Sayt test rejimida ishlamoqda

Бегимқулов Зариф Aхмадовичнинг 
фалсафа доктори (PhD) диссертацияси ҳимояси ҳақида эълон


И.Умумий маълумотлар.
Диссертация мавзуси, ихтисослик шифри (илмий даража бериладиган фан тармоғи номи): “Малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантириш”, 13.00.01 – Педагогика назарияси. Педагогик таълимотлар тарихи (педагогика фанлари).
Диссертация мавзуси рўйхатга олинган рақам: Б2021.1.ПҳД/Пед2383.
Илмий раҳбар: Ходжайев Бегзод Худойбердийевич, педагогика фанлари доктори, профессор.
Диссертация бажарилган муассаса номи: Ўзбекистон педагогика фанлари илмий тадқиқот институти.
ИК фаолият кўрсатаётган муассаса (муассасалар) номи: Самарқанд давлат университети, ПҳД.03/30.01.2020.Пед.02.06. 
Расмий оппонентлар: Тайланова Шоҳида Зайнийевна, педагогика фанлари доктори, доцент; Мелийев Хамид Aбдуллайевич, педагогика фанлари номзоди, профессор. 
Йетакчи ташкилот: Бухоро давлат университети.
Диссертация йўналиши: назарий ва амалий аҳамиятга молик.
ИИ.Тадқиқотнинг мақсади малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик асосларини такомиллаштиришдан иборат.
ИИИ. Тадқиқотнинг илмий янгилиги:
тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантириш тузилмаси миллий ва умуминсоний маданият ҳақидаги билимлар, ахборотлар билан ишлаш қобилиятини акс еттирувчи когнитив, толерантлик, маданиятга қадриятли муносабат билан боғлиқ аксиологик, самарали мулоқотга киришиш, мустақиллик, ижтимоий мобилликни ифода етувчи коммуникатив-фаолиятли елементларни босқичма-босқич шахсий тажрибага “ўтказиш” мантиқига устуворлик бериш орқали аниқлаштирилган;
тингловчиларда ижтимоий-маданий компетентликни ривожлантиришнинг компетенсияни намоён етишга тайёрлик, ижтимоий-маданий билимларга егалик, стандарт ва ностандарт вазиятларда ижтимоий-маданий тажрибани намоён қилиш каби психологик-педагогик хусусиятлари ижодий мустақилликнинг репродуктивлик, рационалистик, инновацион даражаларининг ўзаро қайта алоқаси динамиклигини ҳисобга олиш орқали аниқлаштирилган;
малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик модели амалий компоненти ролли-ўйинли, герменевтик, изланишли-тадқиқотчиликка доир муаммоли топшириқларни субъектив, лойиҳавий, продуктив, рефлексив босқичлар бўйича структуралаштириш асосида такомиллаштирилган;
тингловчиларда ижтимоий-маданий компетентликни ривожлантиришнинг андрагогик таълим муҳитининг ўзига хосликларини ҳисобга олиш, интерфаол ўқитиш технологияларини қўллаш орқали амалий машғулотларнинг продуктивлик даражасини ошириш, таълим олувчиларни ижтимоий-маданий фаолиятга жалб етишнинг дидактик имкониятларини кенгайтириш каби педагогик шарт-шароитлари объектив ва субъектив омиллар комбинациясини ҳисобга олиш орқали такомиллаштирилган.
ИВ. Тадқиқот натижаларининг жорий қилиниши. Малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантиришга доир тадқиқот натижалари асосида:
тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантириш тузилмасини миллий ва умуминсоний маданият ҳақидаги билимлар, ахборотлар билан ишлаш қобилиятини акс еттирувчи когнитив, толерантлик, маданиятга қадриятли муносабат билан боғлиқ аксиологик, самарали мулоқотга киришиш, мустақиллик, ижтимоий мобилликни ифода етувчи коммуникатив-фаолиятли елементларни босқичма-босқич шахсий тажрибага “ўтказиш” мантиқига устуворлик бериш орқали аниқлаштиришга доир таклиф ва тавсиялардан Халқ таълими вазирининг 2021-йил 29-январдаги 21-сонли буйруғи ижросини таъминлашда фойдаланилган (Республика таълим марказининг 2021-йил 10-декабрдаги 01/11-02/02-1710-сон маълумотномаси). Натижада, педагогик тайёргарлик модуллари мазмунини ижтимоий-педагогик компетентликка доир ўқув материаллари билан бойитишга хизмат қилган;
тингловчиларда ижтимоий-маданий компетентликни ривожлантиришнинг компетенсияни намоён етишга тайёрлик, ижтимоий-маданий билимларга егалик, стандарт ва ностандарт вазиятларда ижтимоий-маданий тажрибани намоён қилиш каби психологик-педагогик хусусиятларини ижодий мустақилликнинг репродуктивлик, рационалистик, инновацион даражаларининг ўзаро қайта алоқаси динамиклигини ҳисобга олиш орқали аниқлаштиришга доир таклифлардан Туризм ва спорт вазирлигининг “Жисмоний тарбия ва спорт бўйича мутахассисларни илмий-методик таъминлаш, қайта тайёрлаш ва малакасини ошириш тўғрисида”ги Низомини ишлаб чиқишда фойдаланилган (Ўзбекистон Республикаси Туризм ва спорт вазирлигининг 2021-йил 14-декабрдаги 03/17-02/11-815-сон маълумотномаси). Натижада, жисмоний тарбия ва спорт бўйича мутахассисларда ижтимоий-маданий компетенсияларни ривожлантиришга хизмат қилган;
малака ошириш жараёнида тингловчиларнинг ижтимоий-маданий компетентлигини ривожлантиришнинг педагогик модели амалий компонентини ролли-ўйинли, герменевтик, изланишли-тадқиқотчиликка доир муаммоли топшириқларни субъектив, лойиҳавий, продуктив, рефлексив босқичлар бўйича структуралаштириш алгоритмини ишлаб чиқиш асосида такомиллаштиришга доир амалий таклиф ва тавсиялардан “Жамият ижтимоий-сиёсий ҳаётида демократик ўзгаришлар ва ривожланиш истиқболлари”, “Педагогнинг профессионал компетентлиги ва маҳорати”, “Тренер-ўқитувчининг профессионал компетентлиги ва маҳорати” модулларини ишлаб чиқишда фойдаланилган (Туризм ва спорт вазирлигининг 2021-йил 14-декабрдаги 03/17-02/11-815-сон маълумотномаси). Натижада, жисмоний тарбия ва спорт бўйича мутахассисларнинг ижтимоий-маданий фаолияти самарадорлигини оширишга еришилган;
тингловчиларда ижтимоий-маданий компетентликни ривожлантиришнинг андрагогик таълим муҳитининг ўзига хосликларини ҳисобга олиш, интерфаол ўқитиш технологияларини қўллаш орқали амалий машғулотларнинг продуктивлик даражасини ошириш, таълим олувчиларни ижтимоий-маданий фаолиятга жалб етишнинг дидактик имкониятларини кенгайтириш каби педагогик шарт-шароитларини объектив ва субъектив омиллар комбинациясини ҳисобга олиш орқали такомиллаштиришга доир амалий таклиф ва тавсиялардан “AИФ 2/20-Шахсга йўналтирилган инновацион технологиялар асосида техник йўналишлар бўйича малакали муҳандис кадрлар тайёрлаш ва ўқитувчилар малакасини ошириш сифатини яхшилаш” (2019-2021 йй.) мавзусидаги халқаро амалий лойиҳанинг инновацион технологиялар асосида тингловчиларда коммуникатив ва ижтимоий-маданий компетенсияларни шакллантириш қисмини бажаришда фойдаланилган (Туризм ва спорт вазирлигининг 2021-йил 14-декабрдаги 03/17-02/11-815-сон маълумотномаси). Натижада, малака ошириш жараёнида интерфаол ўқитиш технологияларидан фойдаланиш орқали тингловчиларнинг самарали мулоқотга киришиш ва умуммаданий компетенсияларини ривожлантиришга хизмат қилган.

Yangiliklarga obuna bo‘lish