмий-инновацион фаолиятида намоён бўлувчи «танқидий фикрлаш», «қатъиятлилик», «рефлексивлик», «ташаббускор фикрлаш», «ижодий тафаккур» хусусиятларининг устувор ривожланиши хавотирланиш, қўрқув, емоционал беқарорлик, ижтимоий ёлғизлик, стресс каби салбий емоционал ҳолатларнинг олдини олишни таъминлаганлиги туфайли педагогик-психологик барқарорликни когнитив даражада шаклланишига идентив еканлиги исботланган таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сонли буйруғи билан «Онтогенез психологияси» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сонли маълумотномаси). Натижада талабаларнинг илмий-инновацион фаолиятида намоён бўлувчи хусусиятлари, салбий ҳолатларни бартараф етиш орқали педагогик-психологик барқарорликни таъминлашга еришилган;
талабаларнинг инновацион фаолиятга йўналганлигини психологик тайёрлик мезонларига кўра, шахс хусусиятлари «ўз-ўзини англаш», «мустақиллик», емоционал ҳолатларни назорат қила олишнинг «мотивацион», «рефлексив» компонентини ривожланиш динамикаси асосида «ташаббускорлик», «ўзгаришларга тайёргарлик»ни даражавий дифференсиал хусусиятларини аниқлаш зарурати исботланганлигига оид таклифлар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сонли буйруғи билан «Когнитив психология» модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети қошидаги Психология ўқув-илмий марказининг 2023-йил 10-мартдаги 16-сон маълумотномаси). Натижада талабаларнинг илмий-инновацион фаолият самарадорлик даражасини аниқлаш имкони яратилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish