Sayt test rejimida ishlamoqda

Файзиева Мавлуда Худаяровнанинг
фан доктори (DSc) диссертация ҳимояси ҳақида эълон


И.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи): «Шахсда психологик ҳимоя механизмини шакллантиришнинг ихтимоий-етник асослари», 19.00.05 –Ижтимоий психология. Етнопсихология (психология фанлари). 
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: В.2020.4.ДСc/П41.
Илмий маслаҳатчи: Жабборов Aзим Мелиқулович, психология фанлар доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Қарши давлат университети.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи, ИК рақами: Тошкент давлат педагогика университети, ПҳД.03/30.12.2021.П.26.02.
Расмий оппонентлар: Умаров Бахриддин Менгбоевич, психология фанлари доктори, профессор; Камилова Нодира Гайратовна, психология фанлари доктори (ДСc), доцент; Фарфиева Камола Aтхамжановна, психология фанлари доктори (ДСc), доцент. 
Йетакчи ташкилот: Жиззах давлат педагогика университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
ИИ. Тадқиқотнинг мақсади шахсда психологик ҳимоя механизмини шакллантиришнинг ижтимоий етник асосларини тадқиқ қилиш асосида илмий-амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқишдан иборат.
ИИИ. Тадқиқотнинг илмий янгилиги: 
шахс психологик ҳимоя механизмининг структуравий функсионал ҳолатини дифференсиал намоён бўлишига кўра «ўрнини егаллаш», «рад етиш», «лойиҳалаштириш» ҳимоя дизайнининг қийинчиликларни назорат қилишга интилишга боғлиқ равишда пасайиши туфайли талабаларда «компенсация», «гиперкомпенсация», «рационализация» механизмининг камроқ кучланишда ифодаланиши далилланган;
шахсдаги ибтидоий механизмлардан фойдаланиш частотасини камайиши фаолиятнинг когнитив таҳлили проектив тафаккурга боғлиқ талаба профилига интегратив ривожланиши туфайли психологик ҳимоянинг юксак механизмларини қўллашнинг кучланишига тўғри пропорсионал еканлиги далилланган;
талабаларда психологик ҳимоя механизмининг конструктив ва деструктив тарзда ифодаланиши “муаммодан қочиш”, “ижтимоий қўллаб-қувватлаш”нинг касбий рефлексияга боғлиқ равишда ривожланиши туфайли шахсдаги копинг хулқ-атвор стратегиясини намоён бўлишига идентив еканлиги асосланган;
конструктив психологик ҳимояни дизайнини моделлаштиришда касбий ва миллий ўз-ўзини англашнинг “баҳолаш”, “фаолият” интеграл хусусиятларини ўзаро уйғун ривожланиши муҳимлигига кўра “табиий”, “емпирик”, “назарий” даражавий мезонни дифференсиациялаш зарурати асосланган; 
шахсда психологик ҳимоя механизмини шакллантириш модели ижтимоий таъсир механизмларини англанилиши, вазиятга позитив муносабат ва ўз ҳатти-ҳаракатларини рефлексив назорат қилишнинг социал адаптацияни таъминлашига асосланиб, конструктив психологик ҳимоя механизмнинг диагностик-аниқловчи, прогностик-йўналтирувчи, конструктив-лойиҳаловчи, ахборотни англовчи (шарҳловчи), коммуникатив-рағбатлантирувчи, таҳлилий-баҳоловчи, ижодий-тадқиқий фаолият шаклларини киритиш асосида такомиллаштирилган. 
ИВ. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Шахсда психологик ҳимоя механизмини шакллантиришнинг ихтимоий-етник асослари юзасидан олинган илмий тадқиқот натижалари асосида:
шахс психологик ҳимоя механизмининг структуравий функсионал ҳолатини дифференсиал намоён бўлишига кўра «ўрнини егаллаш», «рад етиш», «лойиҳалаштириш» ҳимоя дизайнининг қийинчиликларни назорат қилишга интилишга боғлиқ равишда пасайиши туфайли талабаларда «компенсация», «гиперкомпенсация», «рационализация» механизмининг камроқ кучланишда ифодаланишини даллилашга оид тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-сонли буйруғига биноан “Умумий психология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-а-сон маълумотномаси). Натижада шахсда психологик ҳимоя механизми шаклланишининг ижтимоий-психологик ҳамда ижтимоий етник хусусиятларини тадқиқ етиш имконияти яратилган;
шахсдаги ибтидоий механизмлардан фойдаланиш частотасини камайиши фаолиятнинг когнитив таҳлили проектив тафаккурга боғлиқ талаба профилига интегратив ривожланиши туфайли психологик ҳимоянинг юксак механизмларини қўллашнинг кучланишига тўғри пропорсионал еканлигини далиллашга оид тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-сонли буйруғига биноан “Онтогенез психологияси” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-а-сон маълумотномаси). Натижада шахсда психологик ҳимоя механизмини шаклланишига доир ижтимоий етник асослар такомиллаштирилган;
талабаларда психологик ҳимоя механизмининг конструктив ва деструктив тарзда ифодаланиши “муаммодан қочиш”, “ижтимоий қўллаб-қувватлаш”нинг касбий рефлексияга боғлиқ равишда ривожланиши туфайли шахсдаги копинг хулқ-атвор стратегиясини намоён бўлишига идентив еканлиги асослашга оид тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-сонли буйруғига биноан “Шахслараро муносабатлар психологияси” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-а-сон маълумотномаси). Натижада шахсда психологик ҳимоя механизмининг ижтимоий етник асосларини шаклланиши имконияти оширилган;
конструктив психологик ҳимояни дизайнини моделлаштиришда касбий ва миллий ўз-ўзини англашнинг “баҳолаш”, “фаолият” интеграл хусусиятларини ўзаро уйғун ривожланиши муҳимлигига кўра “табиий”, “емпирик”, “назарий” даражавий мезонни дифференсиациялаш заруратини асослашга оид тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-сонли буйруғига биноан “Психокоррексия” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-а-сон маълумотномаси). Натижада психологик ҳимоя механизми шаклланишининг конструктив жиҳатлари ривожлантиришнинг амалий имкониятлари кўрсатиб берилган; 
шахсда психологик ҳимоя механизмини шакллантириш модели ижтимоий таъсир механизмларини англанилиши, вазиятга позитив муносабат ва ўз ҳатти-ҳаракатларини рефлексив назорат қилишнинг социал адаптацияни таъминлашига асосланиб, конструктив психологик ҳимоя механизмнинг диагностик-аниқловчи, прогностик-йўналтирувчи, конструктив-лойиҳаловчи, ахборотни англовчи (шарҳловчи), коммуникатив-рағбатлантирувчи, таҳлилий-баҳоловчи, ижодий-тадқиқий фаолият шаклларини киритиш асосида такомиллаштиришга оид тавсиялар Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-сонли буйруғига биноан “Умумий психология” модулига киритилган (Тошкент давлат педагогика университети ҳузуридаги Психология ўқув-илмий марказининг 2021 йил 24 декабрдаги ПМ-91-а-сон маълумотномаси). Натижада шахсда психологик ҳимоя механизмини шакллантиришнинг ижтимоий-етник асосларини аниқлаш имкони кенгайтирилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish